• دوشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400111814180
  • خبرنگار : 50091

هدررفت آب در شهر سده خواف به علت فرسودگی شبکه آب‌رسانی

هدررفت آب در شهر سده خواف به علت فرسودگی شبکه آب‌رسانی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی فرسودگی شبکه آب‌رسانی معضلی است که شهر سده خواف با آن دست و پنچه نرم می‌کند و به گفته مسئولان این فرسودگی باعث هدررفت حجم زیادی از آب شده است.

در شرایطی که این هدررفت نه تنها در حوزه صرفه‌جویی آب موجب وارد شدن ضربات مهلکی شده و هزینه زیادی را به بار می‌آورد بلکه اصلاح شبکه مربوط به آن نیز هزینه‌های خاص خود را دارد اما از آن هم مهم‌تر لزوم تامین آب و جلوگیری از هدررفت آن است.

یک عضو شورای شهر سده خواف در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص عنوان کرد: شبکه آب‌رسانی شهر سده به شدت فرسوده و ترکیدگی لوله‌ها و هدررفت آب در این شهر زیاد است و نیاز به تعویض لوله‌های آب‌رسانی احساس می‌شود.

علی غلام‌پور سدهی اظهار کرد: در این شهر مشکل تامین آب نداریم اما چون شبکه آب‌رسانی معیوب است و افت و فشار آب تنها با یک شیر فلکه در سطح حدود ۱۰۰ هکتار وسعت شهر تنظیم می‌شود، در قسمت‌های مرتفع شهر با مشکل کمبود و قطعی آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد از آب در این شهر به هدر می‌رود. به نظر می‌رسد اور هزینه‌ای که آبفا برای رفع ترکیدگی لوله‌ها می‌کند را صرف تعویض شبکه کند، به نفع آن است.

غلام‌پور سدهی بیان کرد: پیگیری‌ها، نامه‌نگاری‌ها و ملاقات‌های متعددی با مسئولان شهرستانی و استانی در این همین خصوص داشته و قول‌هایی هم گرفته‌ایم اما تا کنون اقدام عملی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

با ادغام آب و فاضلاب روستایی و شهری فشار زیادی بر ما وارد آمد

رئیس آب و فاضلاب خواف نیز در همین خصوص به ایسنا گفت: تعویض سه کیلومتر از شبکه آب‌رسانی شهر سده  آغاز می‌شود.

سید حسن رضائیان افزود: شبکه آب‌رسانی این شهر که پیش از این جزو روستاها بود، قدمت زیادی دارد و در زمانی که آب و فاضلاب روستایی و شهری با هم ادغام شد، فشار زیادی بر ما وارد شد اما همکاران تلاش می‌کنند نارسایی‌ها را کاهش دهیم و برطرف کنیم.

وی گفت: پیش‌تر برای حدود یک کیلومتر لوله تامین انتقال آب تامین شده و مابقی هم قرار است تهیه شود.

رضائیان خاطرنشان کرد: برای این طرح باید مطالعه صورت می‌گرفت اما با کمک همکاران تلاش می‌کنیم آن را مدیریت کنیم و این طرح به روش جهادی و خارج از فهرست‌بها اجرا خواهد شد. در این مسیر نیاز به مشارکت شورای شهر، شهرداری و مردم سده احساس می‌شود.

رئیس آب و فاضلاب خواف تاکید کرد: در اجرای این طرح اصلاح انشعابات نیز باید انجام شود و در تامین لوازم و اتصالات اصلاح انشعابات، مردم باید یاری کنند.

رضائیان یادآور شد: آب شرب سده چون از مجتمع آب‌رسانی سده و روستاهای مزرعه شیخ، خیرآباد و شهرک تامین می‌شود، هدررفت آب در این شهر حدود ۳۴ درصد پیش‌بینی می شود. به این ترتیب برای اصلاح افت فشار آب در شهر سده نیاز به ایجاد هفت تا هشت حوضچه است.

آبفا در اجرای طرح به موعد نوروز توجه داشته باشد و طرح را زودتر اجرا و تمام کند

شهردار شهر سده خواف نیز به ایسنا گفت: شرکت آب و فاضلاب استان نباید برای اجرای طرحش همه کارها را به دوش شهرداری بیندازد و خواسته‌های آن‌ها که شامل حفر و آسفالت‌شکافی و همچنین پر کردن کانال و تامین کارگر و برخی اتصالات است، نشان می‌دهد ۹۰ درصد اجرای پروژه بر عهده شهرداری افتاده است.

قربانعلی اسداللهی افزود: شهرداری سده یک شهرداری تازه‌تاسیس است و ما نیز در تامین بیل مکانیکی، حفر کانال و پرذکردن آن با این مجموعه همکاری می‌کنیم اما از دریافت هزینه‌های آسفالت‌شکافی و آسفالت مجدد به لحاظ قوانین حاکم بر شهرداری و محدودیت‌های اعتباری آن نمی‌توانیم بگذریم.

وی از مجموعه آب و فاضلاب استان خواست در اجرای طرح خود به موعد نوروز و آستانه سال نو توجه داشته باشد و طرح را زودتر اجرا و تمام کند تا معابر شهر سده در ایام نوروز آسیب دیده نباشد.

شهر تازه تاسیس سده با ۵۰۰۰ نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری خواف مرکز این شهرستان واقع است. مشکل فرسودگی شبکه آب‌رسانی علاوه بر ضربه‌ای که در این خشکسالی به دلیل کمبود آب به شهروندان می‌زند، هزینه‌های گزافی را نیز به بار می‌آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha