سید مجید امامی، شنبه شب ۳۰ مهر در نشست با فعالان حوزه مد و لباس خراسان جنوبی گفت: اگر بخواهیم فرهنگ غنی خود، دست آفریدههای روزمره و سایر المانها و نمادهای فرهنگ مادی را حفظ کنیم باید با کار گروهی با تجمیع امکانات و منابع همه دستگاههای متولی فعالیت کنیم.
به گزارش ایسنا، مسئول کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به منابع محدود بخش فرهنگ، تصریح کرد: اگر قصد داریم لباس موجود را به عنوان لباس اجتماعی شهری حفظ کنیم باید به کار جمعی بپردازیم.
امامی با بیان اینکه نوآوری چندانی در حوزه چادر و مانتوی اجتماعی نشده تا برای حفظ و ارتقا کمک کننده باشد، افزود: علاوه بر لباس بانوان، لباس اجتماعی مردان چندان هویتی ندارد و متناسب با زیست چند هزار ساله نیست.
وی با تأکید بر بهره گیری از لباس در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی، اظهار کرد: صنایع فرهنگی میتواند یک مزیت برای استانهایی چون خراسان جنوبی باشد.
امامی با بیان اینکه کارگروه مد و لباس مصوب سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی، فرصتی برای هنرمندان شهرها و همه دستگاههای متولی فرهنگ برای بررسی این موضوعات است.
وی با بیان اینکه آراستگی عمومی یا به اصطلاح حجاب دچار شکاف نسلی و گسست فرهنگی شده است، افزود: استانهایی مانند خراسان جنوبی در این حوزه چالشهای شهرهای بزرگ را نداشته، اما باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه انتقال فرهنگ و ارزشها در حوزه آراستگی باید بروز شود و فعالان حوزه حجاب نیز باید مورد قرار گیرند، تصریح کرد: اکنون فرصتی برای آمادگی آینده فراهم شده و ظرفیتها و درک از تاریخ و لباس سنتی باید افزایش یابد تا در کنار نوآوری، سادگی کنار گذاشته نشود.
امامی با اشاره به از دست رفتن حریمهای خانوادگی و جامعه، افزود: منابع فکری و ارزشی باید باشند که به جوان بگویند چه بپوشد.
وی با بیان اینکه موضوع لباس به علت فرهنگ جنسی بسیار مهم بوده، اما باید توجه کرد مظاهر دیگر مادی نیز مانند اسباب بازی و موسیقی از فرهنگ بومی دور شده است، تصریح کرد: حوزههای فرهنگ مادی نیاز به نوآوری دارد.
امامی با بیان اینکه وطن دوستی، ولایت و مولفههای فرهنگ معنوی از دل فرهنگ مادی زیست پذیر شدهاند، اظهار کرد: زیست پذیر شدن ارزش خانواده تنها انتزاعی نیست و مواردی از قبیل معماری شهری حتی در آن اثرگذار است.
وی با بیان اینکه بافت سنتی کم نظیری که در استانهایی چون خراسان جنوبی وجود دارد به خانواده ارزش داده است، اظهار کرد: طراحی لباس، احیای لباس اقوام و در مجموع اهداف فرهنگی استان باید کاربردی شود.
امامی با تاکید بر فعالیت بیشتر کارگروه مد و لباس، افزود: نمایشگاههای استانی باید توسعه یابد و از طرفی لازم است سیاست ویژند یا برند نوآورانه لباس توسعه یابد.
وی با اشاره به اینکه توسعه پژوهشهای حوزه لباس سنتی از الزامات است و به طور جدی به آن پرداخته میشود، بیان کرد: گنجینه لباس خراسان جنوبی فرصت خوبی را فراهم کرده که میتوان رویدادهایی را برای آن برگزار کرد تا چرخ حوزه مد و لباس بچرخد.
امامی تصریح کرد: طراح و فروشنده بیشترین ارتباط با جامعه را دارد و برای اینکه بتوانیم ارزشهای اصلی را بازتولید کنیم باید ارزشها را به طور مرتب دیده و درک کنیم.
وی با بیان اینکه کمک به طراحانی که نوآوری در چارچوب ارزشی دارند مدنظر است و در این راستا جشنوارههای استانی حمایت میشود، اظهار کرد: برگزاری رویدادهای لباس سنتی خراسان جنوبی لازم است.
مسئول کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه با حضور برخی از اعضای کمیته مشورتی در کارگروره مد و لباس دوره هدایتگری برای تولیدکنندگان لباس اجتماعی و حجاب برگزار خواهد شد و طی آن روشهای تحول آموزش داده میشود، بیان کرد: تبلیغات لباسهاس تولیدی از سوی صدا و سیما و رسانهها نیز اهمیت دارد.
وی با تاکید بر تبلیغات محیطی برندهای تولیدی استان با همکاری شهرداریها باید استفاده کرد، اظهار کرد: در رویداد لباس اجتماعی میز رایگان به شرکت کنندگان استانها داده میشود؛ همچنین تشکلهای صنفی نیز برای ارائه تسهیلات به فعالان مد و لباس حمایت میشوند.
انتهای پیام
نظرات