• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403070403250
  • خبرنگار : 50026

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی: 

خطاهای نابخشودنی در حادثه معدن طبس اتفاق افتاده‌است 

خطاهای نابخشودنی در حادثه معدن طبس اتفاق افتاده‌است 

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: تردیدی وجود ندارد که سهل‌انگاری و خطاهای نابخشودنی در این موضوع اتفاق افتاده است که نمی‌خواهیم همه این خطاها را متوجه پیمانکاران و شرکت‌ها کنیم.

سید حسن هاشمی، امروز چهارشنبه ۴ مهر درخصوص آخرین جمع‌بندی و پیگیری‌های انجام شده در مورد حادثه معدن معدنجوی طبس، به خبرنگاران گفت: امروز بحث حادثه تلخ و ناگوار درگذشتگان معدن معدنجو در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد و بعد از آن هم جلسه دیگری با حضور رئیس مجلس، نائب رئیس مجلس، وزرای صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اصل ٩٠ و سایر مسئولان مرتبط برگزار و مباحث و گزارشی مطرح و هم‌اندیشی‌هایی شد. 

وی افزود: در این جلسه که در اتاق رئیس مجلس برگزار شد، آقای قالیباف تاکید داشت که موضوع این حادثه به‌صورت جدی دنبال و اقدامات لازم انجام شود و گزارش جامع و دقیق مجلس ظرف دو هفته آینده توسط قسمت‌های ذیربط تهیه و ارائه شود. 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دغدغه مهم و مورد تاکید نمایندگان استان؛ این است که باید حمایت پایدار و کامل‌تری از خانواده جانباختگان این حادثه انجام شود و همچنین مخاطرات دیگری که برای سایر کارگران معدن وجود دارد که نمایندگان استان مطالب را با دغدغه کامل بیان کردند. 

هاشمی افزود: درخصوص مخاطرات، باید استانداردسازی لازم انجام شود و قطعا نواقص کار بررسی و مطالبات معادن از شرکت‌های طرف قرارداد وصول شود، تا بتوانند تجهیزات بهتری را برای معادن تامین کنند که دراین‌خصوص نیز دغدغه‌های مختلف در این زمینه مطرح شد. 

وی در پاسخ به اینکه اگر خبط و خطایی باعث وقوع این حادثه شده باشد، آیا امکان پیگیری برای خانواده‌های جانباختگان وجود دارد، گفت: تردیدی وجود ندارد که سهل‌انگاری و خطاهای نابخشودنی در این موضوع اتفاق افتاده است که نمی‌خواهیم همه این خطاها را متوجه پیمانکاران و شرکت‌ها کنیم. 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادعا کرد: هرچند سازمان‌های مربوطه در جلسه صبح گزارش دادند که ما کار خودمان را انجام داده‌ایم، اما آنچه که ما بر آن تاکید داریم این است که؛ متاسفانه مدیران ما تکالیف خود را نه به‌صورت ماهیتی بلکه به‌صورت شکلی انجام می‌دهند و ظاهرسازی و شکل قضیه را طوری مطرح می‌کنند که اتفاقی نیفتاده است. 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی تصریح کرد: این در حالی است که از حیث ماهیتی واقعا اتفاقات نابخشودنی اتفاق افتاده و اگر نتوانیم الان درست برخورد کنیم و مثل ماجرای ٧-٨ سال گذشته که منجر به‌ جانباختن ٨ کارگر معادن شمالی شد، باز به فراموشی سپره خواهد شد. 

وی تاکید کرد: نظر من این است که حتما باید بررسی‌های دقیقی انجام شود، هرچند پیش داوری نمی‌کنم؛ اما بر اساس تجربه‌ای که دارم معتقدم که خطاهای نابخشودنی انجام شده و از حیث قضایی مشکل قابل پیگیری است که ان شاءالله به نتایج مثبتی خواهد رسید. بنده این قول را به خانواده جانباختگان می‌دهم که به سادگی از کنار این موضوع عبور نمی‌کنیم و تا احقاق حقوقشان تلاش کامل خواهیم کرد. 

هاشمی با بیان اینکه اکنون دغدغه بیشتر ما این است که از اتفاقات آتی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنیم، گفت: طی اردویی که قبلا توسط دانشگاه به معدن پرورده طبس انجام شد و به عمق ٦٠٠ متری زمین رفتیم، قسمت‌های مربوط به شرکت پرورده را مقایسه می‌کردم، این معدن کاملا پیشرفته و مکانیزه بود و کمتر از نیروی انسانی استفاده می‌شود، اما در معادن اقماری که کار توسط پیمانکاران انجام می‌شود، چندین برابر معدن پرورده، نیروی انسانی به‌کار گرفته شدند که این خطر بزرگی است که با اضافه کردن نیروی انسانی می‌خواهیم مشکلات ماشین‌آلات را جبران کنیم. 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: این طبیعی است که در معادن زغال سنگ گاز متان وجود دارد اما قانون و آیین‌نامه معادن که بسیار جامع است تاکید دارد که در نقاطی که به موجب آیین‌نامه امکان نشت گاز متان وجود دارد، به خصوص در معادن زغال سنگ طبس که مقدار گاز بیشتر است، باید چاه‌هایی حفر و این گاز تخلیه شود که متاسفانه این اقدامات در آنجا انجام نشده است. 

وی با بیان اینکه بنده معتقدم که در مورد وقوع حادثه طبس، تخلفات جدی انجام شده که قابل پیگیری قضایی است و سازمان‌های مربوطه هم نباید کوتاه بیایند، تاکید کرد: جمع نمایندگان استان به طور جدی پیگیر موضوع هستند و این موضوع دغدغه اصلی آنهاست. بنده تاکید می‌کنم که کوچک‌ترین کوتاهی دراین‌خصوص نخواهد شد؛ بلکه بیشتر از توان این موضوع را پیگیری خواهند کرد تا اولا یک حمایت پایداری نسبت به خانواده جانباختگان انجام شود و دوما دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخ و ناگواری برای محروم‌ترین مردمی که بامشقت در معادن کار می‌کنند، نباشیم. 

وی در پایان یادآور شد: همچنین امروز در جلسه‌ای که با وزیر علوم داشتیم، مشکل شهرک فرهیختگان نیز مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت که قول مساعد داده شد که این مشکل در هیئت دولت مطرح و پیگیری شود تا مشکل اسناد آن حل شود. بنده همچنان پیگیر حل این مشکل هستم. 
‌ 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha