• یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400111007105
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور:

پوشش، بخش مهمی از قاب زیبای فرهنگ و تمدن هر ملت است

پوشش، بخش مهمی از قاب زیبای فرهنگ و تمدن هر ملت است

ایسنا/خراسان جنوبی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: لباس و پوشش از یک سو قطعه و عنصری از عناصر مهم فرهنگ و تمدن یک ملت است و اگر فرهنگ و آداب یک ملت را قاب تمام‌نمای ارزش‌ها هنجارها و آن را آداب و رسوم هر کدام یک ملت تلقی کنیم، قطعاً پوشش و لباس بخش مهم این قاب زیبا و چشم نواز است.

جمال رحیمیان، امروز یکشنبه ۱۰ بهمن در اولین جشنواره مد و لباس چارقد در بیرحند گفت: این جشنواره به همت جمعی از تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر و اندیشه شکل گرفته است و بناست تا با یک استمرار و پیگیری، آثار ارزشمندی را در منطقه خراسان، کرمان و یزد و سایر مناطق کشور به نمایش بگذارد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره منطقه مدل لباس ایرانی و با محوریت سه منطقه خراسان، کرمان و یزد، ادامه داد: لباس و پوشش از یک سو قطعه و عنصری از عناصر مهم فرهنگ و تمدن یک ملت است و اگر فرهنگ و آداب یک ملت را قاب تمام‌نمای ارزش‌ها هنجارها و آن را آداب و رسوم هر کدام یک ملت تلقی کنیم، قطعاً پوشش و لباس بخش مهم این قاب زیبا و چشم نواز است، هر کدام از بخش‌ها و عناصر، تعیین کننده فرهنگ و تمدن یک ملت هستند که در جای خود، در خور تامل و اهمیت هستند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه حیات و مَمات و ظهور و افول تمدن‌ها به حفظ این عناصر شکل دهنده وابسته است که بی‌تردید پوشش و لباس یکی از مهم‌ترین قطعات این قاب است، بیان کرد: این اقدام و برگزاری این جشنواره در عرصه فرهنگ یک نوع احیاگری است که برای اهالی فرهنگ و هنر جای تقدیر و تحسین دارد و جوانان ما را با فرهنگ اصیل و پوشش آشنا می‌کند، همچنین ایجاد کننده شغل برای اهل ذوق و پوشش نیز است.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی بخشی از اهداف جشنواره است که می‌تواند برخی از توطئه‌های فرهنگی دشمن را خنثی کند؛ عنوان "چارقد" نیز زیبا و دلنشین است و در عین حال عنوان اصیل و فارسی ایرانی است و انتظار می‌رود که به جای کلمه مادر یک کلمه اصیل فارسی انتخاب و جایگزین شود چرا که پاسداشت زبان فارسی جزء ذاتی رسالت اهالی فرهنگ است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور از تمام عوامل این جشنواره تقدیر و تشکر کرد که در برگزاری این اختتامیه سعی کرده و ترویج‌گر و مشوق این فرهنگ اصیل هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha