• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403040603875
  • خبرنگار : 71219

اما و اگرهای یک طرح پربحث سینمایی

اما و اگرهای یک طرح پربحث سینمایی

چند روز قبل جزئیات کارگروه سینمایی فرهنگ با اعلام اسامی پنج فیلم برای حمایت ویژه در اکران منتشر شد ولی به نظر می‌رسد اما و اگرهایی در جزئیات و اجرایی شدن این طرح وجود دارد.

به گزارش ایسنا، چند هفته قبل محمد خزاعی - رئیس سازمان سینمایی کشور - از راه‌اندازی «گروه سینمایی فرهنگ» در جهت حمایت جامع و قاعده‌مند اکران فیلم‌های فرهنگی در سراسر کشور خبر داد که در همان ابتدا با واکنش‌هایی متفاوت همراه شد بخصوص آنکه در نگاه اول کارکردی مشابه گروه سینمایی هنر و تجربه داشت.

در تشریح وظایف این گروه سینمایی هاشم میرزاخانی - مدیرعامل موسسه سینماشهر - که متولی اجرای آیین‌نامه این برنامه حمایتی معرفی شده است، در گفت‌وگویی با ایسنا با تاکید بر تمایز آن نسبت به گروه سینمایی هنر و تجربه بیان کرد: گروه سینمایی فرهنگ راهکاری برای رفع انتقادها به تسخیر گیشه توسط فیلم‌های کمدی و مهجور ماندن دیگر فیلم‌ها است. براین اساس با پردیس‌های سینمایی با بیش از پنج سالن توافق شده که یک سالن خود را در اختیار نمایش آثار فرهنگی بگذارند تا اکران آن‌ها پس از چهار هفته (کف فروش) ادامه داشته باشد و در قبال آن از پتانسیل پنج هفته نمایش فیلم‌های تجاری بهره‌مند شوند؛ یعنی به واسطه نمایش آثار تجاری پرفروش، فیلم‌های فرهنگی که در گیشه اقبال جدی نداشتند همچنان می‌توانند در سینماهای بزرگ اکران شوند تا علاوه براینکه اکران فیلم‌های تجاری ادامه می‌یابد، فیلم‌های فرهنگی یا غیرتجاری نیز در طول زمان بتوانند مخاطب بیشتری داشته باشند. با این تصمیم هم صاحبان آثار تجاری و هم صاحبان آثار فرهنگی ‌می‌توانند از فرصت نمایش در پردیس‌های مهم کشور برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید:

یک راهکار برای رفع انتقادها به تسخیر گیشه توسط کمدی‌ها

اگرچه دو روز قبل سازمان سینمایی در خبری اسامی پنج فیلم را برای اکران در این گروه معرفی کرد و اعلام هم شده بود که با پردیس‌هایی سینماهای با بیش از پنج سالن توافق صورت‌ گرفته اما هنوز خبری از شروع اجرای این طرح نیست و تاریخ مشخصی هم برای آن اعلام نشده است.

 پیگیری ایسنا از چند سینمادار نشان می‌دهد که آن‌ها با چند مسئله روبرو هستند؛ نخست اینکه فعلا منتظرند انتخاب فیلم‌ها برای ادامه اکران پس از ۱۴ هفته مشخص شود تا به ازای نمایش آن‌ها به یکی از فیلم‌های فرهنگی سالن اختصاص دهند؛ دوم اینکه برخی از صاحبان سالن‌های سینما معتقدند شرایط اکران امسال با سال گذشته -که فقط یک فیلم شرایط اکران طولانی مدت داشت- فرق دارد، ضمن اینکه در سه ماه گذشته هر کدام از فیلم‌های کمدی به اندازه خود فروش داشتند و با توجه به فیلم‌هایی که در نوبت اکران هستند نیازی به ادامه اکران تمام فیلم‌های کمدی نیست؛ پس کلیت و چرایی این نوع حمایت زیر سوال می‌رود. در کنار این‌ها عنوان شد که فعلا باید پیگیری‌های بیشتری شود تا آورده این گروه فرهنگ برای سینماداران مشخص شود.

برای اجرای این طرح در مرحله اول فیلم‌های «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «ایلیا جستجوی قهرمان»، «آپاراتچی» و «نوروز» انتخاب شدند تا در گروه سینمایی فرهنگ روزانه پنج سانس به صورت چرخشی به آن‌ها اختصاص داده شود. اما انتخاب این فیلم‌ها نیز پرسش‌هایی را به همراه داشته چرا که وقتی آمار فروش آن‌ها در سامانه سمفا بررسی شود، اختلاف قابل توجه «بی‌بدن» با بقیه فیلم‌ها چشمگیر است. این فیلم که به عنوان فیلم پرفروش اجتماعی بهار امسال معرفی می‌شود تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان بلیت فروخته درحالی که «آسمان غرب» ۱۰ میلیارد، «آپاراتچی» پنج میلیارد و ۷۴۲ میلیون، «ایلیا جستجوی قهرمان» حدود هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون و «نوروز» سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند. برای برخی سینمادارها و نیز صاحبان فیلم‌ها این سوال مطرح است که معیار انتخاب فیلم‌ها برای حمایت چه بوده است.  

علاوه براین یکی از تهیه‌کننده‌ها با بیان اینکه «متاسفانه آنقدر به فیلم‌هایی که از بخش خصوصی می‌آیند کم لطفی شده است که فقط ناامیدی باقی می‌ماند»، معتقد است: اصل طرح «گروه سینمایی فرهنگ» خوب است ولی در جلسه‌هایی که برگزار شده، شرایطی نبوده تا صدای ما شنیده شود و به نظر می‌رسد بیشتر ذینفع‌ها حضور دارند.  

با این وجود پیش‌بینی می‌شود این طرح پس از انتخابات ریاست جمهوری به مرحله اجرا برسد اما اینکه چقدر دوام داشته باشد در هاله‌ای از ابهام است بویژه آنکه برخی اهالی سینما و سینماداران امیدوارند این طرح، خاصیت پروپاگاندایی نداشته باشد.

هاشم میرزاخانی - مدیرعامل موسسه سینماشهر - در کنار محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی)، حبیب ایل‌بیگی (معاون نظارت و ارزیابی سازمان)، روح‌الله سهرابی (مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم) و مجید زین‌العابدین (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) عضور شورای گروه سینمایی فرهنگ هستند و با توجه به مسائل مطرح شده ایسنا پیگیر کسب اطلاعات بیشتر از مسئولان این گروه است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha