• یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081611880
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

باشگاه ادبیات مشهد افتتاح شد

باشگاه ادبیات مشهد افتتاح شد

ایسنا/خراسان رضوی باشگاه ادبیات مشهد با هدف آموزش و خوانش شعر و با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه شعر و ادب خراسان افتتاح شد.

جلیل فخرایی، شاعر خراسانی، در آیین افتتاح باشگاه ادبیات مشهد که شامگاه شنبه، ۱۵ آبان، در فرهنگسرای بهشت برگزار شد، در خصوص افتتاح این باشگاه اظهار کرد: باشگاه ادبیات مشهد با هدف آموزش و خوانش شعر و برنامه‌های آموزشی دیگری فعالیت خود را آغار می‌کند تا نسل جدید و فرهنگ عمومی شهر پوشش داده شود. 

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌های ادبی خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و بسترسازی، برگزاری و به نوعی سخت‌افزار چنین اقداماتی بر عهده شهرداری مشهد است.

علیرضا حیدری، عضو شورای سیاست‌گذاری شعر خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: فرهنگسرای بهشت با مدیریت آقای ملایی بسیار فعال بوده و فعالیت‌های مؤثری در زمینه ادبیات در این فرهنگسرا صورت می‌گرفته است. در حال حاضر نیز با افتتاح باشگاه ادبیات مشهد این فعالیت‌ها تداوم خواهد یافت، به گونه‌ای که ذیل عنوان باشگاه ادبیات و با هدف مشاعره و آموزش، فعالیت خواهد داشت. برگزاری چنین جلسات و محافلی زمینه تولد شاعران بزرگی را ایجاد می‌کند که در ادامه محافل ادبی گذشته و با عناوین گوناگونی مانند باشگاه، خانه، پاتوق و کافه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این خصوص این است که چنین محافلی در گذشته نوعی هدف گردشگری را نیز به دنبال داشت؛ به طوری که بزرگانی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان تلاش می‌کردند در این مجالس شرکت کنند. امیدواریم این باشگاه در جهت پرورش اشعار و شاعران خوب مؤثر واقع شود. 

حیدری عنوان کرد: علاوه بر باشگاه ادبیات مشهد، خانه ادبیات نیز در شهر مشهد احداث خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های آن صورت گرفته است، اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا روند تأسیس خانه ادبیات را با مشکلاتی مواجه کرده، در حالی که مدیریت هنری خانه هنرمندان اقدامات لازم در این زمینه را پیگیری می‌کند. نشست اولیه احداث خانه ادبیات برگزار شد و آقای حسین لعل‌بذری پیگیر اقدامات لازم در این راستا است. 

عضو شورای سیاست‌گذاری شعر استان خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌ریزی در زمینه ایجاد خانه ادبیات، اضافه کرد: در این خصوص جلساتی با حضور تعدادی از شاعران استان برگزار شده و اساسنامه‌ای تنظیم و تدوین شد؛ سپس مجمعی در فرهنگسرای رسانه ایجاد شد و بر این اساس افرادی برای هیأت‌مدیره خانه ادبیات نامزد شدند اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا روند انجام کارها را با مشکلاتی روبه‌رو ساخت. با این وجود در حال حاضر تلاش می‌شود تا برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به سرانجام برسد. با تأسیس خانه ادبیات، چشم‌انداز خوبی در زمینه ادبیات پیش‌بینی شده است. 

حیدری بیان کرد: متولی باشگاه ادبیات مشهد فرهنگسرای بهشت است و خانه ادبیات مشهد فعالیت کلان‌تر و وسیع‌تری در مقایسه با باشگاه ادبیات شهر دارد. در واقع خانه ادبیات به عنوان صنفی در راستای حمایت از شعر و ادبیات عمل خواهد کرد.

ایجاد خانه ادبیات مشهد در راستای حمایت از اهالی شعر و ادب

حمید عشقی، دبیر انجمن‌های ادبی خراسان رضوی نیز در این مراسم عنوان کرد: تمام صنف‌های هنری مانند نقاشی، سینما و تئاتر صنفی دارند که در راستای حمایت کلان از هنرمندان اقدام می‌کنند، اما متاسفانه در حوزه شعر و ادب هیچ متولی وجود ندارد که تمام جوانب این هنر را در نظر بگیرد. به گونه‌ای که در صورت شکایت و یا آسیب‌دیدگی اهالی شعر و ادب هیچ صنفی از این قشر دفاع نمی‌کند. 

وی با بیان اینکه دو سال گذشته درخواستی داده شد تا اداره شعر و ادب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شود و بودجه‌ای اختصاصی دریافت کند، افزود: اماکنی به عنوان خانه‌ انجمن‌های ادبی مشهد پیشنهاد داده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان خانه فرخ را نام برد که متاسفانه در زمینه قیمت توافقی حاصل نشده است و در حال حاضر امیدواریم خانه استاد قهرمان به عنوان خانه ادبیات مشهد خریداری شود. 

عشقی خاطرنشان کرد: به این ترتیب شهرداری ایجاد خانه انجمن‌های ادبی و پس از آن خانه ادبیات مشهد را پیگیری می‌کند تا صنفی در این خصوص شکل بگیرد و از اهالی شعر و ادب حمایت شود. پیشنهاد داده‌ایم که میزبانی جشنواره بین‌المللی شعر فجر توسط خراسان رضوی ارائه شده است و امیدواریم میزبانی این جشنواره در اختیار استان خراسان رضوی قرار گیرد.

مسئولان به دنبال جلب رضایت مردم و هنرمندان پایتخت هستند

محمد نیک خورمیزی، یشکسوت شعر آیینی نیز در این مراسم اظهار کرد: شعر ارزان‌ترین هنر است، زیرا هر فردی با داشتن قلم و کاغذ می‌تواند شاعر شود. با این حال برنامه‌های این حوزه اغلب در تهران اجرا می‌شود. بر اساس جدیدترین اخباری که اطلاع دارم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته که ۱۴۰ میلیارد بودجه وزارت ارشاد برای حمایت از انجمن‌های ادبی در نظر گرفته شده است. من فکر نمی‌کنم که از این بودجه، مبلغی به مشهد اختصاص پیدا کند، زیرا مسئولین در پی جلب رضایت مردم و هنرمندان پایتخت هستند. بنابراین ایجاد خانه ادبیات شهر بر عهده شورای شهر و معاونت فرهنگی و هنری شهرداری مشهد است. 

وی گفت: متأسفانه خیابان‌ها و کوچه‌هایی از شهر به نام شاعران بزرگی چون استاد قهرمان که شهرت جهانی در زمینه شعر دارند، نام‌گذاری نشده است؛ به شکلی که نام‌گذاری بولواری به نام اخوان ثالث نیز پس از صحبت‌های ما انجام شد. همچنین حمایت از شعرا و انجمن‌های ادبی شهر مشهد نیز لازم است توسط شهرداری و شورای شهر صورت بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha