• چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400091713165
  • منبع : نمایندگی اردبیل

رئیس سازمان نظام پزشکی:

دولت افزایش ظرفیت پذیرش پزشکان را کارشناسی بررسی کند

دولت افزایش ظرفیت پذیرش پزشکان را کارشناسی بررسی کند

ایسنا/اردبیل رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: مجلس و دولت بهتر است طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو را در رشته پزشکی مورد بررسی کارشناسی قرار دهد.

منصور جعفری نمین 17 آذر در نشست مطالبه‌گران بازار و اصناف اردبیل اظهار کرد: به دلایل مختلف انگیزه پزشکان برای تحصیل در مقاطع بالاتر فروکش کرده و ما با صندلی‌های خالی در رشته‌های تخصصی روبه‌رو هستیم.


وی تصریح کرد: با پیشنهاد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو تا 5 هزار نفر در سال نه تنها مشکل حوزه بهداشت و درمان حل نمی‌شود بلکه امکان ارائه خدمات آموزشی برای این تعداد پذیرش دانشجو در کشور فراهم نیست.


رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ما در نامه‌ای از رئیس جمهور خواسته‌ایم تا این طرح را متوقف کرده و زمینه بررسی کارشناسی این موضوع را با همراهی متخصصان و کارشناسان امر فراهم کند تا بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به تناسب نیاز کشور پذیرش دانشجو و تربیت پزشکان در دستور کار قرار گیرد.


جعفری نمین افزود: به هیچ وجه در این موضوع تعارض منافع مد نظر نیست بلکه انتظار می‌رود به صورت کارشناسی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور مورد دقت نظر قرار گرفته و راهکارهای برون رفت از مشکلات با تدابیر مناسب فراهم آید.


وی پزشکان را نیروهای همیشه حاضر در دفاع از کشور و مردم توصیف کرد و ادامه داد: از اوایل پیروزی انقلاب تا دوران دفاع مقدس و بعد از آن در حوادث مختلف سیل‌، زلزله و کرونا در چند سال اخیر پزشکان و مجموعه بهداشت و درمان در خط مقدم بوده و این جامعه با تقدیم 150 شهید پزشک و 200 شهید در حوزه درمان به عنوان مدافع سلامت نقش‌آفرینی اصلی داشتند.


جعفری نمین در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: متأسفانه پرداختی‌های بیمه در کشور مناسب و به روز نیست و به همین خاطر اکثر پزشکان نسبت به پرداختی خود از طرف بیمه گله‌مند بوده و در این زمینه مطالبات چندین ساله انباشت شده دارند.


وی اضافه کرد: باید بیمه‌ها 90 درصد هزینه بیماران را بر اساس تعهدات بیمه‌ای پرداخت کنند اما این امر در سقف بسیار پایینی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رود بیمه‌ها نسبت به پرداخت به موقع بدهی خود به مجموعه بهداشت و درمان پیشقدم شود.


جعفری نمین به فعالیت نیروهای طرحی و عدم تعیین تکلیف این نیروها بعد از گذشت سال‌ها فعالیت در مراکز بیمارستانی و درمانگاهی اشاره کرد و ادامه داد: باید در کنار تعهد تکلیف استخدامی نیروها مشخص شود تا در سنین بالاتر گرفتار برخی مشکلات و حواشی نشوند.


وی رعایت حق و حقوق بیماران را با سعه‌صدر و اخلاق‌مداری پزشکان یادآور شد و اظهار کرد: برخلاف تبلیغات منفی علیه پزشکان، جامعه پزشکی نیز با مشکلات و دغدغه‌های تورمی در جامعه روبه‌رو هستند و بیش از 90 پزشکان عمومی درآمد زیر 10 میلیون تومان دارند.


جعفری نمین برخورد با تخلفات پزشکی را در قالب مجموعه‌های نظارتی و انتظامی یادآور شد و تصریح کرد: به هیچ وجه در رسیدگی به تخلفات جانب پزشک را نمی‌گیریم بلکه حق بیمار را بر حق پزشک متقدم می‌دانیم.


وی با ابراز نگرانی از مهاجرت پزشکان مختصص و عمومی به خارج از کشور گفت: با پرداخت 15 تا 20 برابر حقوقی که در ایران به پزشکان پرداخت می‌شود، جذابیت برای مهاجرت پزشکان فراهم آمده و در یک سال اخیر 3 هزار پزشک ایرانی به خارج از کشور مهاجرت کردند.


رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: البته این مهاجرت تنها محدود به پزشکان نیست بلکه در سایر تخصص‌ها نیز وضعیت مشابهی را شاهد هستیم و در کنار آن اکثر پزشکان بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل کسب درآمد بیشتر به کارهای تجاری و بیزینس مشغول می‌شوند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha