• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401093020624
  • خبرنگار : 50295

شب یلدا، شب شادی و دورهمی برای ایرانیان

شب یلدا، شب شادی و دورهمی برای ایرانیان

ایسنا/زنجان پاییز یکی از فصل‌های زیبا و مورد علاقه ایرانیان است که انتهای دوران حکومت خود را جشن گرفته و شبی به یاد ماندنی را برای مردم ایران رقم می‌زند، مردم ایران آخرین شب پاییز، آخرین شب فصل رنگ‌های زرد و نارنجی را با جشن و خوشحالی بدرقه کرده و به استقبال فصل برف و آدم برفی‌ها می‌روند.

همزمان با غروب آفتاب آخرین روز پاییز تا طلوع اولین آفتاب زمستان شب یلدا یا چله نامیده می‌شود، این شب یکی از شب‌هایی است که خانواده‌ها به بهانه آن با خوراکی‌های رنگی همه کدورت‌ها را کنار گذاشته و در خانه بزرگ‌تر خانواده یعنی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در کنار هم جمع می‌شوند.

شب یلدا بلندترین شب در بین شب‌های سال است ولی در شب‌های پس از این شب از عمر ماه و ستاره‌های تابان آسمان کم شده و خورشید تابان روز به روز درخشان‌تر و طولاتی‌تر در آسمان می‌درخشد.

یلدا اولین شب، چله بزرگ زمستان نیز عنوان می‌شود که بعد از گذشت چهل روز جای خود را به چله کوچک داده و چله کوچک شروع می‌شود و چله کوچک که برادر کوچک‌تر است سرما و بارش بیشتری نسبت به چله بزرگ را به همراه دارد و این نعمت الهی را تقدیم مردم می‌کند.

شب یلدا از سالیان دور و گذشته در ایران رواج داشته و با گذشت چندین سال و تغییر نسل‌ها هنوز هم در بین خانواده‌ها اجرا می‌شود و یک فرصت عالی برای انجام صله‌رحم و دیدن مادربزرگ و پدربزرگ‌ها است و این شب برای آن‌ها نیز در کنار فرزندان‌شان شیرینی بیشتری دارد.

شب یلدا، شب شادی و دورهمی برای ایرانیان


شب یلدا در هر گوشه از کشور ما با آیین و سنت‌های مختلفی برگزار می‌شود ولی ویژگی مشترک این شب در بین همه خانواده‌ها وجود هندوانه و خوردن آن در دورهمی‌های خانوادگی است که در همه آیین‌ها از گذشته مشترک بوده و به گفته مادربزرگ و پدربزرگ‌ها هندوانه شب یلدا از مریضی‌های زمستانه مانند سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

خوراکی‌های شب یلدا در هندوانه خلاصه نمی‌شود و جشن ایرانیان در این شب در کنار شیرینی‌های مختلف، آجیل، میوه‌های مختلف، لبو، انار و ... برگزار می‌شود و هر کسی در توان خود برای این شب خوراکی‌های مختلفی تهیه می‌کند. در برخی خانواده‌ها نیز برای شام یلدا نیز غذاهای ویژه‌ای همچون فسنجان، خاگینه خرما و.. برای شب چله تدارک دیده می‌شود.

شب یلدا شبی به یاد ماندنی برای عروس و دامادها نیز است به این صورت که خانواده داماد با تهیه هدایای مختلف، میوه، کیک و ... با انجام تزیین‌های مختلف به خانه نوعروس رفته و شب یلدا را جشن می‌گیرند که در سال بعد در برخی خانواده‌ها این اقدامات توسط خانواده عروس برای داماد اجرا می‌شود.

شب یلدا یک شب به یاد ماندنی است ولی با تقسیم مهربانی و تقسیم سفره‌های یلدایی می‌توانیم این شب را برای همه مردم به یادماندنی کنیم، فراموش نکنیم که در بین همه مشکلات اقتصادی خانواده‌هایی هستند که فقط توانایی خرید ضروریات زندگی را داشته و نمی‌توانند به آسانی و شیرینی شب‌هایی همانند شب یلدا را جشن بگیرند و با کمی مهربانی می‌توانیم موجب انتشار مهربانی، شادی و جشن در جامعه شویم تا پدری نیز در مقابل چشمان فرزندانش شرمنده نباشد.

شب یلدا، شب شادی و دورهمی برای ایرانیان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha