• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400081108383

ترویج جهیزیه ایرانی با هدف حمایت از تولید ملی

ترویج جهیزیه ایرانی با هدف حمایت از تولید ملی

ایسنا/فارس شغل، خانه، جهیزیه، همواره سه موضوع جدی و از عوامل بازدارنده جوانان برای ورود به دوران تاهل و تن دادن به ازدواج بوده است؛ جوانانی که تا سال‌های نه چندان دور، تنها باید به فکر روزهای بعد از ازدواج می‌بودند و خانواده بستر را تا جشن ازدواج آنان فراهم می‌کردند، سال‌هایی است که خودشان نیز درگیر مسائل و موانع ورود به این بخش مهم از زندگی شده‌اند.

در سال‌های گذشته، شغل و خانه، مهمترین سئوال از پسران جوان هنگام خواستگاری بود و خانواده داماد هم چشم به جهیزیه تازه عروس داشتند و همراهی‌ها به سمت شکل گرفتن یک زندگی جدید و پایداری آن بود؛ امروز اما داشتن شغل، سهمی برای هر دو طرف ازدواج بوده و خانه، رویایی دور از دسترس است و لوازمی که جهیزیه را تشکیل می‌دهد، حجمی از اعتبار مالی را مطالبه می‌کند که تامین آن از سوی یک سمت داستان ازدواج، کاری بس دشوار و گاه ناشدنی است.

طی 20 ماه گذشته شیوع کرونا، یکی از مشکلات موجود بر سرراه ازدواج جوانان را کمرنگ کرد، برگزاری مراسم‌هایی با شمار زیادی از مدعوین و میهمانان که همواره هزینه‌های سنگین آن، عاملی بازدارنده برای جوانان و تمایل آنها به سمت ازدواج، محسوب می‌شد؛ اگرچه همچنان خانه و جهیزیه، داستان خود را دارد و در بر پاشنه اعدادی می‌چرخد که مدام به سمت آسمان سیر می‌کنند. 

بسیاری از خانواده‌های ایرانی در تهیه جهیزیه ملاک اصلی را کیفیت و مرغوبیت کالا می‌دانند و تنها به زیبایی فکر نمی‌کنند؛ موضوعی که در سال‌های اخیر، مد نظر تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قرار گرفته و به نتایج نسبتا مناسبی نیز منتهی شده است؛ کالاهایی که اکنون به عنوان رقبای جدی نمونه‌های خارجی در بازار شناخته می‌شود و قطعا، در آینده و با همراهی مردم، جایگاه بهتری نیز پیدا خواهد کرد و در کنار رونق تولید و روان شدن چرخ اقتصاد، به تسهیل تامین لوازم خانگی مناسب به لحاظ کیفی و مقرون به صرفه از جهت قیمت، کمک خواهد شد.

ترویج جهیزیه ایرانی با هدف حمایت از تولید ملی

توجه به استانداردها در خرید کالا

در بین کالاهای مورد تقاضا، که نه تنها زوج‌های جوان، بلکه خانواده‌هایی که سال‌ها از تشکیل آن می‌گذرد، نیازی مداوم به آن داشته و همواره یکی از پایه‌های اصلی در تامین لوازم منزل محسوب می‌شده، فرش است؛ کالایی که قطعا ایران، در تهیه و تولید آن سرآمد محسوب می‌شود.

این پرسش که با وجود تولیدات فراوان ویژگی‌های یک فرش خوب چیست؟ یک کارشناس فرش زندیه، در این خصوص با یادآوری اینکه برای خرید یک فرش ماشینی خوب فاکتورهای متعددی پیش روی هر شخص قرار دارد، گفت: برای برخی زیبایی فرش دارای اهمیت بالاتری نسبت به قیمت فرش است و برخی دیگر نیز به دنبال فرش ارزان قیمت هستند.

طاووسی با بیان اینکه کالای خوب البته دارای کد اصالت و گارانتی است و در این صورت می‌توان اذعان کرد که کیفیت مطلوبی هم دارد، اضافه کرد: اگر بخواهیم تخصصی تر در این باره صحبت کنیم می‌توانیم از دلیل تفاوت قیمت فرش در فروشگاه‌های مختلف در شهر بپردازیم.

او در پاسخ به این سئوال که چرا یک فرش با یک طرح یکسان، قیمت‌های متفاوتی دارد؟ گفت: گاهی قیمت یک فرش از ۵ تا ۱۱ میلیون متغیر است، چرا که ماشین الات مختلف فرش بافی بر اساس نوع و مدل، شرکت سازنده، فرش با شانه و تراکم های متفاوت تولید می‌کنند که در قیمت تمام شده فرش تاثیر مستقیم دارد.

این کارشناس فرش زندیه خاطرنشان کرد: تفاوت استفاده از الیاف نیز در خاب فرش یا چله فرش  وزن  مواد مصرفی را تغییر داده و لذا میزان مصرف مواد عامل اصلی تعیین قیمت فرش است. 

طاووسی که ارتفاع خاب را یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت فرش می‌داند، گفت: جنس نخ بکار رفته در خاب فرش می‌تواند پلی اوژن، اکرولیک، پلی‌استر، پشم، بامبو باشد اما در مواردی متاسفانه بعضی شرکت‌ها از ترکیب نخ‌های بازیافت شده با مواد نو برای پایین آمدن بهای مواد اولیه استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه استفاده از هر کدام از این الیاف می‌تواند قیمت نهایی فرش و کیفیت آن را دستخوش تغییر کند، خاطرنشان کرد: نخ پود نیز با توجه به تاب بیشتر و یا نازک تر و یا تاب کمتر و ضخیم تر بودن روی وزن و مقاومت فرش تاثیر مستقیم می‌گذارد.

به گفته طاووسی، امروزه بدلیل وضعیت اقتصادی و توجه به قیمت بعضی از تولیدکنندگان به سفارش  افراد سود جو از موادی با کیفیت‌های پایین تر استفاده می‌کنند و بالطبع قیمت نهایی پایین تر می‌شود، بنابراین نمی‌توان صرفا با توجه یک‌بعدی به قیمت فرش کیفیت را تعیین کرد.

این کارشناس فرش با بیان اینکه تشخیص همه این موارد برای مخاطب عادی سخت و عملا غیر قابل تشخیص است، و حتما از طریق آزمایشگاه صنایع نساجی امکان تشخیص جزئیات مواد به کار رفته در یک فرش مقدور خواهد بود، گفت: با توجه به این مسائل مردم و خریداران عادی مجبورند فقط از مراکز معتبر که خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت دارند خرید کنند تا  هزینه‌ای را که برای فرش پرداخت می‌کنند، هدر نرود.

به گزارش ایسنا، توجه به اصالت فروشگاه و مراکز عرضه کالا و خدمات، یکی از اصلی‌ترین ارکان در تامین نیاز به لوازم خانگی است، اما این موضوع در بحث لوازم الکترونیکی نیز اهمیت بسیار فراوانی دارد، وسایلی نظیر یخچال، تلویزیون، لباسشویی و ...، اکثر کارشناسان اعتقاد دارد که با وجود کیفیت مطلوب برندهای خارجی در این حوزه، به دلیل آنکه واردات این کالاها اغلب به شکل قاچاق انجام می‌شود، بهتر است به برندهای با کیفیت داخلی فکر کرد.

عباسی، یک کارشناس فروش لوازم خانگی در شیراز به ایسنا گفت: امروزه خوشبختانه ایران در زمینه تولید انواع لوازم خانگی، پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و در بعضی حوزه‌ها، کالای ایرانی قابلیت رقابت با انواع مشابه خارجی را دارد، هرچند، همچنان نیازمند تلاش برای ارتقاء کیفیت با بهره‌گیری از دانش متخصصان و مهندسان هستیم.

او با تاکید براینکه همواره به خریداران لوازم خانگی، تولیدات مرغوب ایرانی را توصیه کرده است، گفت: امروز جامعه ایران نیازمند اقتصادی قوی است، حمایت از تولید ملی، قطعا هموار کننده این مسیر دشوار خواهد بود و این حمایت هم علاوه بر دولت، باید از سمت مردم هم حادث شود.

عباسی با بیان اینکه امروز بسیاری از برندهای خارجی لوازم خانگی، امکان ارائه خدمات پس از فروش را هم ندارند، گفت: به نظر می‌رسد که خرید برندهای ایرانی با توجه به تنوع تولیدات، مقرون به صرفه است، اگرچه شهروندان باید حتما توجه داشته باشند که خریدها را از مراکز معتبر انجام داده و برندهایی را انتخاب کنند که توسط شرکت‌های شناخته شده و دارای استانداردهای مختلف تولید شده است.

انتهای رپرتاژآگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha