• پنجشنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400103022802
  • خبرنگار : 50233

محیط‌زیست در جست‌وجوی مخاطبان گمشده با جایزه ملی "منوچهری دامغانی"

محیط‌زیست در جست‌وجوی مخاطبان گمشده با جایزه ملی "منوچهری دامغانی"

ایسنا/سمنان سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از برنامه‌ریزی این سازمان برای برگزاری جایزه ملی منوچهری دامغانی به منظور تجلیل از فعالان محیط‌زیست خبر داد.

نورالله مرادی در همایش تبیین نقش رسانه در حفظ محیط زیست، در سمنان بر لزوم یافتن جامعه هدف و مخاطبان جدید برای محیط زیست به عنوان یک ضرورت نام برد و اظهار کرد: با توجه به انتساب این شاعر بزرگ قرن پنجم به دامغان و استان سمنان، پیشنهاد سازمان استقرار دبیرخانه این جشنواره در استان سمنان است.

وی با بیان اینکه اولین دوره این جایزه و جشنواره به صورت ملی برگزار می‌شود تصریح کرد: چشم‌انداز ما برای درازمدت برگزاری این رویداد در ابعاد جهانی و بین‌المللی است.

سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از منوچهری دامغانی به عنوان بزرگترین شاعر طبیعت در شعر و ادب پارسی نام برد و افزود: هیچ شاعر و هنرمندی به اندازه منوچهری به طبیعت و محیط‌زیست تا این حد توجه نداشته است.

وی ادامه داد: منوچهری دامغانی بیش از 900 سال پیش از این با ظرافیت و زیبایی تمام به طبیعت و محیط‌زیست پرداخته است و لذا باید این پتانسیل و ظرفیت بزرگ را بیش از پیش معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از شعرهای منوچهری به مثابه تابلوهای نقاشی از طبیعت هستند اضافه کرد: با توجه به علاقه و شیفتگی دیرینه مردم ایران به شعر، بی‌تردید ادبیات بستر خوبی برای پرداختن به دغدغه‌های زیست‌محیطی است.

مرادی بر ضرورت پیوند بیشتر ادبیات و محیط‌زیست تاکید و خاطرنشان کرد: جایزه ملی منوچهری دامغانی می‌تواند به ایجاد این پیوند کمک شایانی کند. ضمن اینکه در ادامه جشنواره هنرمندان دیگر بخش‌ها و از جمله نقاشان، گرافیست‌ها، فیلمسازان و دیگر هنرمندان نیز به این حوزه جذب خواهند شد.

وی گسترش سواد محیط‌زیستی در جامعه را مهمترین هدف سازمان محیط زیست از برگزاری این جشنواره ملی برشمرد و گفت: سازمان باید برای گسترش سواد رسانه‌ای به‌دنبال جامعه هدف جدید باشد.
سرپرست معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین از عشایر به عنوان یک ظرفیت مهم نام برد و عنوان کرد: استان سمنان سه تا چهار هزار خانوار عشایری با قلمرو گسترده کوچ دارد و همچنان که می‌دانید عشایر بیش از هر قشر دیگری با طبیعت و محیط‌زیست در ارتباط‌ هستند و از همین رو می‌توانند به تحقق اهداف زیست محیطی کمک شایانی کنند.

مرادی با بیان اینکه آسیب به طبیعت نه مبتنی بر جمعیت که مبتنی بر قلمرو است اضافه کرد: از همین رو با وجود محدود بودن جمعیت عشایری استان، به دلیل گستردگی قلمرو، استقرار در چند استان و مسیر کوچ طولانی و از همه مهمتر به دلیل پیوند عمیق بین عشایر و طبیعت، این قشر می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک بسیار زیادی کند.
وی بر لزوم آموزش اقشار مختلف و از جمله عشایر استان تاکید و خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که مدرسینی از بین خود عشایر برای ارئه آموزش‌ها، انتخاب و تربیت شوند.
وی با بیان اینکه ما در محیط زیست نیازمند کشف مخاطبان جدید هستیم اظهار کرد: توانمندسازی جوامع محلی یکی از مهمترین اهداف و اولویت‌ها در محیط‌زیست دولت جدید است. ضمن اینکه دولت جدید و خصوصا رئیس‌جمهوری نیز نگرش و نگاه محیط‌زیستی دارند.

وی با بیان اینکه باید آموزش سواد محیط زیستی جدی گرفته شود افزود: بدون تردید سازمان با تعداد کم محیط‌بانانش نمی‌تواند به دلیل گستردگی کشور به خوبی از همه زیستگاه‌ها حفاظت کند و لذا آموزش عمومی و ارتقا سواد محیط زیستی مردم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

مرادی از سمن‌ها به عنوان مهمترین بازوی اجرایی سازمان محیط زیست نام برد و گفت: در حوزه سواد زیست‌محیطی و بروزرسانی آن باید از ظرفیت دانشگاه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، فعالان محیط‌زیست و...به درستی استفاده شود.
معاون محیط زیست کشور همچنین در پایان این نشست در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص حمایت سازمان از محیط بانان و خصوصا محیط بان کرمانشاهی محکوم شده به اعدام گفت: سازمان محیط زیست در دوره جدید با همه توان از محیط بانان حمایت می کند.
وی با بیان اینکه آموزش محیط بانان و بروزرسانی آموزش ها از برنامه های اولویت دار معاونت آموزش و مشارکت های مردمی است ادامه داد: یک محیط بانان با دانش می تواند به گسترش سواد زیست محیطی در جامعه کمک کند.

مرادی با بیان اینکه محیط بانان باید بیشتر به اقناع سازی توجه کنند اظهار کرد: وقتی محیط بان از آگاهی و دانش لازم برخوردار باشد می تواند آن عده نیز که به طبیعت و محیط زیست تعدی می کنند را نیز جذب کند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست در حوزه معیشت کارکنان و محیط بانان نیز برنامه هایی دارد که در آینده اجرایی خواهند شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha