• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1401092013261
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

مراسم پاسداشت روز جهانی خاک در زاهدان برگزار شد

مراسم پاسداشت روز جهانی خاک در زاهدان برگزار شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان صبح امروز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در همایش روز خاک با اشاره به اینکه استان چهار فصل سیستان و بلوچستان با وسعت بیش از ۱۸ میلیون هکتاروسیع ترین استان کشور است بیان کرد: از این وسعت فقط ۴۱۰هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد یعنی ۲درصد مساحت کل استان و از همه مهم‌تر که از این سطح سالیانه با توجه به‌ محدودیت منابع آبی و بر حسب میزان آب تخصیصی بین ۴۵تا۷۰ درصد یعنی حداکثر ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار به زیر کشت محصولات زراعی و باغی می رود.

سید محمد رضا سید حسینی اظهار کرد:با نگاهی به این‌ آمار اهمیت حفظ آب و خاک بویژه در سیستان وبلوچستان بسیار ضروری و حیاتی است . میزان اراضی که قابلیت کشت داشته و با آن انواع محصولات کشاورزی تولید و نیاز جامعه را برآورده کنیم بسیار محدود است می طلبد با بکار گیری دانش نوین در افزایش بهره‌وری از آب و خاک گام های موثری برداریم.

سید حسینی تجهیز ۴۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستمهای نوین آبیاری با ایجاد زمینه صرفه‌جویی سالیانه ۲۶۵ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی، احداث آب بندان در سطح ۱۰ هکتار برای ذخیره سازی ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در هر دوره آبگیری سیلابها، انجام فعالیت های گسترده آبخیزداری بمنظورکاهش فرسایش خا ک و رسوب دهی، کنترل هرز آب‌ها، کاهش سیل خیزی و بهره وری بهینه از نزولات آسمانی، طرح توسعه ۳۶۰ هکتاری کشت های گلخانه ای بمنظور افزایش تولید و ارتقای اشتغال زایی، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب بر در قالب طرح الگوی کشت را  از شاخص ترین برنامه های در دست اجرا برای افزایش بهره وری آب و خاک در استان سیستان و بلوچستان برشمرد.

رئیس انجمن علمی خاک ایران نیز با حضور در این مراسم بیان کرد: پیام روشن این همایش که با شعار" خاک سرآغاز غذا" برگزار شده است، ۹۵ درصد از غذای تولیدی انسان بطور مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق خاک تولید می‌شود.

کامبیز بازرگان باارائه مقاله اهمیت خاک در کشاورزی و جلوگیری از آلودگی آن و نقش آن در امنیت غذایی، هدف از برگزاری جهانی خاک فرهنگ سازی در عموم جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان در حفظ و حراست از خاک برشمرد تا بتوانیم خاکی سالم و بارور به نسل های آینده تحویل دهیم.

وی چالش های آب و خاک در کشور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی، ضعف مواد آلی، تخلیه بنیه حاصل خیزی، بهره برداری نامتوازن از منابع خاک و آب، تخلیه سفره های آب زیرزمینی، همه مشکلات جدی این حوزه هستند که لازم است با نگاه فرابخشی برای آن تدبیر شود.

رمرودی مدیر آب وخاک سازمان جهادکشاورزی استان نیز طی سخنانی با اشاره به نقش خاک  در ارتقای کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی ،خواستار حمایت مسئولین استان در تامین اعتبار جهت انجام مطالعات خاکشناسی و تقویت خاک استان سیستان وبلوچستان شد .

در پایان این مراسم سه نفر از همیاران خاک و ۹ نفراز برندگان مسابقات نقاشی روز خاک با احداث تندیس و لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha