• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403041006184
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

ماکرو جلبک‌ها در سواحل بلوچستان چه کاربرد و فوایدی دارند؟

ماکرو جلبک‌ها در سواحل بلوچستان چه کاربرد و فوایدی دارند؟

ایسنا/سیستان و بلوچستان مسول آزمایشگاه ماکرو جلبک مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار گفت: بهره برداری از جلبک‌ها در مواد غذایی، دارویی، صنعتی و کشاورزی ابعاد بسیار گسترده‌ای یافته و به دلیل کاربردهای متنوعی که دارند توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند.

دکتر جواد امیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به وجود منابع بزرگی از ماکرو جلبک ها در سواحل مکران می توان در زمینه های مختلف از این محصول استفاده های بهینه و سودمندی کرد. شناسایی جلبک ها به صورت عملی ظاهرا از اواسط قرن ۱۸ شروع شده است.

امیری ادامه داد: ماکرو جلبک های دریایی درشت مولکول از جمله منابع زنده و تجدید پذیر دریاها و اقیانوس ها هستند. امروزه انسانها از محصولات حاصل از ماکرو جلبک ها در زندگی روزمره خود به طرق مختلف استفاده می‌کنند مثلا انواع پلی ساکاریدهای استخراجی از جلبک ها در خمیر دندان ، شامپو ، مواد آرایشی، مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شود و به سه گروه جلبک های قوایی قرمز و سبز طبقه بندی می‌شوند.

وی گفت: به طور مثال از جمله خواص دارویی که برای جلبک ها عنوان کرده اند می‌توان به عنوان مسهل و بهبود دستگاه گوارش، التیام دهنده زخم های دستگاه گوارش و همچنین در کاهش فشار خون کاهش چربی خون کاهش وزن زیاد و نیز جلوگیری از بیماریهای تصلب شرائین و همچنین مقابله با ویروس تب خال کاربرد فراوانی دارند.

مسول آزمایشگاه ماکرو جلبک مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار تصریح کرد: مراحل تولید نشا در دو گونه ulva.fascita و u,rigida در مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار در حال اجرا هست و موفق به تولید دانش فنی نشا ماکرو جلبک های ulva به منظور ایجاد نرسری شده ایم و در آینده نزدیک گونه های دیگری همچون گراسیلاریا و دیگر گونه های موجود در سواحل مکران را  تولید خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha