• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۰:۵۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403071914806
  • خبرنگار : 71635

دیدار سفیر بلاروس با وزیر فرهنگ/تاکید بر افزایش همکاری‌های فرهنگی و گردشگری میان دو کشور

دیدار سفیر بلاروس با وزیر فرهنگ/تاکید بر افزایش همکاری‌های فرهنگی و گردشگری میان دو کشور

دمیتری کالتسوف سفیر بلاروس در ایران روز چهارشنبه (۱۸ مهر) با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کرد. همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور و همچنین دعوت از فیلمسازان ایرانی برای حضور در بلاروس و برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک از موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی در این دیدار گفت: امیدوار هستیم در دولت چهاردهم روابط بهتری با بلاروس داشته باشیم؛ روابط سیاسی دو کشور پیش از این روابط خیلی خوبی بوده ‌و در سال‌های اخیر نیز روندی رو به رشد داشته است.

وی با بیان اینکه روابط فرهنگی و اجتماعی دو کشور می‌تواند بستری برای افزایش و گسترش سایر ارتباطات باشد، افزود: ایران و بلاروس خاطره مشترکی دارند و هر دو تجربه جنگی تلخ را داریم که با مقاومت هر دو ملت تبدیل به خاطره‌ای تابناک شده‌ است، از طرفی تحریم‌های ظالمانه‌ای دو کشور را فرا گرفته است؛ البته مقاومت هر دو ملت موجب عبور از این مسیر می‌شود.

صالحی تصریح کرد: فرصت‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور وجود دارد که برخی شروع شده ولی باید گسترش یابد و برخی را نیز آغاز کرد؛ حضور جنابعالی به عنوان سفیری مجرب می‌تواند کمک کند تا اتفاقات خوبی را در دولت چهاردهم میان دو کشور شاهد باشیم.

وزیر فرهنگ در پاسخ به پیشنهادات سفیر بلاروس در راستای افزایش همکاری‌های دو کشور گفت: از پیشنهاداتتان ممنون هستم‌، می‌توانیم یادداشت تقاهم را به عنوان گام اول در نظر بگیریم، در همین راستا همکارانم در سازمان فرهنگ و ارتباطات مقدمات لازم برای این تفاهم‌نامه را فراهم می‌کنند.

وی افزود: موافقتنامه فرهنگی دو کشور مدتی به تاخیر افتاده است، اصلاحات مورد نظر دو کشور باید مدنظر قرار بگیرد و همکارانم امور مربوطه را برای نِیل به این هدف انجام می‌دهند.

وزیر فرهنگ گفت: در مورد هفته فرهنگی هم از پیشنهادات شما استقبال می‌کنیم. هرچه ارتباطات دو کشور در این قالب‌ها بیشتر شود فرصت‌های طبیعی، اما جهش‌وار را در فضای روابط فرهنگی فراهم می‌کند.

صالحی تصریح کرد: از حضور سینماگران ایرانی در جشنواره‌های بلاروس استقبال می‌کنیم و انشاالله دوستانی از ایران در برنامه‌های شما حضور خواهند یافت.

وزیر فرهنگ در ادامه پیشنهاداتی مطرح کرد و گفت: بخش مهمی از مراودات دو کشور می‌تواند در بستر سفر و گردشگری رخ دهد، البته باید توجه داشت امکان پرواز میان دو پایتخت فرصت بهتری برای گردشگری فراهم می‌کند.

وی افزود: هر مقدار توده‌های ایران و بلاروس به هم نزدیک شوند، روابط پایدارتری بین دو کشور صورت می‌گیرد. همچنین در همین حوزه تسهیل روادید توریست‌های ایرانی می‌تواند به این مساله کمک کند.

صالحی تصریح کرد: موضوع دیگر در مورد رسانه‌ است؛ ما و شما در فضای تهاجم و جنگ روایت رسانه‌های غربی هستیم. اینکه بتوانیم روایت‌های مستقیمِ اصحاب رسانه دو کشور را از ایران و بلاروس داشته باشیم و در مساله‌های جهانی اصحاب رسانه دو کشور کنار یکدیگر قرار گیرند، گام مهمی بشمار می‌رود.

وزیر فرهنگ گفت: وزارت فرهنگ، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را در اختیار دارد، معاونت مطبوعاتی و رسانه‌ای در وزارت فرهنگ مستقر است که با صدها روزنامه و سایت در ارتباط است.

وی با بیان اینکه تجارب رسانه‌ای می‌تواند در همکاری مشترک میان اصحاب رسانه‌ای بلاروس مورد بهره‌بری قرار گیرند، افزود: حوزه‌های فراوانی برای گفت‌وگو و مراودات وجود دارد. بار دیگر از پیام تبریک‌ وزیر فرهنگ کشور بلاروس هم تشکر می‌کنم.

در ادامه این جلسه دمیتری کالتسوف _ سفیر بلاروس در ایران _ نیز گفت: برای زمانی که جهت برگزاری این ملاقات به من اختصاص دادید تشکر می‌کنم، انتصاب جنابعالی را به عنوان وزیر فرهنگ تبریک می گویم اطمینان دارم با حضور شما همکاری‌های دو کشور را در زمینه فرهنگ و آموزش به سطح جدیدی می رساند.

کالتسوف تصریح کرد: بین بلاروس و ایران همکاری‌های خوب و قدیمی در حوزه‌های مختلف داریم. سطح بالای روابط سیاسی موجب می‌شود در حوزه‌های مختلف همکاری بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دستور کار همکاری‌ها در حوزه فرهنگی تعدادی طرح موجود است که کمک می‌کند مردم دو کشور از نظر فرهنگی به هم نزدیک شوند، افزود: در زمان سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران، نقشه راه همکاری‌ها تا سال ۲۰۲۶ به امضای طرفین رسید؛ در یکی از بندهای این سند راهبردی قید شده است که همکاری‌های فرهنگی ارتقا یابد و در آن نام برخی از طرح‌ها اعلام شده است. باید توجه داشته باشیم اجرای این بند موجب می‌شود به سطح جدیدی از همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور برسیم.

سفیر بلاروس در ادامه به برخی از جزئیات این طرح اشاره کرد و گفت: حضور در مراسم و جشنواره‌های فرهنگی دو کشور، تبادل هیئت‌های فرهنگی و فعالیت در زمینه فیلم سازی برخی از پیشنهادات بود، بلاروس علاقه دارد هیات‌های فرهنگی ایرانی در مراسم‌هایی که در بلاروس برگزار می‌شود حضور یابند. علاوه بر آن مشتاق هستند تا در این نوع رویدادها در ایران نیز حضور داشته باشند.

کالتسوف تصریح کرد: اول نوامبر امسال جشنواره‌ فیلمی در بلاروس برگزار می‌شود، خوشحال می‌شویم فیلم‌سازان ایرانی را در این رویداد ببینیم.

سفیر بلاروس در ایران با بیان اینکه سال گذشته سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور را جشن گرفتیم، گفت: در این زمینه طرحی داریم که در آن برگزاری مشترکِ روزهای فرهنگی پیش بینی شده است.

وی افزود: سال گذشته با وزیر سابق این موضوع را مطرح کردیم و پیشنهاد داده بودیم روزهای فرهنگ را در ایران برگزار کنیم.

کالتسوف در ادامه ضمن اشاره به سفر هیات بلاروسی به ایران، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها اعضای هیأت بلاروسی حدود 30 نفر و از بخش‌های هنری متفاوت به تهران سفر خواهند کرد و رویدادهای مشترکی را برگزار می‌کنیم؛ هنرمندان بلاروسی نیز برنامه‌هایی را اجرا خواهند کرد و این فرصتی است تا ایرانیان با فرهنگ بلاروس آشنا شوند. وزیر ما نیز در راس این هیات به ایران خواهد آمد.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخص توسعه همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور ارتقای پایه‌های حقوقی و قراردادی است، افزود: سال ۲۰۰۴ میلادی موافقتنامه‌ای در حوزه فرهنگی، آموزشی، گردشی، ورزشی و رسانه‌ای بین وزارتخانه‌های دو کشور امضا شده است.

کالتسوف تصریح کرد: بلاروس تاییده مجلس را گرفته و اجرایی شده است ولی در سفر ریاست جمهوری بلاروس به ایران، طرف ایرانی پیشنهاد داده بود تغییراتی در متن‌ موافقتنامه ایجاد شود که این ایده اعمال شد.

وی با بیان اینکه علاقه داریم تا دوستان ایرانی فیلم‌هایشان را در بلاروس فیلمبرداری کنند، افزود: برای تسریع در امور می‌توانیم بین دو دستگاه یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری‌های فرهنگی امضا کنیم و در آن همه همکاری‌ها در حوزه فرهنگی را در نظر بگیریم.

کالتسوف تصریح کرد: در شرایط مدرن رسانه‌ای حاکم بر جهان یکی از همکاری‌های راهبردی مهم بین دو کشور معطوف به مساله رسانه است؛ ما خبرنگاری دلتا را داریم که علاقه‌مندی‌اش را در زمینه همکاری در حوزه‌های مختلف با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است.

وی افزود: در مورد پیشنهاد شما مبنی بر مسائل گردشگری دو کشور و پرواز مستقیم بین دو کشور باید گفت این امر، مساله‌ای مهم است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفیر بلاروس در ایران در پایان گفت: ما پیشنهاداتی را درخصوص چگونگی برقراری مجدد پرواز مستقیم و باز شدن ویزای توریستی به وزارت امور خارجه اعلام کردیم، علاوه بر آن در زمینه‌ ویزاهای توریستی منتظر پیشنهادات طرف مقابل هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha