• چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1400111310160
  • خبرنگار : 50169

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان:

صنایع هرمزگان به کمک حوزه سلامت بیایند/نمی شود بازار را تعطیل کرد

صنایع هرمزگان به کمک حوزه سلامت بیایند/نمی شود بازار را تعطیل کرد

ایسنا/هرمزگان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: برای تأمین نیازهای دارویی، تجهیزات اتاق عمل، آمبولانس و ... به کمک و حمایت صنایع داریم.

دکتر حسین فرشیدی صبح امروز (۱۳ بهمن ماه) در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد، افزود:  در دو ماه اخیر آمارها رو به نزول و فوتی‌های ناشی از کرونا در دنیا کاهشی بود و فوتی‌های کل جهان به زیر ۵ هزار نفر رسید اما در هفته‌های اخیر دنیا وضعیت بحرانی یافته و آمار روزانه فوتی‌های جهان به بیش از ۷ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با تمهیدات دولت جدید و همکاری مردم در زمینه واکسیناسیون وضعیت خوبی پابرجاست و در دُز اول و دوم از کشورهای رده بالای واکسیناسیون قرار داریم، اظهار کرد: در هرمزگان بالای ۹۶ درصد دُز دوم ولی در دُز سوم ۳۳ درصد هستیم که اهمیت دارد افراد برای دریافت دُز سوم مراجعه و اقدام کنند.

فرشیدی با بیان اینکه در پیک قبلی، هرمزگان در دوره‌ای طولانی در پیک قرار داشت که حدود ۴ ماه طول کشید و اواخر شهریور وضعیت پایداری یافتیم و شهرها آبی شدند، اضافه کرد: ۳ اصل مهم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و واکسن سبب خواهد شد تا با حداقل عارضه پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان ۹ تا ۱۲ سال را نیز می‌توانیم واکسینه کنیم و این امکان وجود دارد که خانواده‌ها مراجعه کنند، تصریح کرد: افرادی که علامت بیماری سرماخوردگی دارند، واکسن نزنند تا علائم آنها از بین برود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ادامه داد: تجمعات و مراسمات بسیار خطرناک هستند و می‌توانند سرایت سویه جدید را تشدید کند و بدلیل این که علامت بیرونی کمتری دارد، لذا به شکل پنهانی سرایت می‌کند و احتمال آلودگی هر فردی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۶ شهرستان ما از جمله بندرعباس در وضعیت قرمز قرار دارد و دو جزیره کیش و هرمز هم قرمز هستند، عنوان کرد: تمامی این موارد بدلیل تردد زیاد است و علت آن تردد جمعیتی است که ارتباط مستقیم با شیوع بیماری دارد.

فرشیدی با تأکید بر اینکه مردم سعی کنند کمتر در فضاهای شلوغ قرار بگیرند، اظهار کرد: اکنون شرایط استثنایی است و نمی شود بازار را تعطیل کرد چون بسیاری از کسبه دُز دوم واکسن خود را هم زده‌اند و تأکید ما این است که حتما مشتری را با ماسک بپذیرند و حتی تاکسی‌ها نیز حتما استفاده از ماسک را به مسافران الزام کنند.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس، تغییرات اساسی در سرانه سلامت رخ خواهد داد ولی اکنون جزو استان‌هایی هستیم که حداقل تخت را دارند، بیان کرد: نقش این بیمارستان غیرقابل انکار است و استاندار سابق خیلی کمک کرد که بتوانیم پروژه را سر پا نگه داریم و وقتی در سال ۹۹ با مشکلاتی دچار عقب ماندگی شد،  استاندار وقت تلاش کرد تا این مشکل را برطرف کند که این کار انجام و کارگاه فعال شد و در سفر رییس جمهور به هرمزگان، مبلغ مناسبی به حساب دانشگاه علوم پزشکی واریز شد و امیدواریم در زمان باقیمانده ۱۴۰۰ بتوانیم بخشی از کاستی‌ها را جبران کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه  در سال ۱۳۹۹ صنایع پای کار آمدند و در مجموع نقدی و غیرنقدی (اکسیژن ساز و تشک و امکانات) ۲۴ میلیارد تومان به دانشگاه کمک کردند و دولت نیز ۳۵۰ میلیارد تومان داد و توانستیم کرونا را مدیریت کنیم، اظهار کرد: اما در سال ۱۴۰۰ کمک قابل توجهی از سوی صنایع دریافت نکردیم و انتظار داریم که صنایع بزرگ با دغدغه بیشتری پای کار بیایند و کرونا ممکن است طی یکی دو ماه آینده ما را شدیدا درگیر کند و از صنایع انتظار داریم تا به ما کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه صنایعی که درآمدهای بسیار بالایی دارند، به کمک سلامت مردم بیایند و ما خبر داریم که در دیگر استان‌ها، کمک‌های خوبی صورت می‌گیرد اما امسال کمکی انجام نشده است، تصریح کرد: برای تأمین نیازهای دارویی، تجهیزات اتاق عمل، آمبولانس و ... به کمک و حمایت صنایع داریم و چون استان ما طول زیادی دارد، برای انتقال یک بیمار به مرکز استان، به آمبولانس نیاز داریم و این بسیار حیاتی است چرا که ممکن است برخی مراکز بیمارستانی ما با اعزام آمبولانس، عملا آمبولانس جایگزین نداشته باشند.

فرشیدی در پایان گفت: شنبه ۱۶ بهمن ماه ستاد ملی مدیریت کرونا برگزار می‌شود و برای عید نوروز و تعطیلات پایان سال تصمیماتی مهم اعلام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha