• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401092819097
  • خبرنگار : 71461

ایمانی‌پور تاکید کرد: 

هوشمندسازی دیپلماسی فرهنگی از منظر پژوهش از اولویت‌های سازمان فرهنگ است

هوشمندسازی دیپلماسی فرهنگی از منظر پژوهش از اولویت‌های سازمان فرهنگ است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اهمیت نقش پژوهش در دیپلماسی فرهنگی  گفت: پژوهشگران پیشران تحول و توسعه هستند و مقدمه هرکاری پژوهش است، یکی از رسالت‌های سازمان هوشمندسازی دیپلماسی فرهنگی است و ما در این حوزه قرارگاه فرهنگی جمهوری اسلامی را تشکیل داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور - رئیس سازمان فرهنگ فرهنگ و ارتباطات اسلامی- در مراسم آیین گرامیداشت پژوهش و پژوهشگران که در حسینیه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه اهتمام به برگزاری چنین آئینی در این سازمان بیانگر اهمیت پژوهش در این مجموعه است، اظهار کرد: در هر سازمانی دو هدف یعنی شناسایی و شناساندن همیشه مدنظر بوده است، حوزه شناسایی یعنی مطالعه دقیق پیرامون مسائل داخلی و خارجی است که پس از این امر باید اقدام به شناساندن را انجام داد و ما در حوزه پژوهش این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: پژوهشگران پیشران تحول و توسعه هستند و مقدمه هرکاری پژوهش است، یکی از رسالت‌های سازمان هوشمندسازی دیپلماسی فرهنگی است، منظور از هوشمندسازی راهبرد شناخت از محیط بین‌الملل است، دنیا در حال گذار است، در حال حاضر در یک پیچ تاریخی هستیم که از آن با عنوان قرن آسیایی و بازگشت دین به عرضه سیاست جهانی یاد می‌شود. 

به گفته رییس سازمان فرهنگ و ‌ارتباطات اسلامی شناخت درست از محیط بین‌الملل برای اقدام صحیح و ‌نقشه راه درست اولین گام است که رایزنان فرهنگی ما در این حوزه باید به ما کمک کنند.

ایمانی‌پور خاطرنشان کرد: رصد و مطالعه کشورهای هدف اقدام دوم ‌در این عرصه است، شناخت گروه‌ها و افراد موثر کاری است که باید انجام شود تا دیپلماسی فرهنگی شکل بگیرد.

وی افزود: بررسی آسیب‌های خود سازمان نیز هدف سوم است، فعالیت‌هایی در طول دوران‌های  مختلف در سازمان انجام شده است که باید بررسی و نقاط قوت تکرار و نقاط ضعف اصلاح شود.

رییس سازمان فرهنگ و ‌ارتباطات اسلامی بیان کرد: بهره‌مندی از تجربیات اقدام نهایی در سازمان در عرصه دیپلماسی فرهنگی است، خیلی از مدیران ما تجربیات ارزشمندی داشتند که می‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم که به دیپلماسی فرهنگی ما کمک می‌کند.

ایمانی‌پور تصریح کرد: یکی از مواردی که به همکاران سازمان بارها متذکر شدم کاربردی شدن پژوهش‌ها در سطح سازمان است، مطالعه که نباید تنها برای خود مطالعه باشد هدف این است که فاصله بین علم و عمل کم کنیم و باید یک نسبت‌سازی بین این دو ایجاد شود.

به اعتقاد وی مطالعات باید متناسب با محیط‌های مختلف انجام شود تا بتوان تصمیم‌گیری درست انجام داد.

در بخش دیگری از این نشست محمد ملکی رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ‌ارتباطات اسلامی تصریح کرد: این سازمان قرارگاه امور فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی است و مهم‌ترین ویژگی یک قرارگاه دانایی است و اگر در دیپلماسی فرهنگی سرآمد باشیم به طور طبیعی جایگاه قرارگاهی خود را بدست می‌آوریم.

وی گزارشی از روند این دوره از پژوهش‌های سازمان ارائه و افزود: در این دوره بخش نمایندگی‌های برتر در حوزه رصد حذف شد، ۱۱۰ اثر نیز به دست ما رسید که از منظر تعداد نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است اما حضور چهره‌های جوان در این دوره اتفاق شاخصی بود، همچنین ارتقا کیفی آثار در این دره شاهد بودیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha