• شنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401081409213
  • خبرنگار : 71451

بازخوانی تاریخ

یک فرمانده،یک تدبیر

یک فرمانده،یک تدبیر

تبادل آتش میان نیروهای خودی و عراق در منطقه عملیاتی محرم به‌طور گسترده‌ای ادامه داشت و عمده تلاش نیروهای خودی، معطوف به تحکیم مواضع تصرفی با تقویت خاکریزهای احداث‌شده به دست واحدهای مهندسی بود.

به گزارش ایسنا، اجرای عملیات محدود در منطقه عملیاتی محرم باهدف انهدام نیروها و امکانات دشمن به‌منظور پیشگیری از عملیات پاتک نیروهای عراق و تکمیل و ترمیم خطوط پدافندی، تلاش یگان‌های شرکت‌کننده در عملیات در روز چهارم عملیات (۱۳۶۱/۸/۱۳) محرم است.

حسین خرازی فرمانده قرارگاه مرکزی قائم (لشکر فتح)، پس از مشورت با فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده، تصمیم گرفت برای ترمیم و اصلاح خطوط پدافندی و نیز به هم زدن سازمان نیروهای عراقی در منطقه، عملیات‌هایی با شرکت باقیمانده نیروهای یگان‌ها اجرا شود.

به همین منظور، یگان‌های حاضر در منطقه، موظف به اجرای تک محدود علیه مواضع دشمن در مناطق مقابل یگان خود شدند. بر این اساس، نیروهای تیپ ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) (قائم ۳) با استفاده از تاریکی هوا، به استعداد دو گروهان، به مواضع دشمن حمله و با رخنه به مواضع دشمن و شکستن و بر هم زدن خطوط دفاعی نیروهای عراق، حدود ۱۵ تانک و نفربر عراق را منهدم کردند و تعداد زیادی از آن‌ها را کشتند و سپس به مواضع خود بازگشتند.

تیپ ۸ نجف اشرف (قائم ۱) هم با دو گروهان پیاده، به محل تجمع نیروهای عراقی در محل تپه‌های مشرف به شهرک طیب عراق یورش برد و موفق شد تلفات فراوانی را بالغ بر ۳۰۰ کشته به نیروهای دشمن وارد آورد. هرچند تدبیر فرمانده تیپ این بود که نیروها روی این تپه‌ها مستقر شوند، به دلیل ضعف شناسایی و نداشتن اطلاعات کافی از وضعیت دشمن و روشن شدن هوا، نیروها، بنا به دستور، به محل استقرار خود بازگشتند.

در ادامه این تحرکات، تبادل آتش میان نیروهای خودی و عراق در منطقه عملیاتی محرم به‌طور گسترده‌ای ادامه داشت و عمده تلاش نیروهای خودی، معطوف به تحکیم مواضع تصرفی با تقویت خاکریزهای احداث‌شده به دست واحدهای مهندسی بود.

نیروی هوایی عراق نیز با بمباران‌های مکرر منطقه می‌کوشید تا حدی ضعف نیروی زمینی این کشور را جبران کند که توفیق چندانی نداشت.

در پایان این روز، قرارگاه مرکزی کربلا پس از بررسی وضعیت استقرار یگان‌های خودی و دشمن در منطقه عملیاتی محرم و با توجه به حضور دشمن در برخی مناطق مرتفع و مسلط، مانند: ارتفاع ۱۷۵ در جنوب و جناح چپ منطقه، به قرارگاه قائم ابلاغ کرد که یگان‌های عمل‌کننده، وضعیت استقرار خود را از خط مقدم به‌طرف جنوب غربی توسعه دهند و بهترین خط پدافندی را ازنظر تسلط کامل به مواضع پدافندی دشمن، اتخاذ کنند.

قرارگاه قائم ۴ نیز موظف شد نحوه استقرار نیروهای خود را در جناح چپ به سمت جنوب توسعه دهد و جاده ربوط به حمرین را تأمین کند.»

منبع:

لطف‌الله زادگان، علیرضا، عملیات محرم: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب بیست و دوم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۳۹۳، صفحات ۲۵۵، ۲۵۶

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha