• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401042013428
  • خبرنگار : 71342

هنرمند حاضر در تئاتر صاحبدلان

دین، نیاز به مراقبت دارد

دین، نیاز به مراقبت دارد

یک کارگردان حاضر در تئاتر صاحبدلان تاکید می‌کند: جوان امروز از طریق اینترنت به اطلاعات بسیاری دست می‌یابد. بنابراین دین، مکتب و شعائر مذهبی نیاز به مراقبت دارند و باید بر اساس سند و استدلال موضوعات را درباره زندگی امامان مطرح کنیم که تاریخ دچار تحریف نشود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا معجونی، از هنرمندان حاضر در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با اثر نقالی «ناشنیده‌های آقا امیرالمؤمنین(ع)» حضور دارد که قرار است در ساعات ۱۸ و ۱۹:۳۰ روز ۲۲ تیر اجرا شود.

او معتقد است اگر افراد زیرکی باشیم، از این موقعیت به‌منظور تبلیغ مکتب علوی بهره می‌گیریم چرا که گروه‌های تئاتری در رویدادهای بین‌المللی سفیران فرهنگی به شمار می‌روند.

معجونی درباره اهداف و رویکردهای خود از این حضور در این دوره «صاحبدلان» می‌گوید: تئاتر صاحبدلان، رویدادی است مبتنی بر پاسداشت سنت‌ها و آئین‌ها و سعی من بر این است که آنچه که در هر دوره اجرا می‌شود با پرهیز از تکرار، حکمت علوی و محمدی را به نمایش بگذارد. حال‌آنکه داستان‌هایی در ذات خود به مکتب ائمه اطهار اشاره می‌کنند، اساساً برای بیدار شدن و درس گرفتن هستند و زندگی این افراد را به الگو و سرمشق مبدل می‌سازند.

او اضافه می‌کند: من در تمام ادوار پیشین رویداد تئاتر صاحبدلان حضور داشته‌ام و بر اساس تجربیاتم باید بگویم انسان امروز انسان عصر پیشرفت و تکنولوژی است و با توجه به اینکه جوامع جهانی رو به بی‌دینی گذاشته و روز به روز از آیتم‌های مذهبی دورتر می‌شوند، اگر آن‌چنان نمایش جذابی داشته باشیم که برای لحظه‌ای نوجوان و جوان مخاطب را به تفکر وادار کند، قطعاً اثرگذار عمل کرده‌ایم.

معجونی با اشاره به اینکه در دورانی که تمام دنیا از مذهب دور می‌شود، جامعه ما نیز از جریان مذهب‌گریزی تأثیر می‌گیرد، می‌افزاید: اگر ما بتوانیم با زبان داستانی و قابل‌فهم برای نسل امروز نه با زبان بیگانه و زبانی که جوان امروز آن‌ را نمی‌پذیرد، راوی مکتب دین‌مان اسلام باشیم، نقش خود را به‌درستی ایفا کرده‌ایم. البته باید مراقب باشیم برای دفاع از مکتب علوی و مذهب آن‌چنان غلو نکنیم که حقایق پشت پرده مجاز، گم شوند و وقتی از معجزات ائمه می‌گوییم، باید بتوانم آنها را با علم امروز پیوند زده و آن را قابل‌پذیرش سازیم.

وی به یکی از تجربیات خود اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: یک‌بار از جوانی شنیدم که شما آن‌چنان داستان‌ها را درباره امامان مطرح می‌کنید که گویی در زمان آنها و در آن موقعیت حضور داشته‌اید و از آن به بعد تصمیم گرفتم به دوستانم این مهم را منتقل کنم که شناخت خود را درباره مکتب ساری و جاری در زندگی دینی امامان و خانواده‌هایشان افزایش دهند تا بتوانند پاسخگوی چنین پرسش‌هایی باشند.

او یادآوری می‌کند: متأسفانه برخی افراد که شعائر دینی را معرفی می‌کنند، گاهی به شیوه‌ای ناصحیح عمل می‌کنند و حال آنکه جوانان از پیچیدگی‌های موجود در دین فراری هستند درحالی‌که اسلام دین رحمت است. در نتیجه داستان‌های منتخبی که در این دست رویدادها طرح می‌شوند، نباید دچار تکرار و رکود شوند چراکه حدیث داریم مؤمن نباید دو روزش مانند هم باشد. ما باید بر اساس علم و تجربیات‌مان لایه‌های زندگی امامان را بشکافیم و زیبایی‌های زندگی آن‌ها را نشان دهیم.

این کارگردان عرصه تئاتر دینی و نقالی می‌گوید : اگر بتوانیم دین را با تمام سادگی و لطافتش ابلاغ کنیم و به فرزندان‌مان بفهمانیم که دین ضامن سلامت جسم و روح افراد است، آنها مجاب می‌شوند در این مسیر قرار گیرند. دراین‌بین برگزاری این رویداد به شیوه بین‌المللی اتفاقی بسیار مبارک است و ما اگر افراد زیرکی باشیم، از این موقعیت به‌منظور تبلیغ مکتب علوی بهره می‌گیریم چرا که گروه‌های تئاتری در رویدادهای بین‌المللی سفیران فرهنگی به شمار می‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha