• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۰:۳۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403071814433
  • خبرنگار : 71658

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

از پیش‌بینی طوفان قوی در ایالت «فلوریدا»ی آمریکا گرفته تا تایید اولین آزمایش تشخیصی «آبله میمونی» از جمله مهم‌ترین رویدادهای دنیا در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا هفته گذشته نیز در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

رخدادهای دیگری چون سیل در تایلند یا افزایش پوشش گیاهی در قطب جنوب به دلیل گرمای جهانی، بخش دیگری از اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی روزهای اخیر هستند که در ادامه مهم‌ترین‌ این رویدادها را به اختصار مرور می‌کنیم:

سیل در بوسنی و هرزگوین جان ۱۶ نفر را گرفت

بر اثر جاری شدن سیل ناشی از بارش شدید باران در بوسنی و هرزگوین دست‌کم ۱۶ نفر جان باختند.

مقامات محلی بوسنی و هرزگوین اعلام کردند در حوادث مرتبط با بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از این کشور، دست‌کم ۱۶ تن جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات محلی همچنین اعلام کردند عملیات جست‌وجو و نجاتِ سایر حادثه‌دیدگان ادامه دارد.

رسانه‌های محلی می‌گویند یک نوزاد نیز در میان قربانیان بوده است.

افزایش پوشش گیاهیِ قطب جنوب به دلیل گرمای جهانی

پوشش گیاهی در سراسر شبه جزیره قطب جنوب طی چند دهه گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است و کارشناسان معتقدند که عامل این تغییر، بحران آب و هوایی است که باعث گرم شدن این قاره یخی شده است.

تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای نشان داد در سال ۱۹۸۶ کمتر از یک کیلومتر مربع پوشش گیاهی در جنوبگان وجود داشته اما تا سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱۲ کیلومتر مربع پوشش سبز در این منطقه مشاهده شده است. محققان دریافتند که گسترش گیاهان، عمدتا خزه ها از سال ۲۰۱۶ میلادی سرعت گرفته است.

رشد پوشش گیاهی در قاره‌ای که یخ و سنگ بر آن غالب است، نشانه‌ای از رسیدن گرمای جهانی به قطب جنوب است. دانشمندان هشدار دادند که این گسترش می تواند راهی برای ورود گونه های مهاجم بیگانه به اکوسیستم بکر قطب جنوب باز کند.

سازمان جهانی بهداشت اولین آزمایش تشخیصی «آبله میمونی» را تایید کرد

آژانس بهداشت سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد استفاده از اولین آزمایش تشخیصی «ام پاکس» (آبله میمونی) را تایید کرده است، ابزاری کلیدی در کشورهایی که با شیوع این بیماری مبارزه می‌کنند.

بنابر اعلام مرکز کنترل بیماری اتحادیه آفریقا، بیش از ۸۰۰ نفر در سراسر آفریقا به دلیل ابتلا به آبله میمونی جان باخته اند، جایی که این بیماری به طور رسمی در ۱۶ کشور شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد: تأیید استفاده اضطراری از این آزمایش در گسترش ظرفیت تشخیصی در کشورهایی که با شیوع بیماری ام پاکس مواجه هستند، حیاتی خواهد بود.

این آزمایش که سنجش Alinity m MPXV نام دارد، امکان تشخیص ویروس ام پاکس از سواب‌های گرفته شده از ضایعات انسانی را فراهم می‌کند.

خشکسالی و کاهش بی‌سابقه سطح آب در رودخانه آمازون

با تشدید خشکسالی در سراسر برزیل، سطح آب در شاخه‌های اصلی رودخانه آمازون به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

کارشناسان می‌گویند برخی از مناطق مرکزی این کشور بیش از ۱۵۰ روز است که بارندگی نداشته‌اند.

روز جمعه سطح آبِ رودخانه «نگرو» در «مانائوس» در ایالت «آمازوناس» واقع در شمال غرب برزیل به ۱۲.۶۶ متر رسید که این کمترین میزان از زمان شروع رصد سطح آب در سال ۱۹۰۲ است.

ویدئویی که توسط خبرگزاری رویترز تهیه شده نشان می‌دهد شاخه دیگری در نزدیکی مانائوس در حال خشک‌شدن است و بستر رودخانه‌ها در مناطق وسیعی آشکار شده است و مردم در حال راه‌رفتن روی زمین خشک دیده می‌شوند.

سیل در تایلند هزاران خانواده را تحت تاثیر قرار داده است

رسانه‌های محلی تایلند روز یکشنبه گزارش دادند سیل گسترده بیش از ۳۰ هزار خانواده را در سراسر این کشور تحت تاثیر قرار داده و عملیات امداد و نجات در حال انجام است.

روزنامه «بانکوک پست» خبر داد ۲۰ استان شمال و شمال شرقی این کشور هنوز برای مقابله با تأثیرات سیل در تلاش هستند.

به گفته وزارت پیشگیری و کاهش بلایای تایلند، سیل در چندین منطقه ۳۴ هزار و ۳۷۳ خانواده را تحت تاثیر قرار داده است.

همچنین دست‌کم ۲۶ نفر در سراسر این کشور به دلیل سیل از تاریخ ۱۶ اوت امسال تاکنون کشته شده‌اند.

رودخانه‌های جهان در ۲۰۲۳ با خشک‌ترین سال در ۳ دهه اخیر مواجه شدند

طبق گزارش آژانس هواشناسی سازمان ملل، سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) جریان رودخانه‌ها در سراسر جهان در بحبوحه گرمای بی‌سابقه به پایین‌ترین حد رسید و این رویداد، منابع آب را در عصر تقاضای رو به رشد آن به خطر انداخت.

بر اساس گزارش وضعیت منابع آب جهانی که توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در روز دوشنبه منتشر شد، تنش شدیدی بر ذخایر جهانی آب، با ۵ سال متوالی جریان کمتر از حد نرمال در رودخانه‌ها و ورودی مخازن وجود داشته است.

این گزارش بر اساس داده‌های مربوط به ۳۳ سال قبل نشان داد که خشکسالی‌های طولانی جریان رودخانه‌ها را در بخش‌های بزرگی از آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی کاهش می‌دهد و حوضه رودخانه‌های می‌سی‌سی‌پی و آمازون در سال ۲۰۲۳ سطح پایین آب را گزارش کردند.

عفونت‌ شدید کووید می‌تواند مرکز کنترل مغز را ملتهب کند

متخصصان علوم پزشکی می‌گویند عفونت‌ شدید کووید می‌تواند باعث التهاب در مرکز کنترل مغز و در نتیجه بروز آسیب‌هایی شود که ممکن است تنگی نفس، خستگی و اضطراب طولانی‌مدت را در برخی بیماران توجیه کند.

اسکن‌های ام‌آرآی با وضوح بالا از ۳۰ بیمار بستری شده با کووید در اوایل همه‌گیری قبل از معرفی واکسن‌ها، نشانه‌هایی از التهاب را در ساقه مغز پیدا کردند؛ ساختاری کوچک اما حیاتی که بر عملکردهای بدن مانند تنفس، ضربان قلب و فشار خون حاکم است.

اسکن‌ها نشان می‌دهند عفونت‌های شدید کووید می‌تواند یک واکنش ایمنی را تحریک کند که ساقه مغز را ملتهب می‌کند و در نتیجه آسیبی ایجاد می‌کند که باعث بروز علائم بلندمدت تا ماه‌ها پس از ترخیص بیماران می‌شود.

نزدیک شدن طوفان سهمگین به فلوریدای آمریکا؛ یک میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند

با نزدیک شدن طوفان قوی موسوم به «میلتون» به ایالت فلوریدای آمریکا که یک طوفان «رده ۵» و خطرناک ارزیابی شده، ساکنان محلی در حال آماده‌باش برای تخلیه منازل خود هستند.

این منطقه در حالی دوباره با چنین توفند خطرناکی تهدید می‌شود که اخیرا نیز تحت تاثیر طوفان دیگری موسوم به «هلن» بوده و خساراتی را متحمل شده است.

در کمتر از ۲ هفته پیش، طوفان هلن این نواحی را درنوردید و در حالی که شرایط زندگی رو به بهبود می‌رفت این‌بار طوفان میلتون مردم محلی را تهدید و آنها را وادار به تخلیه خانه‌هایشان کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha