• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۶
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403040402750
  • خبرنگار : 50659

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل:

جامعه نخبگان وظیفه مدل‌سازی و ارائه مدل به نخبگان سیاسی را دارند

جامعه نخبگان وظیفه مدل‌سازی و ارائه مدل به نخبگان سیاسی را دارند

ایسنا/اردبیل مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل گفت: کاری که جامعه نخبگان باید انجام بدهند مدل سازی و ارائه مدل به نخبگان سیاسی است و جامعه علمی باید نقش خود را در ساختن این پل و گزاره تربیتی ارائه کند.

حجت الاسلام مهدی جلیلی امروز، چهارم تیر در نشست تبیینی با موضوع «ضرورت شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح» که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان اردبیل در محل سالن جلسه شهید سلیمانی این نهاد انقلابی برگزار شد، گفت: کف جامعه از سیاسیون طلبکار هستند و این حق عموم مردم است که طلبکار باشند فلذا صرف طلبکار بودن برای جامعه علمی مناسب نیست و جامعه علمی باید با امید دادن و تصویر ذهنی دادن به مخاطب ایفای نقش کند.

وی افزود: جامعه علمی باید نقش خود را در ساختن تمدن و گزاره تربیتی ارائه کند. بدون در نظر گرفتن جهان اسلام نمی‌توان نظریه داد. ما در مصاف تمدنی هستیم و طرحی باید ارائه کنیم که قامت تمدنی داشته باشد و از تمدن غرب فراتر باشد، بدون فهم واقعی از مسائل نمی‌شود طرح داد. باید مسائل و مباحث جهانی و بازار جهانی را شناخت و نظریه داد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل اظهار کرد: نگاه تمدنی نگاه متحولانه می‌طلبد و پیشرفت ایران بدون تمدن خودش امکان ندارد. نخبگان باید نگاه تمدنی و جهانی برای طرح مدل داشته باشند فلذا حلقه‌های میانی مشکلی است که دانشگاهیان و نخبگان باید آن را حل و پر کنند. برنامه‌های کاندیداها را بدانند و به مردم ارائه کنند و کاندیداها نیز باید برنامه داشته باشند.

انتخابات در پای میدان و صندوق مصداق پیدا می‌کند

وی ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما و بین مسئولین و مدیران و حتی اساتید و دانشگاهیان اجماع وجود ندارد، نخبگان عقل عملی و نظری باید همکاری کنند و در انتخاب اصلح به مردم کمک کنند. انتخابات در پای میدان و صندوق مصداق پیدا می‌کند.

حجت الاسلام جلیلی بیان کرد: ما دو مورد نخبه داریم نخبگان متصل به قدرت و نخبگان منفصل از قدرت. نخبگان دانشگاهی نخبگان عقل نظری هستند که باید مطالبه جامعه دانشگاهی را انجام دهند. نکته بعدی که حائز اهمیت است این است که نخبگان باید فراتر از گفتگوهای کاندیداها مسئله خدا در سیاست یا دین در سیاست را حل کنند و چالش های زندگی دینی در جهان مدرن را ارائه نموده و به بحث آن بپردازند. ترسیم و تحلیل نسبت بین دین و سیاست و خدا و دین در زندگی وظیفه نخبگان است. وقتی ما از ساحت سیاست دینی حفاظت نکنیم اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که به سمت اسلام سیاسی شده برویم.

وی افزود: ما با سه گزینه دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی روبرو هستیم که در مرحله شکل گیری دولت اسلامی به مفهوم واقعی هستیم فلذا باید متخصصین امر پای کار بیایند و برای جامعه‌سازی حرکت کنند. در مورد نسبت خدا و دین با سیاست نظریه پردازان و پژوهشگران عرصه دین کم کاری کردند که سیاست مداران ما در قامت دینی خود را به رخ بکشند، فلذا نخبگان عقل نظری باید در این حوزه ورود کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل اظهار کرد: ما باید مدل سازی برای مسائل جامعه مان در قواره تمدنی داشته باشیم و نخبگان منفصل از قدرت باید در این قدرت باقی بمانند و نخبگان متصل به قدرت نیز باید در جایگاه خود فعالیت کنند. جنبش حماس موفقیتش در جنبش حماس ماندنش است و جهاد دانشگاهی نیز باید نخبه منفصل از قدرت باقی بماند.

جامعه نخبگان وظیفه مدل‌سازی و ارائه مدل به نخبگان سیاسی را دارند

در ابتدای این نشست حسام رسولی رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ضمن خوشامد گویی و تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: انقلاب اسلامی در تداوم غدیر است و جلوه‌ای از غدیر در عصر حاضر است که باید قدردان این نعمت باشیم.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی مولود انقلاب و جوشیده از فرهنگ دینی و انقلابی است. جهاد دانشگاهی در چند حوزه فعالیت می کند که مرکز درمان ناباروری یکی از این مراکز است که توانسته در راستای جوانی جمعیت و افزایش جمعیت اهتمام داشته باشد. خانواده‌هایی که سالیان سال فرزنددار نمی شدند با کمک متخصصان این مرکز و خدمات آن که با استانداردهای جهانی ضریب چهل درصد موفقیت دارد فرزند دار شدند.

رسولی افزود: در عرصه دیگر در حوزه فرهنگی، خبرگزاری ایسنا، مرکز افکارسنجی ایسپا و سازمان دانشجویان به ارائه خدمات به مردم و دانشجویان می‌پردازند. طرح سدید هم با ارائه سه دقیقه ای پایان نامه ، کتاب، مقاله و غیره برگزار شد و در کنار آن مسابقات مناظره دانشجویی هم در سالیان گذشته برگزار شده است . تجلیل از مفاخر قرآنی نیز از دیگر برنامه‌ها بوده است.

 رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل  بیان کرد: راه‌اندازی دبیرخانه نقشه فرهنگی استان نیز اخیرا راه اندازی شده است. طرح جامع گردشگری استان نیز از دیگر کارهای اساسی برای گره گشایی از امورات استان بوده است. در حوزه آموزش و کارآفرینی نیز دوره‌های مهارتی که منجر به اشتغال شود پیگیری به جد می‌شود که موجب مهارت آموزی و اشتغال حتی در مناطق محروم و روستاها شده است. در بحث خدمات سلول های بنیادی هم ۲۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزاد اخذ شده است که از خدمات این مرکز بوده است.

رسولی در پایان سخنان خود اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در چهار حوزه سلامت و درمان، توانمندسازی سازمان‌ها و ارتقا بهره‌وری و نوآوری و صنایع خلاق و فرهنگی و همچنین فناوری‌های پیشرفته در صنایع تبدیلی گام بر می‌دارد که همکاران در این زمینه‌ها مشغول فعالیت هستند. همچنین همکاری‌های فرهنگی این نهاد با دانشگاه‌ها نیز از اولویت ما بوده که از سال‌ها قبل شروع شده و ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha