• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1400112015899
  • خبرنگار : 71575

گفت‌وگو با کمک داور بین‌المللی

خداحافظی از داوری، مثل جدایی از معشوق بود/ AFC و فیفا مطالباتم را نداده‌اند

خداحافظی از داوری، مثل جدایی از معشوق بود/ AFC و فیفا مطالباتم را نداده‌اند

سعید علی‌نژادیان می‌گوید خداداد افشاریان و رضا سخندان می‌توانند وضع داوری را بهبود ببخشند و سر و سامانی به اوضاع بدهند.

سعید علی‌نژادیان، کمک داور بین‌المللی پس از خداحافظی از دنیای داوری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص این تصمیم بیان کرد: این اتفاق به هر حال باید رخ می‌داد زیرا طبق قوانین کمیته داوران، داوران بین‌المللی تا ۴۶ سال می‌توانند قضاوت کنند و متاسفانه بالا رفتن سن باعث این جدایی تلخ من از داوری شد. خداحافظی‌ام از داوری مثل جدایی عاشق از معشوق بود.

او درباره شرایط داوری فوتبال ایران و روند صعود یا نزولی قضاوت‌ها عنوان کرد: به هر حال داوری ما پس از رفتن داورانی چون محسن ترکی، سعید مظفری‌زاده، نوید مظفری و مسعود مرادی دچار خلا شد؛ حتی علیرضا فغانی  هم جوان همان دوره بود و هنوز آن خلا در داوری پر نشده است. البته داوران با استعدادی مثل برادران حیدری و موعود بنیادی‌فر هستند اما به هر حال برای بازگشت به اوج داوری ایران، باید به جوانان بها داده شود و از سنین کم روی داوران کار کنند تا از ۲۷ تا ۴۰ سالگی، هم داور باتجربه و پخته و هم بین‌المللی داشته باشیم. روند صعودی داوری به همه چیز وابسته است؛ از حق‌الزحمه گرفته تا فشار رسانه‌ها و مردم. در چند وقت اخیر به قدری فشارها روی داوری زیاد شده که داور با استرس وارد زمین می‌شود و همین امر ناخداگاه روی عملکردش تاثیر می‌گذارد. به همین داوران فعلی اگر زمان داده شود و تحت فشار قرار نگیرند، مطمئن هستم که اشتباهات داوری به حداقل می‌رسد.

علی‌نژادیان درباره این که کمیته داوران و خداداد افشاریان می‌تواند سبب پیشرفت داوری شوند، اظهار کرد: هم افشاریان و هم سخندان از جنس داوران امروزی هستند و با شرایط و مشکلات آشنا هستند. این دو وظیفه سنگینی دارند زیرا باید کوتاهی‌های دوره قبلی کمیته که به خاطر انتخابات فدراسیون صورت گرفت را جبران کنند که به نظر من تاکنون نیز موفق بوده‌اند. من برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم و احساس می‌کنم داوری با این روش به روزهای خوبش برمی‌گردد. البته از این مورد نگذریم که داوری ما نیاز به تکنولوژی روز داوری دارد و شما نمی‌توانی بدون مواد اولیه، کیفیتی در سطح بازی‌های اروپایی و بین‌المللی داشته باشی. امیدوارم هر چه زودتر VAR و تکنولوژی خط دروازه به داوری ما افزوده شود که اضافه شدن این‌ها، مقدار زیادی از فشار روی داوران را می‌کاهد.

او درباره خاطرات تلخ و شیرینش از داوری نیز توضیح داد: تلخ‌ترین خاطره‌ام همین جدایی است زیرا من این شغلم را دوست داشتم و جدایی به اجبار رقم خورد. من خوشبختانه در ۸ داربی و سه یا ۴ فینال جام حذفی سوت زدم و خدا را شکر در هیچ‌کدام اشتباهی نداشتم. داربی‌هایی بود که در آن‌ها اشتباه داوری رخ می‌داد اما خوشحالم که من همیشه درست قضاوت کردم و پرچم‌های خوبی زدم. من ۱۱ سال داور بین‌المللی بودم و از کارنامه‌ای که برای خودم کسب کرده‌ام، راضی هستم.

این کمک داور بین‌المللی و بازنشسته در خصوص مطالباتش از فدراسیون فوتبال و کمیته داوران گفت: تمام مطالبات سال‌های قبل پرداخت شده و فقط این چند بازی آخر نیم‌فصل مانده است. البته فیفا و AFC به خاطر تحریم‌ها، هنوز پول این ۴ سال بازی‌های بین‌المللی را نداده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha