• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400101208843
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

زعفران را به جایگاه اصلی‌اش می‌رسانیم

زعفران را به جایگاه اصلی‌اش می‌رسانیم

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت هر کیلو زعفران ۴۵ میلیون تومان نیست بلکه ۶۰ میلیون تومان است. با کمک مجلس، دولت و کشاورزان زعفران را به جایگاه اصلی‌اش می‌رسانیم.

محسن زنگنه در مجمع مشورتی شورای ۳۳ شهرستان زعفران‌خیز استان خراسان رضوی افزود: در مسیر حمایت از زعفران‌کاران به شایعات توجه نمی‌کنم. برای بنده نیز شایعاتی در این زمینه درست کردند ولی همچنان تمام‌قد برای حمایت از زعفران‌کاران ایستاده‌ام و معتقدم زعفران نگینی خوب باید هر کیلو ۶۰ میلیون تومان به فروش برسد. تا یک ماه آینده به این رقم دست خواهیم یافت.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی افزود: نهادهای قدرتمندی که در حوزه زعفران شکل گرفته‌اند و همه جا نفوذ دارند، مانع از این شدند که این حوزه سر و سامان پیدا کند.

بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری تربت حیدریه زنگنه در ادامه با بیان اینکه بیشتر اعضای شورای ملی زعفران کسانی هستند که محل درآمدشان از صادرات زعفران است، تصریح کرد: همین افراد در همه جا از جمله جهاد کشاورزی، کمیسیون گیاهان دارویی مجلس، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی حضور دارند. من در مجلس به کرات این افراد را می‌بینم که به بهانه‌های مختلف در مجامع مشورتی حضور پیدا می‌کنند و چون رسانه در دست دارند، قدرت نیز دارند.

دلایل کاهش قیمت زعفران در چند روز اخیر

وی اظهار کرد: متاسفانه در رسانه‌های مختلف و حتی صدا و سیما شاهد هستیم که گزارش‌های منفی علیه تعاونی روستایی منتشر می‌شود و به دروغ اعلام می‌دارند که دلیل پایین آمدن قیمت زعفران در هفته‌های اخیر عرضه زعفران توسط تعاونی روستایی است؛ در حالی که کاهش قیمت زعفران به خاطر موج سواری و مصاحبه‌های هر روز برخی دلالان است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علی‌رغم این گزارش‌ها و جوسازی‌ها باید روی کارمان متمرکز شویم تا به نتیجه مطلوب که همان سود کشاورز است، برسیم. در این چند وقت مباحثی مبنی بر عدم پرداخت پول کشاورزان توسط تعاونی روستایی عنوان شده بود که به همه آن‌ها پاسخ داده‌ایم. از زمانی که بنده در این زمینه مدیریت می‌کنم، یعنی از سال ۹۹، همه پول‌ها از طرف تعاونی پرداخت شده و اگر عدم پرداختی از طرف تعاونی روستایی وجود دارد، مربوط به سال‌های قبل از مسئولیت من است که البته به آن‌ها نیز رسیدگی می‌کنیم.

زنگنه تاکید کرد: شورای شهر به مردم متصل است؛ بنابراین پیشنهاد اول من این است که سال آینده مراکزی در شهرها داشته باشیم(تعاونی باشد بهتر است). در واقع نماینده حمایت از کشاورز در شهرها باید مستقر باشد. سال آینده نیاز نیست که دولت، زعفران را بخرد و بارها تاکید کردم که دولت باید هدایتگری کند تا محصولات کشاورزان به خوبی خریداری شود.

نباید در اقتصاد دخالت کنیم؛ مردم وام نمی خواهند

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در اقتصاد نباید دخالت کنیم؛ مردم وام نمی‌خواهند. ما زعفران را به قیمت خوب از کشاورز می‌خریم و خود کشاورز می‌تواند مشکلات دیگرش مثل آب و برق را حل کند.

زنگنه ادامه داد: پیشنهاد دوم من این است که باید روی کار تعاونی‌ها نظارت شود تا تعاونی‌ها برای جیب یک عده‌ای خاص فعالیت نکند و به فکر منافع همه کشاورزان باشد. نکته آخر موضوع اقتصاد شهری است. در واقع لازم است شهرداری‌ها درآمد داشته باشند.

وی گفت: عضو هیچ گروه یا حزبی نیستم و صادقانه حرف‌هایم را بیان می‌کنم؛ اگر من به این نتیجه برسم که شورا توانسته شهرداری را خوب مدیریت کند، شخصا تمام‌قد از شورا حمایت می‌کنم. متاسفانه روی موضوع اقتصاد شهری کار نکرده‌ایم؛ این در حالی است که باید با مدیریت اقتصاد شهری مردم را ثروتمند کنیم تا آنان در خدمات شهری بتوانند ما را کمک کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی همچنین با طرح این سوال که درآمد شورای شهر از زعفران چیست، گفت: پول زعفران باید به جیب شهرداری‌ها و زیرمجموعه آن، یعنی دهیاری‌ها و در اصل خود کشاورزان برود. بنده امسال با همکاری مجلس و دولت اقدامات حمایتی را انجام دادیم که ۵۰۰۰ میلیارد تومان پول زعفران به جیب کشاورزان برود که خوشبختانه در این زمینه موفق بودیم و تنها نمادی در بورس کالا که در ۶ ماه گذشته ۱۰۰ درصد سود داده، زعفران بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha