• دوشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401072513367

رئیس جهاد دانشگاهی:

آموزش یکی از نیازهای اساسی بشر است

آموزش یکی از نیازهای اساسی بشر است

ایسنا/البرز رئیس جهاد دانشگاهی و سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دو ویژگی بارز جهاد دانشگاهی داشتن شبکه و بازاریابی است که اگر در کنار ویژگی سوم یعنی تولید محتوای فاخر قرار بگیرد موجب توسعه زیست بوم کسب و کار در کشور و رونق فضای کارآفرینی در جهاد دانشگاهی می‌شود.

به گزارش ایسنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم آغازین کارگاه دو روزه دانش‌افزایی و راهبری طرح‌های ملی و اشتغال محور که روز دوشنبه ۲۵ مهرماه در مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای کرج برگزار شد، ب

با اشاره به اینکه بر اساس مدل مازلو یکی از نیازهای بشر بحث آموزش است گفت: بشر از ابتدای زندگی تا آخر عمر نیاز به آموزش دارد و همان‌گونه که بازار کسب‌وکار تعطیل‌بردار نیست، بازار آموزش هم تا قیام قیامت تعطیل‌بردار نیست.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از نهادهای مهم و مؤثر در حوزه آموزش است اظهار داشت: جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های کسب‌وکار سابقه، تجربه و مهارت‌های بسیار خوبی در کشور دارد و بسیاری از نهادها  و دستگاه‌های کشور از  این توانمندی‌های خوب این نهاد استفاده کرده و از آن بهره‌مند هستند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی یک‌نهاد غیردولتی است گفت: این در حالی است که این نهاد غیردولتی کاملاً با حاکمیت همراه است و در کنار آن برای انجام مأموریت‌های مهم قرار دارد.

رئیس جهاددانشگاهی در این نشست با اشاره به اینکه این نهاد باید در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های کسب‌وکار، تولید محتوای فاخر و نافع را در دستور کار خود قرار دهد خاطرنشان کرد: داشتن شبکه و داشتن زیرساخت که بتواند به بازار نیز متصل شود می‌تواند یک زیست‌بوم و فضای مناسبی را برای آموزش و مهارت رقم بزند. بنابراین حرکت به‌سوی تولید محتوای مؤثر در حوزه آموزش و مهارت توسط جهاددانشگاهی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: منظور از تولید محتوای فاخر و نافع، تولید محتوای کاربردی، مؤثر و عملیاتی است که کاملاً با نیاز مردم مرتبط است. این آموزش‌ها هم برای کسانی که می‌خواهند وارد بازارکار شوند و هم برای کسانی که شاغل هستند می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه دو دهه پیش مدارک دانشگاهی برای ورود به بازارکار کافی بود گفت: در حال حاضر اینگونه نیست و مردم و بخش‌های مختلف حق انتخاب دارند و دیگر به مدرک دانشگاهی توجه نمی‌کنند و افراد توانمند و کارآمد را به کار می‌گیرند؛ بنابراین در سال پیش رو باید به توسعه آموزش‌ها و محتوای نافع و کارآمد توجه کنیم و آن را با جدیت دنبال کنیم.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه به زیست‌بوم آموزشی جهاددانشگاهی به‌عنوان زیرساخت نگاه می‌کنیم تصریح کرد: قرار نیست که همه کارها را خودمان انجام دهیم ؛ باید با استفاده از ظرفیت‌ها « برند جهاددانشگاهی» را در کشور توسعه دهیم و ظرفیت‌های مردمی زیر برند جهاددانشگاهی توسعه پیداکرده و موجب توسعه و ارتقاء برند جهاددانشگاهی شوند.

دهقانی فیروزآبادی بر برنامه‌ریزی برای جوانان توسط جهاددانشگاهی تاکید کرد و گفت:  باید تلاش کنیم مثل بسیج که نهاد انقلابی و گسترده است تعداد اعضای جهاددانشگاهی از هفت هزار نفر به هفتاد هزار نفر افزایش یابد و مردم بتوانند از ظرفیت، تجربه و توان جهاددانشگاهی استفاده کنند و ظرفیت جهاد در عرصه علم، نوآوری و فناوری به گفتمان تبدیل شود و اگر دستاورد مادی هم این کار نداشته باشد قطعاً برند جهاد تقویت می‌شود و دستاوردهای بیشتری نصیب جهاد می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه علوم انسانی  و هنر، صنعت و کشاورزی ، پزشکی و … گفت: باید همه این عرصه‌ها و توانمندی‌ها را در میدان عمل به هم گره بزنیم.

دهقانی فیروزآبادی آموزش و توسعه مهارت و کسب‌وکار را مصداق باقیات و صالحات یادکرد و گفت: هر حرکت مهارتی و آموزشی می‌تواند مصداق این باشد که هرکسی را که با آموزش و مهارت به هدف برسانیم انگار جامعه یا ملتی را زنده کرده‌ایم.

وی در پایان با تشکر از برنامه‌ها و فعالیت‌های معاونت آموزشی جهاددانشگاهی ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌های آموزشی و مهارتی به ارتقاء جایگاه این نهاد منجر و از افتخارآفرینان واقعی در این عرصه در کشور تبدیل شود.
 از ظرفیت های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی بیش از گذشته استفاده می کنیم

آزیتا همتیان رئیس دبیرخانه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور نیز در این نشست با تاکید بر اینکه از ظرفیت های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی بیش از گذشته استفاده می کنیم یادآور شد جهاد دانشگاهی در حوزه مهارت و کارآفرینی بسیار خوب عمل کرده و باید از این تجارب و ظرفیت ها به نحو موثر و مطلوب استفاده کنیم.

وی با ذکر این نکته که حضرت امام خمینی( ره ) بر سه اصل باور به خدا، باور به مردم و باور خود رسیده بودند تاکید کرد: همین باور موجب شده بود که امام خمینی ره دور اندیشی و آینده نگاری ویژه ای داشته باشند که دستور و فرمان ایشان برای تاسیس جهاد دانشگاهی نیز یکی از این موضوعات بسیار مهم است که طی دهه های گذشته و نیز در حال حاضر دستاوردهای این نهاد انقلابی را در کشور می بینیم.

رئیس دبیرخانه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور با تاکید بر اینکه روی جهاد دانشگاهی حساب ویژه ای باز کرده ایم تصریح کرد: خوشبختانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ابتدا در نه استان و سپس در ۳۱ استان کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی به اجرا در آمد که دستاوردهای خوبی به همراه داشت و ما همکاری های خوبی را با این نهاد در حوزه توسعه مهارت و اشتغال دنبال خواهیم کرد.

وی یکی از شعار های اصلی دولت سیزدهم به ریاست دکتر رئیسی را توسعه اشتغال عنوان کرد و گفت: توسعه و ایجاد اشتغال اولویت اصلی دولت سیزدهم است و وزارت کار، دبیرخانه توسعه مشاغل خانگی با همکاری جهاد دانشگاهی این برنامه ها را دنبال می کنند.

همتیان با اشاره به اینکه دشمنان امروز نگاهشان به ایران قوی است و می خواهند ایران قوی را زمین بزنند اظهار داشت: این انقلاب توسط مردم و با رهبری معمار کبیر انقلاب در مسیر خود حرکت می کند و ما باید تلاش کنیم ایران قوی به فرمایش رهبر انقلاب محقق شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف علمی جایگاه خود را کسب کرده است و در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هم خیلی موفق عمل کرده و این طرح امسال به پایان می رسد؛ در حال حاضر در ۱۷ استان کشور شاهد خاتمه ایت طرح هستیم و تا پایان سال باید این طرح در ۳۱ استان کشور به پایان برسد.

رئیس دبیرخانه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور ب با آمار خوب ایجاد اشتغال در کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی در سال جاری بیش از ۲۶ درصد بوده که نسبت به سال گذشته نه درصد بیشتر بوده است.

وی افزود: در بحث ایجاد اشتغال بخش خدمات نسبت به بخش های کشاورزی و صنعت عملکرد بیشتر و بهتری دارد و حدود یازده میلیون و هفتصد هزار نفر در بخش خدمات اشتغال دارند.

جهاددانشگاهی در برنامه‌های مهارت و اشتغال حضور فعال دارد

محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در برنامه‌های مهارت و اشتغال حضور فعال دارد اظهار داشت: دیگر برنامه‌ای در این حوزه در استان‌ها اجرا نمی‌شود که این نهاد در آن حضور نداشته باشد.

وی بر حضور فعال و پررنگ واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور در امر آموزش و مهارت اشاره و تاکید کرد: این نهاد با همه دستگاه‌های حوزه مهارت و اشتغال همکاری و تعامل دارد و تلاش می‌کند در دولت سیزدهم که تاکید آن بر محور توسعه اشتغال است مأموریت‌ها و برنامه‌های خود را با همکاری دستگاه‌های مختلف عملیاتی و اجرایی نماید.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در طی چهار دهه گذشته گفت: دستاوردها و فعالیت های جهاد دانشگاهی در طی این چهار دهه موجب شده که همواره رهبر معظم انقلاب به این نهاد نگاه و توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان تصریح کرد: ایشان خطاب مسئوولان در پی اتفاقات اخیر گفتند که مبادا از این شرایط دشمن استفاده کند و مسئولان از وظایف اصلی خود غفلت نمایند.

بیجندی  با اشاره به اینکه همه فعالیت های جهاددانشگاهی برای کشور حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: بحث اشتغال و بحث و آموزش و کارآفرینی در این میان از اهمیت بیشتر و ویژه تری برخوردار است چرا که دشمن در برنامه های خود از این شرایط سعی دارد استفاده کند. بنابراین بحث آموزش و کارآفرینی برای جهاد دانشگاهی و مجموعه حاکمیت کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تصریح اینکه رهبر انقلاب اسلامی بیش از هفتاد صفحه خطاب به جهاددانشگاهی فرمایشاتی دارند خاطرنشان کرد: در دیدار اخیر هم ما خود را بخشی از جامعه حاکمیت مورد خطاب رهبر انقلاب می دانیم و باید برای ماموریت ها و برنامه های مورد تاکید ایشان تلاش کنیم.

انتهای پیام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha