• پنجشنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1400082015543
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

کشت چه محصولی بهترین گزینه برای رهایی از کم آبی است؟

کشت چه محصولی بهترین گزینه برای رهایی از کم آبی است؟

ایسنا/آذربایجان غربی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت ۱۳۵ کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول در استان خبر داد و گفت: کشت محصول زعفران ‌بهترین گزینه برای رهایی از کم‌آبی و سودآور برای کشاورزان منطقه ‌است.

اکبر کرامتی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می شود ،گفت : در طی چند سال اخیرسطح زیر کشت این محصول در استان به حدود ۵۴ هکتار رسیده و عملکرد آن به طور میانگین ۲ کیلو گرم در هر هکتار افزایش یافته است.

کرامتی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت این محصول در سال جاری ، افزود: با توجه به وجود اراضی مرغوب و مستعد در این استان و از سوی دیگر به دلیل نیاز کم این گیاه به آب و آبیاری در طول فصل تابستان، توسعه کشت این محصول در استان طی چند سال اخیرآغاز شده و رو به افزایش است و پیش بینی می شود میزان تولید نیز حدود ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

وی زعفران را بهترین گزینه جهت کشت محصولات جایگزین  پر آب بر و سودآور برای کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی به شمار می رود.

وی ادامه داد: شهرستانهای ارومیه با سطح زیر کشت ۲۰ هکتار و به ترتیب نقده، شاهین دژ، میاندوآب بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: زعفران جزو گیاهان دارویی محسوب می شود و توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر نیز جزو اولویت های سازمان جهاد کشاورزی می باشد و کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان بلامانع اعلام شده است ، توصیه می شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha