• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400101511338
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تأثیر تمرین‌های حرکات اصلاحی برای سلامت دانش‌آموزان

تأثیر تمرین‌های حرکات اصلاحی برای سلامت دانش‌آموزان

ایسنا/اصفهان دیر زمانی نیست که فضای مجازی و ابزار آن به جامعه بشری راه پیدا کرده است، اما آثار و عوارض آن بیشتر از دنیای واقعی بر زندگی انسان‌ها دیده می‌شود.

بعد از هجوم ویروس کرونا، ابزار فناوری اطلاعات بیش از پیش اعلام وجود کرد، به طوری که به فاصله تعطیلی مراکز آموزشی، اکنون ۲۰ میلیون از دانش آموزان کشور فقط عضو شبکه‌ شاد هستند که اگر سایر اپلیکیشن‎‌ها را اضافه کنیم، مدت زمان استفاده گروه سنی کودک و نوجوان از ابزار فضای مجازی بیشتر خواهد شد. وضعیت دست و پا و گردن هنگام استفاده از آنها، باعث عارضه‌های جسمی می‌شود.

یک کارشناس آموزشی و مدیر دبیرستان حاج علی پیوندی کاشان به ایسنا، گفت: امروز در همه خانواده‌ها، کودکان نیز به شدت درگیر گوشی موبایل و تبلت هستند و به طور قطع و یقین زودتر از  سایر گروه‌های سنی در معرض ابتلا به مشکلات اسکلتی مثل گردن و دست و ستون فقرات خواهند شد.

مجیدرضا جندقیان افزود: عامل بسیاری از بیماری‌ها، سبک زندگی و نوع استفاده از ابزار مدرن است، در حالی که شناخت عوارض احتمالی و مشکلات ناشی از این دستگاه‌ها نقش مؤثری در سلامت ما و پیشگیری از انواع بیماری‌ها دارد.

وی گفت: مردم برای انجام کارهای روزمره خود مجبور به استفاده از موبایل هستند و ناخواسته مدت‌ زمان زیادی، دست، ستون فقرات، گردن، پشت و کمر خود را در وضعیت نامطلوبی قرار می‌دهند و غافل از اینکه این وضعیت، تخریب تدریجی مفصل‌های بدن را به دنبال دارد.

این کارشناس آموزشی تصریح کرد: اگر پیش از این افراد در سن میانسالی دچار بیماری‌های اسکلتی در دست، پا، گردن و کمر می‌شدند، اما امروز استفاده نادرست از گوشی موبایل این عوارض را  تا گروه سنی کودک و نوجوان کاهش داده است. 

جندقیان گفت: بیماری‌های احتمالی، با ورزش قابل پیشگیری است، بنابراین حرکت‌های اصلاحی باید در مدرسه و رسانه‌های جمعی آموزش داده شود در غیر این صورت هزینه‌های سنگین بیماری بر مردم و کشور تحمیل خواهد شد.

همچنین یک فیزیوتراپیست به ایسنا، گفت: امروزه در کلینیک‌های فیزیوتراپی با بیماران گردن درد زیادی مواجه هستیم که به اصطلاح دچار سندروم موبایل شده‌اند که علت آن حالت نادرست بدن هنگام استفاده از موبایل و لپ تاپ است و نسل کودک و جوان را با اختلال‌های اسکلتی، عضلانی مثل انحنای غیرطبیعی سر و گردن به سمت جلو، قوز پشت، کجی‌ ستون فقرات، گِرد شدگی شانه‌ها درگیر خواهد کرد.

سعید سکوت نوش‌آبادی افزود: مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از تحمیل عوارض بیماری‌های اسکلتی، عضلانی و کاهش شیوع آن، آشنایی همه مردم با اطلاعات کافی و علمی برای شیوه درست استفاده از وسایل دیجیتالی است که باید در مدرسه و رسانه‌ها آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: برای افزایش سطح سلامتی مردم و کاهش هزینه‌های تشخیص و درمان در آینده، باید مسئولان بهداشت هر چه سریع‌تر و با استفاده از روش‌های مختلف، شیوه صحیح استفاده از موبایل و کامپیوتر را در جامعه فرهنگ سازی کنند.

این فیزیوتراپیست تأکید کرد: بنا به پژوهش‌ها، خم شدن گردن هنگام استفاده از گوشی می‌تواند فشاری تا حدود ۲۷ کیلوگرم به ستون فقرات گردن وارد کند که به تنهایی می‌تواند جمعیت زیادی از شهروندان ما به ویژه دانش آموزان و دانشجویان را دچار بیماری‌های اسکلتی عضلانی کند.

سکوت نوش‌آبادی گفت: قرار دادن گردن در یک وضعیت ثابت و خم و حرکات تکراری انگشتان باعث آسیب عضلانی و ستون فقرات گردن می‌شود که در بلند مدت باعث آسیب به دیسک‌ها و آرتروز مفاصل گردن و التهاب تاندونی عضلات اندام فوقانی و انگشتان می‌شود.

وی گفت: بهترین حالت برای استفاده از گوشی، این است که سر در راستای تنه باشد، گودی کمر را حفظ کرده و قوز نکنیم، گوشی با هر دو دست تا روبروی صورت بالا آورده شده و هر ۲۰ دقیقه، با حرکات کششی، ضمن رفع خستگی اندام، امکان گردش خون نیز فراهم شود.

یک کارشناس تربیت بدنی نیز گفت: مفصل شانه، از جمله عضوهای بدن است که با بی‌تحرکی، استفاده‌های نادرست از وسایل مختلف و انجام حرکت‌های نامناسب در فعالیت‌های روزمره درگیر ناهنجاری می‌شود و یکی از نکات مهم در مورد مفصل شانه تقویت عضلات اطراف این مفصل است.

اعظم خندان‌پور اظهار کرد: مفصل شانه مجموعه منحصر به فردی است که بیشتر از اینکه به ساختار استخوانی و لیگامنتی متکی باشد، بیشترین حمایت خود را از طریق ۱۸ عضله‌ای دارد که بر روی آن مجموعه قرار گرفته و استخوان کتف نیز که کاملاً معلق است، توسط این عضلات حمایت می‌شود.

وی تصریح کرد: قبل از انجام حرکات اصلاحی حتماً ۵ تا ۱۰ دقیقه فعالیت کم اثر مانند راه رفتن و یا تمرینات کششی ساده را برای گرم کردن بدن انجام بدهید و سپس شروع به تمرینات تقویتی کنید تا انجام این حرکات باعث بروز درد در بدن نشود. 

این مدرس حرکات اصلاحی گفت: اولین تمرین حرکت آونگی یا پاندولی است که یک دست را روی یک میز قرار دهید تا دست دیگر به راحتی در کنارتان آویزان شود و به آرامی دست خود را به جلو و عقب تاب دهید، سپس به چپ و راست حرکت دهید و دوباره در یک حرکت دایره‌ای شکل آن را تکرار کنید. این کار را با دست دیگر تکرار کنید. این حرکت باید دو نوبت ۱۰ تایی انجام شود.

خندان‌پور افزود: تمرین شماره دو کشش‌های کراس اور است، شانه‌های خود را شل کرده و یک بازو را به آرامی از روی قفسه سینه رد کنید و تا جایی که ممکن است بکشید. برای۳۰ ثانیه نگه دارید و سپس به مدت ۳۰ ثانیه رها کنید که این حرکت باید چهار بار برای هر دست تکرار شود.

وی در مورد حرکت چرخش داخلی، اظهار کرد: یک چوب دستی با دو دست پشت کمرتان به‌صورت افقی حرکت دهید تا جایی که دردی در شانه خود احساس نکنید. ۳۰ ثانیه نگه دارید و سپس ۳۰ ثانیه استراحت کنید. این کار با هر دو دست چهار مرتبه تکرار شود اما به سمتی نچرخید.

این مدرس حرکات اصلاحی گفت: بسیاری از فعالیت‌های روزانه با وجود ۲۵ عضله کوچک و ظریف مفاصل مچ دست و انگشتان انجام می‌شود که بسیار حیاتی است و کوچک‌ترین آسیب نیز می‌تواند برای فرد ناتوانی به همراه بیاورد.

این مدرس تربیت‌بدنی با اشاره به اهمیت مچ دست در فعالیت‌های روزانه افزود: شایع‌ترین عارضه در مچ دست به خصوص برای بانوان سندروم تونل مچ دست یا تونل کارپال است که افراد بیش فعال و افراد غیر فعال بیشتر به این عارضه دچار می‌شوند.

وی تصریح کرد: علت ایجاد عارضه کارپال، ضعف عضلات ساعد و مچ و انعطاف ناپذیری این مفاصل است که فقط مربوط به افراد شاغل نیست، بلکه خانم‌های خانه‌دار نیز باید مراقب باشند که کارهای تکراری و ضعیف بودن عضلات اطراف مچ دست و انگشتان می‌تواند باعث سندروم تونل کارپال شود.

خندان‌پور تأکید کرد: عارضه تونل کارپال از جمله مشکلات شایعی است که در دوران کرونا برای شهروندان و به ویژه دانش آموزان و معلمان اتفاق افتاده است که ناشی از استفاده زیاد از موبایل و تبلت و نگه داشتن آن با دست است.

وی در مورد علت عارضه تونل کارپال، اظهار کرد: کانالی در مچ دست است که عصب میانی در آن قرار دارد این عصب به انگشت شست، قسمتی از کف دست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت چهارم حس می‌دهد.

این مدرس تربیت بدنی گفت: وقتی مچ دست در حالت غیرطبیعی قرار بگیرد، فضای کافی برای عبور عصب میانی وجود نداشته و به این عصب فشار وارد می‌شود که التهاب و آسیب آن، باعث صدمه به عصب می‌شود و به‌صورت سوزش، خارش، بی‌حسی و ضعف و یا درد در انگشتان بروز پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: سفارش می‌شود که از کارهای تکراری پرهیز کرده و هنگام کار با مچ دست مانند زمانی که با موس کامپیوتر کار می‌کنید مچ دست را در حالت طبیعی نگه دارید و گاهی به دست خود استراحت دهید و دست را از روی موس بردارید .

خندان‌پور گفت: آسیب‌های کانال کارپال، با انجام تمرین‌های مربوط به تقویت مچ دست و انگشتان دست قابل پیشگیری است که انجام آنها نیازمند به وسایل و هزینه خاصی نیست.

وی افزود: مشت کردن دست، می‌تواند به افزایش دامنه حرکت دست‌ها، تقویت قدرت مچ دست و انگشتان کمک کند. دستتان را مشت کنید و شست دست را روی انگشتان خود قرار دهید و  ۳۰ تا ۶۰ ثانیه این حالت را نگه دارید و سپس انگشتان دست خود را باز کنید. این حرکت را حداقل چهار بار با هر دو دست انجام دهید.

خندان‌پور اظهار کرد: دومین تمرین، لمس کردن انگشت شست است. اگر برای فعالیت‌هایی مثل برداشتن مسواک، قاشق و خودکار هنگام نوشتن مشکل دارید، این تمرین را انجام دهید که کمک می‌کند تا دامنه حرکات شست افزایش پیدا کند.

این مربی اصلاح حرکتی، گفت: کف دست را به طور عمودی نگه دارید، به طوری که مچ دست شما صاف باشد. سپس سر انگشت شست را به سرانگشتان دیگر، بچسبانید که شکل(O) ایجاد شود. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت کششی بمانید و سپس با انگشت دیگر آن را انجام دهید و این حرکت را حداقل چهار بار، برای هر دست انجام دهید.

وی افزود: تقویت عضلات انگشت شست کمک می‌کند تا وسایلی مثل قوطی و بطری را راحت‌تر بردارید. پس به آرامی انگشت شست را از سایر انگشتان دور کنید. انگشتان دیگر در کنار هم باشند، ۳۰ تا ۶۰ ثانیه دست خود را در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید.

این پژوهشگر حوزه ورزش همگانی، اظهار کرد: این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار برای هر دست برای دو یا سه بار در هفته انجام دهید، اما توجه داشته باشید که ۴۸ ساعت بین هر جلسه تمرین فاصله زمانی باشد.

وی تأکید کرد: خم کردن انگشت شست، می‌تواند دامنه تحرک آن را زیاد کند. پس انگشت شست خود را تا جایی که می‌توانید از سایر انگشتان دور کرده و سپس آن را به سمت کف دست خم کنید تا سرانگشت شست به پایین انگشت کوچک شما برسد و برای  ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید. این حرکت را حداقل چهار بار، برای هر دست انجام دهید.

خندان‌پور گفت: تمرین تقویت کننده نیشگون دست، باعث تقویت عضلات دست و انگشتان می‌شود. یک توپ فوم یا اسفنجی نرم را با سر انگشتان خود فشار دهید. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه دست خود را در این حالت نگه دارید. این حرکت را دو تا سه بار در هفته با فاصله زمانی ۴۸ ساعت بین هر جلسه انجام دهید.

وی تقویت چنگ دست را از دیگر حرکت‌های اصلاحی دانست و افزود: یک توپ نرم را در کف دست نگه دارید و آن را به سختی که می‌توانید فشار دهید، چند ثانیه نگه دارید و رها کنید. این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار در هر دست و برای دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

این پژوهشگر حوزه ورزش همگانی اظهار کرد: برای کمک به افزایش محدوده حرکت و انعطاف‌پذیری انگشتان خود، کف دست را روی میز قرار دهید و یکی‌یکی انگشتان را از روی میز بلند کنید و سپس آن را پایین بیاورید و این حرکت را هشت تا ۱۲ بار در هر دست تکرار کنید.

خندان‌پور گفت: کشیدن سرپنجه دست دامنه حرکت انگشتان دست را بهبود می‌دهد. برای این کار، دست خود را صاف نگه دارید و انگشتان را از قسمت بالا به سمت داخل دست خم کنید، طوری که سر انگشتان به قسمت پایین انگشت‌ها برخورد کند و برای ۳۰ تا۶۰ ثانیه دست خود را در این حالت نگه دارید و سپس رها کنید.

وی تأکید کرد: ورزش باید به‌عنوان یک فرهنگ سلامت محور برای پیشگیری از هزینه‌های درمان در جامعه گسترش پیدا کند و تمرین‌های اصلاح حرکتی به سادگی می‌تواند به این هدف کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha