• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401102113816
  • خبرنگار : 50134

جانهایی که در جاده ها قربانی اعتبارات قطره چکانی می شوند

جانهایی که در جاده ها قربانی اعتبارات قطره چکانی می شوند

ایسنا/آذربایجان غربی تصادفات جاده ای یکی از مهمترین دلایل مرگ ومیر در جهان  و ایران است.بالا بودن آمار مرگ ومیر جاده ای لزوم توجه به اصلاح وحذف نقاط حادثه خیز جاده ای را بیشتر می کند.

آذربایجان غربی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیای کوهستانی دارای نقاط حادثه خیز جاده ای است به همین علت سالیانه چند صد نفر در جاده های استان جان خود را از دست می دهند، هرچند عدم ایمنی جاده ها یکی از دلایل تصادفات است اما طبق آمار بیشترین سهم را در بروز تصادفات دارد.

در سال های اخیر در حوزه جاده ای و ایمن سازی راه ها اقداماتی انجام شده اما برای حذف کامل نقاط حادثه خیز همچنان باید متولیان امر، عزم و اراده جدی داشته باشند.

بهسازی و ایمن سازی ۱۵۰ کیلومتر از جاده های آذربایجان غربی در سال جاری

یاسر رهبردین، معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی در گفت وگو باایسنا افزود: تمام توان و ظرفیت ها خود را در استان بر ای حذف نقاط حادثه خیز استان بکار گرفته ایم و در سال جاری ۱۵۰کیلومتر از نقاط حادثه خیز استان بهسازی،آسفالت کاری و ایمن سازی شده اند.

رهردین خاطرنشان کرد: ۱۱کیلومتر از مسیر پیرانشهر به تمرچین که یکی از نقاط حادثه خیز استان است در سال جاری ایمن سازی شده است.

معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی یاد آور شد: فعالیت ایمن سازی محور دارلک به میاندوآب ، حیدر آباد به نقده، میانه به سرچم که یکی از نقاط حادثه خیز استان هستند، نیز شروع شده است.

وی بااشاره به اینکه ایمن سازی ، حل مشکل روشنایی و اسفالت از دیگر اقدامات عمرانی در نقاط حادثه خیز استان است، اظهار کرد: در استان برای انجام فعالیت های عمرانی ظرفیت بسیار خوب است به شرطی که اعتبارات ملی خوبی برای این طرح ها تخصیص یابد.

دولت برای بهسازی جاده ها باید اعتبارات مناسبی تخصیص دهد

کمال حسین پور، نماینده مردم سردشت وپیرانشهر در مجلس شورای  اسلامی در گفت وگو با ایسنا افزود: در دوسال اخیر اعتباری بالغ بر ۱۲۶میلیارد تومان برای اجرای پروژه های بهسازی آسفالت راه های روستایی و روکش راه های روستایی و شهری پیرانشهر هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری ورودی محور پیرانشهر به سردشت و ورودی پایانه مرزی تمرچین روکش شده است.

حسین پور با اشاره به اینکه دولت برای بهسازی جاده ها باید اعتبارات مناسبی تخصیص دهد، خاطر نشان کرد: در دوسال اخیر برای روند اجرای عملیات پروژه راهسازی در پیرانشهر ۱۵۹میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

نماینده مردم سردشت وپیرانشهر در مجلس شورای  اسلامی اظهار کرد: برای اجرای عملیات پروژه ۴خطه کردن محور پیرانشهر به سردشت بطول ۷.۵کیلومتر که یکی از محور های حادثه خیز است با پیشرفت فیزیکی ۲۰درصد، اعتبار ۱۴۴میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: برای پروژه احداث بزرگراه پیرانشهر به نقده اعتباری بالغ بر ۶۰۰میلیارد تومان هزینه شده و عملیات اجرایی پروژه در حال انجام است تا با اتمام آن شاهد کاهش بروز تصادفات و خسارت های ناشی از تصادفات باشیم.

جانهایی که قربانی اعتبارات قطره چکانی می شوند

حذف ۱۳ نقطه حادثه خیز در آذربایجان غربی

پیمان آرامون، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا با با اشاره به وجود و نگهداری ۱۶۲ کیلومتر روشنایی در سطح جاده‌های استان افزود: از ۳۵ نقطه پرحادثه در استان ۱۳ نقطه با اعتبار ۲۷ میلیارد تومان حذف شده و ۹ نقطه نیز در حال انجام مراحل حذف و آشکار سازی است.

وی به اجرای نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر آسفالت راه‌های روستایی و ۴۵۰ کیلومتر روکش آسفالت محورهای اصلی و فرعی در ۸ ماهه گذشته از سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر خط کشی در محورهای مواصلاتی استان انجام شده است.

آرامون با اعلام اینکه نگهداری و ایمن سازی راه‌های محدوده شهرها جزو وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیست، اظهار کرد: با این حال این اداره کل نسبت به خط کشی محور ارومیه - گلمانخانه در محدوده دو شهر گلمان و ارومیه جهت کاهش سوانحات جاده‌ای اقدام کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی مسئولیتی در قبال روشنایی محورهای استان غیر از روشنایی نقطه‌ای در مناطق مستعد حادثه و روشنایی مناطق و گردنه‌های صعب العبور ندارد و بر این اساس روشنایی محور ارومیه - گلمانخانه و محور شهید کلانتری جزو وظایف این اداره کل نیست.

آرامون اظهار کرد: متأسفانه عامل انسانی بزرگترین عامل وقوع سوانحات جاده‌ای در استان است و بیشتر تصادفات بر اثر تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله قانونی از خودرو مقابل رخ می‌دهد.

وی یاد آور شد: وجود سرعتکاه‌های متعدد و غیر استاندارد بودن آنها که اکثرشان قبلاً اجرا شده و محل این سرعت کاه‌ها توسط شورای ترافیک شهرستان‌ها تعیین و اجرا شده است که به زودی توسط کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان ساماندهی خواهد شد.

به گزارش ایسنا؛ بدون شک راه و وضعیت هندسی و فنی آن نقش مهمی دربروز تصادفات دارد . اصلاح و حذف نقاط حادثه خیز تاثیر بسزایی در ارتقای ایمنی یا کاهش آمار تصادفات و حوادث دارد.

حذف نقاط حادثه خیز مسئله مهمی است که باید بیش از بیش توسط دستگاه های مسئول موردتوجه قرار گیرد چرا که جان مردم در میان است و تزریق قطره چکانی اعتبار برای تامین ایمنی وحذف نقاط حادثه خیز به طور شک نمی تواند راه گشا باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha