• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041208391
  • خبرنگار : 50664

پیگیری جدی اجرای آئین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک در سال جاری

پیگیری جدی اجرای آئین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک در سال جاری

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول نظارت بر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی با بیان اینکه همه افراد جامعه باید برای کاهش مصرف پلاستیک دغدغه مند باشند از اجرای آئین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک با جدیت بیشتر در سال جاری خبر داد.

مهدی نوروز زاده با گرامیداشت سوم جولای مصادف با ۱۲ تیر به‌عنوان روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تجزیه هر کیسه‌ پلاستیکی صدها سال زمان می‌برد که طبیعت این هزینه را می‌پردازد؛ لذا وقتی ما به‌عنوان یک عضو از جامعه بشری از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنیم هزینه آن را با آلودگی محیط‌زیست و منابع آبی و خاکی می‌پردازیم، از این‌رو باید همه تلاش کنیم تا به سمت کاهش مصرف پلاستیک پیش برویم.

نوروز زاده با بیان اینکه در پی تدوین آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، در یک ‌سال اخیر با دعوت همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها تکالیف آنها اعلام و گزارش‌گیری‌هایی انجام‌شده است، گفت: این آئین‌نامه با این هدف نوشته‌شده است تا زمینه‌هایی برای کاهش استفاده از پلاستیک فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلفی ازجمله وزارت صنعت و معدن، سازمان استاندارد، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی،رسانه‌ها و صداوسیما و ... در این زمینه مسئولیت دارند، ابراز کرد: درباره اجرای آئین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک، ملاک ما وظیفه‌مندی ارگان‌ها در اجرای قانون بر اساس آئین‌نامه است و مطالبه‌گری ما بر اساس تکالیف ارگان‌ها طبق آئین‌نامه‌هاست.

نوروز زاده ادامه داد: با توجه به ابلاغ آئین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک و از آنجا که در ابتدای اجرای این آئین‌نامه هستیم، شواهد حاکی از آن است که، همه ارگان‌ها بنا به تکالیف خود نسبت به اجرای آئین‌نامه با جدیت واردشده‌اند و فعالیت‌های مربوطه را انجام می‌دهند، البته قوت و ضعف در عملکرد برخی ارگان‌ها وجود دارد.

وی ابراز کرد: در سال جاری موضوع اجرای آئین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک را با جدیت بیشتری پیگیری می‌کنیم و پیگیری این موضوع در دستور کار کمیته پسماند قرار گرفته که با گزارش‌گیری از ارگان‌ها در خصوص اقدامات انجام‌شده، عملکرد دستگاه‌های وظیفه‌مند در این زمینه قابل ارزیابی است.

پیگیری جدی اجرای آئین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک در سال جاری

کارشناس مسئول نظارت بر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: بر اساس آئین‌نامه ابلاغی، در ابتدا موضوع ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی مطرح  است که این ممنوعیت کلی نیست و فقط توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها، به‌جز میوه‌فروشی‌ها ممنوع شده است و باید با این گام جلو برویم، موضوع دوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی نازک به ضخامت ۲۵ میکرون است زیرا این کیسه‌ها سبک است و با کمترین باد در هوا منتشر می‌شود و چالش ایجاد می‌کند.

بنگاه‌های اقتصادی برای کاهش مصرف پلاستیک همت کنند

کارشناس مسئول نظارت بر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی افزود: بنا به شیوه‌نامه برای سازمان صنعت و معدن این تکلیف گذاشته‌شده که هرسال ۲۰ درصد از ظرفیت‌های تولیدی خود را با کیسه‌های پلاستیکی سازگاربامحیط‌زیست و زیست‌تخریب‌پذیر جایگزین کند.

وی افزود: این موضوع شیوه‌نامه‌ای لازم دارد تا بر اساس جمع‌بندی‌های لازم سازمان صنعت و معدن به این موضوع توجه کند و شیوه‌نامه مربوطه را تهیه کند تا در راستای کاهش مصرف پلاستیک و محدود کردن تولید و توزیع پسماندهای پلاستیکی شیوه‌نامه‌ها به نهادهای تابعه ابلاغ و کارهای اجرایی باقوت بیشتری پیگیری شود.

نوروززاده با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی در این زمینه تکلیف دارند و دستگاه‌های دیگر ازجمله جهاد کشاورزی و صداوسیما بر اساس گزارش‌گیری انجام‌شده به‌طور واضح تکالیف خود را انجام می‌دهند، گفت: در آئین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک در تبصره ماده ۷ اتفاق خوبی افتاده که کلیه بنگاه‌های اقتصادی در راستای حفظ محیط‌زیست و انجام مسئولیت اجتماعی می‌توانند بحث پاک‌سازی کیسه‌های پلاستیکی رهاشده را در دستور کار خود قرا دهند و هزینه‌هایی که در این راستا انجام می‌دهند به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول منظور می‌شود.

وی گفت: بنا بر این تبصره به‌جز ارگان‌های دولتی، بخش خصوصی هم اگر به این موضوع ورود پیدا کند هزینه‌های انجام‌شده در این راستا جزء هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی آن‌ها منظور می‌شود که قبلاً این‌گونه نبود و هر واحد صنعتی و کارخانه‌ای صرفاً بر اساس مسئولیت اجتماعی و دغدغه مندی‌اش در حوزه محیط‌زیست به این موضوع ورود پیدا می‌کرد.

کارشناس مسئول نظارت بر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی افزود : امیدواریم با این قانون، حضور و همکاری بنگاه‌های اقتصادی برای پاک‌سازی محیط‌زیست از پسماندهای پلاستیکی تقویت شود و بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه کمک کنند تا محیط‌زیست را بیش‌ازپیش پاک و پاکیزه داشته باشیم.

وی بابیان اینکه تولید پسماند، تحت تأثیر فاکتورهایی در هرماه و هرسال با توجه به الگوهای مصرف و ... متغیر است؛ گفت: بنا به آمار روزانه ۲۶۰ تن انواع پلاستیک به‌صورت زباله تولید می‌شود که می‌توان با فرهنگ‌سازی و آموزش برای کاهش مصرف پلاستیک اقدام کرد.

نوروز زاده افزود: در استان خراسان رضوی و شهر مشهد با توجه به وجود ملجأ رضوی و پذیرایی سالانه از تعداد بسیار زائران انتظار می‌رود خروجی کار در زمینه کاهش مصرف پلاستیک زودتر دیده شود و این رویه با جدیت پیگیری شود.

وی با اشاره به نقش مهم شهروندان در این حوزه، بیان کرد: شهروندان با انجام وظیفه شهروندی خود می‌توانند برای کاهش مصرف پلاستیک همت کنند و با کاهش تولید زباله، استفاده کمتر از پلاستیک‌ها و استفاده از ساک و کیف پارچه‌ای در هنگام خرید، با تفکیک زباله و بازیافت به محیط زیست کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha