حجتالاسلاموالمسلمین نظری منفرد، در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) ضمن گرامیداشت سالروز ولادت علی بن موسیالرضا علیهالسلام، به فرازهایی از زندگی پر خیروبرکت این امام همام اشاره کرد و عنوان کرد: امام رضا (ع) در ۱۱ ذیالقعده سال ۱۴۸ هجری قمری و به فاصله ۱۶ روز بعد از شهادت امام صادق علیهالسلام چشم به جهان گشودند.
وی ضمن اشاره به حدیث «وَ احْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَانَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ یَقُولُ: انَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِی الْمُؤمِنِ بی انْ خَیْراً فَخَیْراً وَ انْ شَرّاً فَشَرّاً» اظهار کرد: ثامنالحجج در حدیثی میفرماید؛ نسبت به خداوند حسن ظن داشته باش، چراکه خداوند متعال میفرماید: من در نزد گمان بنده مؤمن خویشم (و با آن همراهم) اگر گمان خیر داشته باشد به نیکی با او عمل میکنم و اگر گمان بدی داشته باشد به بدی.
وی به عوامل و مؤلفههای مهم بر حسن ظن به خداوند متعال اشاره کرد و گفت: باید نسبت به خداوندی که «وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» و از حال ما آگاه است، حسن ظن داشته باشیم؛ چراکه ذات اقدس الهی به بندگان خود رئوف و مهربان بوده، قادر است آنچه را ما میخواهیم به ما عطا نماید.
وی باتأکید بر اینکه خداوند متعال تمام بندگان مؤمن و غیر مؤمن را دوست دارد، بیان کرد: در برخی از مواقع انسان خواستههایی را مطرح میسازد که در مسیر مصلحت آدمی نیست و در این مورد قرآن کریم میفرماید؛ «… وَعَسَی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسَی أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ …» (آیه ۲۱۶ سوره بقره). چهبسا چیزی را خوش نداشته باشید، حالآنکه خیر شما در آن است و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و درواقع شرّ و فساد شما در آن است.
نظری منفرد، اظهار کرد: ما فقط زمان حاضر را در اختیارداریم و گذشته رفته است و آینده هنوز نیامده؛ لذا نمیدانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. اینکه گفتهاند انسان تفویض امر کند به خداوند متعال به خاطر همین است. «إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» (آیه ۷۴ سوره نحل).
وی با تأکید بر اینکه اگر انسان نسبت به ذات اقدس الهی حسن داشته باشد، خداوند متعال همانگونه با او معامله میکند، افزود: امام رضا علیهالسلام در ادامه حدیث مذکور میفرماید؛ «وَ مَنْ رَضِیَ بِالْقَلِیلِ مِنَ اَلرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ اَلْیَسِیرُ مِنَ اَلْعَمَلِ وَ مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ اَلْحَلاَلِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اَللَّهُ دَاءَ اَلدُّنْیَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَی دَارِ اَلسَّلاَمِ.»
وی با تأکید بر اینکه روزی حلال چهار فایده دارد، اظهار کرد: در نگاه امام رضا (ع)؛ با تمسک به رزق و روزی حلال اهل و خاندان در نعمت به سر خواهند برد و هزینههای زندگی کم خواهد شد و خداوند متعال بصیرتی به انسان عطا میکند که در زندگی هم درد را میبیند و هم درمان را و کسی که از مال حلال ارتزاق کند از این دنیا سالم به بهشت رهنمون خواهد شد.
نظری منفرد، به فرازهایی از سیره زندگانی امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت رضا (ع) کمسخن میگفتند و با انس به تلاوت قرآن کریم، زمانی که سخن میگفتند؛ بیشتر مطالب خود را از آیات الهی بهره میجستند.
وی با تأکید بر اینکه امام رضا (ع) شبها را کم میخوابیدند و سحر هنگام و قبل از اذان صبح به نافله شب اهتمام فروانی داشتند و این توصیه را به دیگران مینمودند، ادامه داد: امام رضا (ع) هیچگاه بین الطلوعین را نمیخوابیدند.
وی افزود: بر اساس روایات اسلامی کسی که میخواهد در رزقش گشایشی حاصل و روزی او زیاد و برکات رزق داشته باشد؛ بعد از نماز صبح بر روی سجاده بیدار بماند و دعا کند. تأثیر نشستن در سجاده بعد از نماز صبح، بیشتر از حرکت و تلاش برای رزق و روزی است.
این استاد حوزه، بابیان اینکه امام رضا (ع) در هنگام تناول غذا همواره به یاد سائل بودند و پارها این آیات شریفه سوره بلد «وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْعَقَبَةُ. فَکُّ رَقَبَةٍ. أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ. یَتِیمًا ذَا مَقْرَبَةٍ. أَوْ مِسْکِینًا ذَا مَتْرَبَةٍ» را تلاوت مینمودند، ابراز کرد: اگر در سبک زندگیمان به سیره اهلبیت علیهمالسلام توجه داشته و همواره به فکر دیگران باشیم، دیگر نیازمندی در جامعه نخواهد بود.
وی به آثار زیارت مضجع علی بن موسیالرضا (ع) اشاره کرد و یادآور شد: امام رضا (ع) میفرماید؛ هر که مرا در دیار غربت زیارت کند، روز قیامت در سه جا به داد او میرسم و از هراسها و سختیهای آنها نجاتش میدهم: وقتیکه نامههای اعمال از راست و چپ پراکنده شوند و هنگام گذشتن از صراط و موقع سنجیدن میزان خواهد بود.
وی بابیان اینکه انسان باید نعمتهای خود را به نیکویی حفظ نماید؛ عنوان کرد: بر اساس روایات اسلامی نعمت مثل یک حیوان وحشی در قفس میماند که اگر مراقب آن نباشیم دیگر جبران نخواهد شد؛ کم اتفاق میافتد که نعمتی از قومی گرفته شود و دومرتبه آن نعمت برگردد.
نظری منفرد، با اشاره بر اینکه توجه خود را نباید منحصر در کاستیهای زندگی کنیم، اظهار کرد: باید به داشتهها، موهبتها و نعمتهای زندگی توجه بیشتری داشته باشیم؛ شکر نعمت این است که نعمتها را در جای حرام استفاده و به کار نگیریم.
انتهای پیام
نظرات