• پنجشنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400112821858
  • خبرنگار : 50356

قرارگاه مشترک حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی راه‌اندازی شد

قرارگاه مشترک حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی راه‌اندازی شد

ایسنا/خراسان رضوی قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی امروز، ۲۸ بهمن ماه، با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی مشهد راه‌اندازی شد.

یعقوبعلی نظری امروز، ۲۸ بهمن ماه، در آیین افتتاحیه قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی که در محل اتاق مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بنا بود در ارتباط با مسائل اقتصادی در استان کاری انجام دهیم. این فعالیت در ۲ بخش تعریف شد که یکی در حوزه جریان اقتصادی استان است تا مشکلات موجود در فرایندها را احصا کند. دیگری هم اقدام و درمان مصداقی و موردی مشکلات است. برای مثال اگر کارخانه‌ای تعطیل است، موضوع مورد رسیدگی ‌قرار گیرد.

وی افزود: خراسان رضوی علی‌رغم برخورداری از منابع طبیعی سرشار، ظرفیت مضجع منور امام علی ابن موسی الرضا(ع) و دارا بودن از مزیت‌های مهم دیگری از جمله مرز مشترک با ۲ کشور افغانستان و ترکمنستان و راه ارتباطی به آسیای میانه، وسعت سرزمینی، وجود معادن غنی از جمله سنگ آهن خواف، مرکز تولید انرژی گازی شمال شرق کشور، قلب محصولات کشاورزی صادرات‌محور به‌ ویژه زعفران، پسته و کشمش، برخورداری از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و جمعیت بالای دارای تحصیلات دانشگاهی و نخبه (هفت درصد از کل دانش‌آموختگان کشور) و همچنین منابع مالی و سپرده‌های بانکی حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان، قرار گرفتن آن در رتبه بیست‌ویکم سرانه تولید ناخالص داخلی بین استان‌های کشور به هیچ عنوان قابل قبول و توجیه‌پذیر نیست.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد هشت مانع بر این مسیر اقتصادی استان تاثیرگذار است که استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان، ضعف در جذب مناسب سرمایه‌های مردمی، ضعف اعتماد و ارتباط پویا بین بخش مردمی با بخش حاکمیتی، ضعف در تعیین راهبردهای استانی مبتنی بر اسناد بالادستی و نیازها، ضعف در هدف‌گذاری‌های عملیاتی و تنظیم برنامه‌های عملیاتی برای تحقق آن‌، ضعف هماهنگی و هم‌افزایی بین بخش‌های اقتصادی، فقدان رصد و هدایت استانی و متمرکز فعالیت‌های اقتصادی، ضعف در هماهنگی بین بخش مردمی و دولتی و همچنین کاستی در حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی مردمی از عناوین اصلی این موانع است.

استاندار خراسان رضوی درباره ضرورت تشکیل قرارگاه اقتصادی در خراسان رضوی تصریح کرد: با هدف برون‌رفت از این شرایط و فعال‌سازی گسترده بخش‌های مردمی و نخبگانی و به منظور حل این مشکلات فعالیت در قالب قرارگاهی از ضروریات مهم اقتصادی استان است. با چنین اقدامی انتظار می‌رود مسائلی مانند تعیین راهبردها و خط مشی‌های استانی، تعیین اهداف عملیاتی تحت راهبردهای معین شده در عرصه‌های مختلف، تدوین برنامه‌های عملیاتی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط برای تحقق اهداف عملیاتی، اعمال پایش و هدایت متمرکز استانی بر بخش‌های مختلف، تسریع و روان‌سازی پشتیبانی و حمایت از بخش مردمی توسط دستگاه‌های دولتی، فراهم‌سازی شرایط استان برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و افزایش تعامل و همکاری بین بخش دولتی با مردمی در مسیر صحیح قرار گرفته و فرایندهای اقتصادی تسریع شود.

نظری درباره ماموریت قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این قرارگاه ماموریت دارد با بسیج توانمندی‌ها و امکانات مردمی و حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های دولتی با تاکید بر روش‌های کوتاه‌سازی، روان‌سازی و تسریع در فرآیندها و همچنین تسهیل جریان پاسخگویی ضمن حفظ فعالیت‌های موجود اقتصادی نسبت به فعال‌سازی واحدهای راکد و به حداکثررسانی ظرفیت واحدهای فعال واحدهای جدید اقتصادی را نیز در بخش‌های مختلف راه‌اندازی کند.

وی ادامه داد: این قرارگاه ۹ راهبرد دارد که عبارت‌ است از حفظ و نگهداشت واحدهای فعال، فعال‌سازی واحدهای راکد، به حداکثررسانی ظرفیت واحدها(افزایش بهره‌وری)، ایجاد واحدهای جدید، گسترش اقتصاد زیارت و دانش‌بنیان و خدمات گسترش واحدهای کارگاهی و خرد، گسترش و ایجاد زیرساخت‌های بخش‌های مسکن، حمل و نقل و انرژی، تامین منابع مردم‌محور با تاکید بر جذب سرمایه داخلی و خارجی و منابع بانکی و در آخر گسترش صادرات با تاکید بر صادرات برون‌مرزی و صدور خدمات فنی و مهندسی.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین ۴۴ هدف عملیاتی در ارتباط با این ۹ راهبرد طی چهار سال در نظر گرفته شده است. برای مثال طی این چهار سال ۴۹۲۹ واحد صنعتی نباید تعطیل شود و باید سازمان صنعت، معدن و تجارت برای این مساله برنامه مدیریتی و مداخله‌ای داشته باشد و از تعطیلی آن پیشگیری شود. در بخش فعالیت‌های مرتبط با سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه پرورش طیور گوشتی و تخم‌گذار نباید واحدی تعطیل و حفظ و نگهداشت ۱۷۹۴ واحد باید انجام شود. در راهبرد دوم که فعال‌سازی واحدهای راکد مد نظر است، باید فعال‌سازی ۵۶۶ واحد صنعتی طی چهار سال آینده در استان صورت گیرد. برای مثال در بخش کشاورزی استان فعال‌سازی ۱۲۲ واحد صنایع تبدیلی راکد باید طی این مدت انجام شود. در راهبرد سوم که ارتقای بهره‌وری از طریق به حداکثررسانی ظرفیت واحدهای اقتصادی است، لازم است ۴۰ درصد واحدهای فعال طیور استان به میزان ۱۰ درصد رشد بهره‌وری داشته باشد.

نظری ادامه داد: براساس راهبرد چهارم لازم است ۳۰۰ واحد معدنی ایجاد شود. همچنین ایجاد ۲۰ هزار واحد دامی سبک مولد و پربازده جدید مد نظر ما قرار دارد. در راهبرد پنجم جذب ۱۸ میلیون زائر خارجی در نظر گرفته شده و در راهبرد ششم نیز افزایش ۷۰۰۰ واحد کارگاهی خانگی طی چهار سال باید صورت گیرد.

استاندار خراسان رضوی درباره رصد و پایش فعالیت‌های قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی گفت: موضوع پایش فعالیت‌های قرارگاه باید حایز ۲ ساحت باشد که یکی پایش مستمر و دیگری بررسی‌های میدانی است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha