• یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401042617508
  • خبرنگار : 50454

تفکیک زباله از مبدا، جمعیت زباله‌گردها را کم می‌کند

تفکیک زباله از مبدا، جمعیت زباله‌گردها را کم می‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری زندگی در شهری زیبا یکی از حقوق شهروندان است چراکه زیبایی شهر اثرات بسیار بالایی از جمله جذب گردشگر، حفظ سلامت افراد جامعه و... دارد همچنین می‌تواند روحیه شهروندان را شاداب و سرزنده نگه دارد و همین امر حتی افزایش بازدهی در محیط‌های کاری را نیز در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، زیبایی محیط شهری تنها با ایجاد فضای سبز، نقاشی دیوارها و... حاصل نمی‌شود، در برخی مواقع دیدن افرادی که اکثر آن‌ها دارای اعتیاد به مواد مخدر بوده و در سطل‌های زباله به دنبال جمع‌آوری ضایعاتی برای فروش هستند نیز می‌تواند زیبایی شهر را مخدوش کند و حتی برای افرادی که از کنار آن‌ها گذر می‌کنند احساس ناامنی به همراه داشته باشد.

اعتیاد بلایی است که در تمامی دنیا ریشه دوانده و افراد معتاد تا زمانی که از شیوه زندگی خود به ستوه نیایند دیگران قادر نخواهند بود آن‌ها را وادار به ترک موادمخدر کنند به همین دلیل در بسیاری از موارد افراد زباله‌گردی که به موادمخدر اعتیاد دارند جمع‌آوری شده و در کمپ‌های ترک اعتیاد نیز بستری می‌شوند اما این افراد با برگشت به جامعه مجدد به مصرف موادمخدر و درنتیجه آن زباله‌گردی روی می‌آورند بنابراین برای از بین رفتن این معضل و بازگرداندن زیبایی به شهر لازم است چاره‌ای دیگر اندیشیده شود برای مثال جمع‌آوری و تفکیک زباله از مبدا توسط متولیان انجام و به محل بازیافت زباله منتقل شوند.

تکدی‌گری از دیگر معضلاتی است که موجب از بین رفتن زیبایی شهر می‌شود همچنین این مشکل آرامش شهروندان را نیز تهدید می‌کند برای مثال زمانی که افراد پس از طی کردن یک روز سخت کاری برای بازگرداندن قوای خود قصد دارند ساعاتی را به همراه خانواده در پارک‌های شهر یا بازار سپری کنند تکدی‌گران با اصرار برای دریافت کمک آرامش آن‌ها را برهم می‌زنند، متاسفانه در بسیاری از موارد این افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد نیز قرار دارند و با این وجود اقدام به تکدی‌گری می‌کنند به همین دلیل لازم است افراد نیز آگاهی داشته و از کمک کردن به آن‌ها خودداری کنند تا شاهد از بین رفتن این معضل باشیم.

بیشتر زباله‌گردها با مشکل اعتیاد  درگیر هستند

محمدرضا محمدیان_ معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص معضل زباله‌گردی و تکدی‌گری، اظهار کرد: براساس برنامه‌ای که در شهرداری شهرکرد وجود دارد مقرر است در طول هفته و با حضور نمایندگانی از سازمان بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و کمیته امداد نسبت به جمع‌آوری تکدی‌گران اقدام شود.

وی افزود: با توجه به گرم شدن هوا افرادی از استان‌هایی مانند خوزستان، کرمان و... به چهارمحال و بختیاری و شهرکرد مهاجرت کرده و اقدام به تکدی‌گری می‌کنند که برای جمع‌آوری این افراد نیز برنامه‌ریزی‌های لازم در شهرداری شهرکرد انجام شده است، در اکثر موارد این اشخاص از ارائه مشخصات هویتی خودداری می‌کنند که پس از جمع‌آوری از طریق تشخیص هویت کار شناسایی این اشخاص انجام شده و برخورد لازم با آن‌ها انجام می‌شود، تعدادی از آن‌ها نیز از طریق دادستانی به شهرهای خود بازگردانده می‌شوند.

محمدیان با اشاره به علت افزایش تکدی‌گری در شهرکرد نسبت به سنوات گذشته، عنوان کرد: تکدی‌گری به کاری بدون دردسر و بی نیاز از داشتن سرمایه تبدیل شده است و افراد بدون داشتن هیچ‌گونه مسئولیت زندگی خود را پیش می‌برند در بسیاری از موارد نیز درآمد خوبی از این طریق برای فرد حاصل می‌شود که همین موارد از دلایل افزایش تکدی‌گری به شمار می‌آیند.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد اضافه کرد: با افرادی که از روستاهای چهارمحال و بختیاری به شهرکرد مهاجرت کرده و اقدام به تکدی‌گری می‌کنند نیز مانند افراد مهاجر از سایر استان‌ها برخورد می‌شود اما متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود با برگشت این افراد به محل سکونت خود افراد جدیدی مجدد به شهرها مهاجرت می‌کنند و همچنان به تکدی‌گری می‌پردازند.

وی تصریح کرد: آگاه‌سازی در جامعه درخصوص تکدی‌گران در پیشگیری از گسترش این معضل از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه در کشور با وجود سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد ظرفیت خوبی جهت حمایت از قشر ضعیف جامعه وجود دارد و حتی ممکن است بسیاری از تکدی‌گران نیز تحت پوشش این سازمان‌ها باشند بنابراین مردم از دادن پول به آن‌ها خودداری کنند.

محمدیان درخصوص مشکل زباله‌گردی، یادآور شد: متاسفانه اکثر افرادی که اقدام به زباله‌گردی می‌کنند با مشکل اعتیاد به مواد مخدر درگیر هستند، این افراد نیز توسط شهرداری و به کمک سایر دستگاه‌های اجرایی جمع‌آوری شده و به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی می‌شوند اما پس از اتمام زمان بستری آن‌ها در این مراکز مجدد به مصرف مواد مخدر و زباله‌گردی مشغول می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد بیان کرد: مراکز خرید و فروش ضایعات در شهر رشد قارچی پیدا کرده و معضلات فراوانی از جمله افزایش زباله‌گردی معتادان، آلودگی محیط و... ایجاد کرده‌اند اما براساس قوانین شهرداری شهرکرد این مراکز باید خارج از شهر قرار بگیرند و با مجوز رسمی فعالیت داشته باشند جلسات بسیاری نیز در شهرداری درخصوص این مراکز برگزار شده و پس از برخورد شهرداری به مراجع قانونی معرفی می‌شوند اما برای برطرف شدن مشکل لازم است در محاکم قضایی برخورد قانونی جدی برای این افراد وجود داشته باشد.

محمدیان خاطرنشان کرد: فعالیت برخی مراکز ضایعات در شهر به این دلیل است که در اداره صنعت، معدت و تجارت یا امور صنفی برای این مراکز مجوز صادر شده است و این دوگانگی در صدور مجوز موجب بروز مشکلات موجود شده است اما اکثر این مراکز که در شهر قرار دارند بدون مجوز فعالیت دارند و شهرداری درحال پیگیری جهت جمع‌آوری آن‌ها است.

 تفکیک زباله از مبدا موجب کاهش جمعیت زباله‌گردها خواهد شد

داوود مومنی_رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بازیافت زباله و تاثیر آن بر کاهش معظل زباله‌گردی، اظهار کرد: کارخانه بازیافت زباله موجود در شهرکرد از خردادماه سال گذشته شروع به کار کرد و دارای ظرفیت بازیافت ۲۵۰ تن زباله در روز است درحال حاضر نیز علاوه‌بر ۱۳۲ تن زباله شهرکرد زباله‌های برخی از شهرهای اطراف مانند شهر کیان، طاقانک، بهرام آباد و تعدادی از روستاهای وانان در این مرکز بازیافت می‌شوند.

وی افزود: راه‌اندازی کارخانه بازیافت زباله در شهرکرد موجب اشتغالزایی مستقیم برای ۲۵ تا ۳۰ نفر شده همچنین تاثیر بسیار بالایی در حفظ محیط زیست داشته است.

مومنی ادامه داد: از میزان ۱۳۲ تن زباله که از شهر شهرکرد جمع‌آوری می‌شوند حدود ۵۵ درصد بازیافت و هفت تا هشت درصد نیز پردازش می‌شود همچنین با توجه به اینکه خط تولید کود کمپوست از سه یا چهار ماه گذشته در این کارخانه راه‌اندازی شد حدود ۴۵ درصد از این ۱۳۲ تن زباله نیز به صورت کود کمپوست به چرخه طبیعت بازمی‌گردد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد عنوان کرد: یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی کارخانه بازیافت شهرکرد این موضوع است که موجب کاهش افراد زباله‌گرد شد چراکه در سایت دفن زباله حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر به صورت شبانه‌روزی جمع‌آوری زباله‌هایی که ارزش اقتصادی داشتند را انجام می‌دادند اما درحال حاضر تعداد این افراد به صفر رسیده است.

وی درخصوص افراد زباله‌گرد موجود در سطح شهر، خاطرنشان کرد: در این خصوص لازم است پیمانکار تفکیک زباله از مبدا مشخص و شروع به کار کند که برای این موضوع توسط شهرداری شهرکرد مناقصه برگزار و یک شرکت نیز برنده شد همچنین مراحل قانونی این شرکت صورت گرفت و تاییدیه فرمانداری و شورا نیز اخذ شد اما متاسفانه حدود سه ماه است پیمانکار جهت اخذ تاییدیه به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده اما تاکنون پاسخ این درخواست ارائه نشده است، با دریافت تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست و شروع به کار پیمانکار موضوع تفکیک زباله از مبدا نیز انجام خواهد شد و درنتیجه شاهد کاهش جمعیت زباله‌گردهای سطح شهر خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha