• یکشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۲۰:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060604895

رییس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی:

کنشگران فعال رسانه‌ای و دانشگاهی نیاز فوری کشور است

کنشگران فعال رسانه‌ای و دانشگاهی نیاز فوری کشور است

ایسنا/خراسان رضوی رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در جمع استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد گفت: برای تحقق راهبرد جهاد تبیین، پدافند رسانه‌ای و داشتن دانشگاه و رسانه‌های واکنش سریع کافی نیست بلکه کنشگران فعال رسانه‌ای و دانشگاهی نیاز فوری کشور است.

دکتر اکبر نصراللهی با اشاره به پیچیده‌تر شدن تاکتیک‌های جنگ شناختی و افزایش تلاش‌های رسانه‌های دشمنان افزود: کشور با سونامی تهاجم رسانه‌ای دشمنان در بخش‌های مختلف مواجه و به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در یک محاصره تبلیغاتی است و نمی‌توان با اقدامات رسانه‌ای واکنشی حتی اگر به موقع، سریع و درست هم صورت گیرد، در کارزار رسانه‌ای از افکار عمومی دفاع  کرد.  

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای خاطرنشان کرد: افکار عمومی ایران بی‌دفاع است و از رسانه‌های غیرمسئول و مهاجم، خون، خشونت و بی‌اخلاقی  می‌چکد؛ بنابراین اقدامات پدافندی، پراکنده و محدود استادان دانشگاه و رسانه‌ها برای جهاد تبیین، مقابله با جنگ شناختی و خروج از محاصره تبلیغاتی کافی نیست.  

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش استادان دانشگاه در تغییر و تحولات حوزه‌های مختلف و تربیت قوه عاقله کشور تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه و استادان آن درگیر فعالیت‌های عادی و اداری خود هستند و دغدغه یا فرصت کافی برای جهاد تبیین  ندارند. شناخت و اطلاعات‌ آنان در مورد آرایش جدید رسانه‌ها و سواد رسانه‌ای هم ناکافی است؛ بنابراین در جنگ گسترده، مستمر و چندلایه شناختی به نیازهای دانشجویان کمتر توجه شده و در قبال تعرض و توسعه رسانه‌ای رقیب و دشمن در بحران‌ها نه‌تنها بازدارنده نیست بلکه در بسیاری مواقع اثرپذیر است.

نصراللهی با تعریف ابعاد و ضرورت سواد رسانه‌ای برای  دانشگاهیان افزود: کنشگری فعال و جهاد تبیین بدون برخورداری از سواد رسانه‌ای ممکن نیست. استادان دانشگاه در صورت شناخت کافی از ابزارها، بازیگران، نوع و میدان بازی، اصول، رویکردها، راهبردها، تاکتیک‌های کنشگران رسانه‌ای، درک محتوا و انگیزه اعلامی و اعمالی تولید و توزیع‌کنندگان پیام‌ها، آگاهی از ویژگیهای مخاطبان و مصرف رسانه‌ای و دسترسی‌های آنان و توانایی استفاده حداکثری، صحیح و به موقع از ظرفیت‌های رسانه‌ها می‌توانند اثرگذار و در عرصههای جهانی نقش‌آفرین باشند.  

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با تبیین تغییر در آرایش رسانه‌ای و خروج کنشگری از انحصار کنشگران رسمی، راهبرد اعلامی مقام معظم رهبری در مورد بازسازی انقلابی در حوزه فرهنگ و رسانه را هوشمندانه توصیف کرد و افزود: مطالبات رهبر معظم انقلاب در مورد بازسازی انقلابی در حوزه فرهنگ و رسانه جهاد تبیین و مقابله با جریان تحریف نباید در حد حرف و اعلام آمادگی، آن هم در مقطع خاص فعلی باقی بماند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha