• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400092116268
  • خبرنگار : 50300

دستیابی به ۴ فناوری در حوزه نانو توسط دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

دستیابی به ۴ فناوری در حوزه نانو توسط دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

ایسنا/خوزستان معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از دستیابی این دانشگاه به چهار فناوری در حوزه نانو خبر داد.

دکتر حسین ذوالقرنین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود اینکه گرفتار معضلات کرونا بودیم، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، فعالیت‌های پژوهشی را ادامه داده است. در سال‌های اخیر، اهمیت کیفیت مقالات بیش از کمیت آن‌ها است البته درست است که امکان کاهش تعداد مقالات وجود دارد اما کار از نظر کیفی ارتقا پیدا کرده و استناد به این مقالات بیشتر شده که در ارتقای دانشگاه نیز موثر است.

وی افزود: در خصوص ارتباط با جامعه و صنعت اقدامات خوبی انجام شده و نشست‌های تخصصی با سازمان صمت، شیلات، اداره بنادر، سازمان فنی و حرفه‌ای  و سازمان آب و برق داشتیم و نیازهای پژوهشی منطقه آزاد اروند بیان شد. تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان‌ها و ادارت مختلف منعقد کردیم تا در راستای برقراری ارتباط با صنعت و جامعه اقدام شود.  

معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: به چند فناوری در دانشگاه دست یافتیم که منجر به تولید محصول شد؛ تولید نانو مالچ طبیعی از مزارع استان خوزستان برای مهار کانون‌های گرد و غبار امسال توسط محققان ما انجام شد که سفارش‌دهنده این طرح، وزارت راه و شهرسازی بود. تولید نانو پوشش‌های نوین سبز برای حذف و کاهش خوردگی صنعتی نیز انجام شد.

ذوالقرنین با اشاره به تولید یک فناوری برای درمان سرطان ریه، ادامه داد: تولید نانوذرات دریایی اکسید فلز بر پایه منیزیم جهت درمان سرطان ریه است و طرح مشترکی است که با دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شده است.

وی با بیان اینکه تولید نانوسیالات طبیعی به منظور بهبود عملکرد مبدل‌های حرارتی نیروگاه‌ها و سدها نیز اجرایی شده است، گفت: طرح دیگر، تولید عایق‌های پایه نانو در شناورها و کشتی‌های تجاری است که با کارفرمایی وزات دفاع و نیروهای مسلح صورت گرفت. اینها طرح‌های شاخص دانشگاه علوم و فنون دریایی بودند که در سال ۱۴۰۰ منجر به تولید محصول شدند. در این بین دو طرح به عنوان طرح‌های برگزیده وزارت علوم شناخته شدند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر افزود: با توجه به نوین بودن نانوها و اهمیت و کاربرد آن‌ها در صنایع و بخش‌های مختلف، این دستاوردها می‌توانند در توسعه صنایع و دیگر بخش‌ها موثر باشند.

انتهای پیام       

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha