• شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400080805470
  • خبرنگار : 50295

توسعه اقتصاد هنر با برگزاری نمایشگاه‌ها و گالری‌ها

توسعه اقتصاد هنر با برگزاری نمایشگاه‌ها و گالری‌ها

ایسنا/زنجان مدیرعامل خانه هنرمندان استان زنجان گفت: بهترین و موثرترین مکان برای دیده شدن و تبلیغات آثار هنری، نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری است.

فرید احدیان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اهمیت وجود گالری‌ها و با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ها و گالری‌ها برای هنرمندان و مردم، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و گالری‌ها قطعاً تاثیر به‌ سزایی در ارائه و معرفی اثر هنری هنرمندان و شناساندن زوایای مختلف هنری در میان مخاطبان دارد و مهم‌تر از همه به اقتصاد هنر کمک شایانی می‌کند، از همین رو مردم، هنرمندان پیرامون خود را شناخته و پی به ظرفیت‌های تک تک آنان می‌برند.

وی افزود: در گالری‌ها که مستقیماً آثار فاخر هنرمندان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، مخاطبان به ‌طور مستقیم محصولات خلق شده هنرمندان را مشاهده و درک درستی از آن پیدا می‌کنند و مهم‌تر اینکه به راحتی می‌توانند با صاحبان آثار ارایه شده در نمایشگاها و گالری‌ها ارتباط مستقیمی برقرار کنند. همچنین می‌توانند نسبت به خرید یا سفارش آثار هنری اقدام کنند.

این مسئول با بیان اینکه گالری و نمایشگاه‌ها می‌تواند در توسعه هنری و هنرآموزی نقش اساسی داشته‌ باشد، تصریح کرد: تاثیر دیگری که نمایشگاه و گالری می‌تواند برای هنرمندان داشته‌ باشد، این است که هنرمندان همه توان بصری و هنری خود را در خلق آثار فاخر به کار خواهند گرفت و با توجه به اینکه این اثر در معرض دید تعداد بی‌شماری از مخاطبان قرار گرفت، بهترین اثر خود را خلق خواهد کرد که این عمل یک سیکل رقابتی سالم را در بین آنان ایجاد و همین رقابت، هنر یک هنرمند را به کمال خواهد رساند.

احدیان ادامه داد: فضای عمومی گالری و نمایشگاه‌ها توام با نقد خواهد بود و این نقد جدی بر آثار هنرمندان، در رشد و تعالی آثار نقش به‌سزایی می‌گذارد؛ چراکه نگاه‌ها به یک اثر، همه سلایق را در برخواهد گرفت و همین امر تاثیر بسیار مثبتی در وجود هنرمندان خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره خانه هنرمندان استان زنجان با اشاره به تاثیر نمایشگاه‌ها و گالری‌ها بر توسعه هنر، عنوان کرد: بهترین و موثرترین مکان برای دیده شدن و تبلیغات آثار هنری، نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری است که آثار هنری هنرمندان به بهترین شکل ممکن در آن عرضه می‌شود و این عمل رابطه مستقیمی با اقتصاد هنر دارد و اگر در راستای مسیر اقتصاد هنر حرکت کنیم، هنر هنرمندان رشد و توسعه خواهد یافت که این امر می‌تواند در کیفیت زندگی هنرمندان نقش اساسی داشته‌ باشد.

این مسئول افزود: نه تنها در ایران، بلکه در دنیا توسعه هنر از طریق برپایی نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری انجام می‌گیرد، در حقیقت رونق و توسعه اقتصادی هنر هنرمندان یک جامعه، رابطه مستقیمی با عرضه محصولات هنری آن جامعه در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها دارد.

مدیرعامل خانه هنرمندان استان زنجان در رابطه با وجود یک گالری مناسب در استان، بیان کرد: متاسفانه در استان، گالری که به‌ صورت ایده‌آل بوده و در حد استانداردهای کشوری باشد، نداریم ولی چند گالری نسبتاً مطلوب در استان خصوصاً در شهر زنجان وجود دارد که به عقیده من هنرمندان می‌توانند با برنامه‌ریزی و به نوبت درب‌های گالری‌ها را در همه روزهای سال باز نگه‌ دارند.

احدیان با بیان اینکه مکان گالری نیز خیلی با اهمیت است ولی متاسفانه در بافت مرکز اصلی شهر زنجان به‌ عنوان مرکز استان، هیچ گالری تعبیه نشده، در حالی‌که به دلیل تردد و حضور مردم در هسته مرکزی شهر، وجود یک گالری در حد و اندازه‌های استاندارد، خالی از لطف نیست، البته قبلاً در مکان سابق سینما قدس، گالری نسبتاً کوچکی دایر بود که استقبال خوبی از آن می‌شد که متاسفانه در جریان تخریب سینما قدس این گالری پربازدید برچیده شد، افزود: اخیراً یک گالری خوب نیز به مدد مسئولان در مجموعه اشراق افتتاح شده که مکان مناسبی برای بهره‌برداری هنرمندان است.

عضو هیئت مدیره خانه هنرمندان استان زنجان با بیان اینکه با ایجاد گالری‌ها در گذرها و بوستان‌ها، آثار هنرمندان نقاش، عکاس و غیره در طول سال در معرض دید قرار می‌گیرد، اظهار کرد: حتی می‌توانیم با بودجه‌های کم، گالری‌هایی را در بوستان‌ها و پارک‌ها ایجاد کنیم تا به طور مرتب آثار هنرمندان استان را در طول سال در آن داشته‌ باشیم که در همین راستا طرح‌هایی را نیز از طرف خانه هنرمندان به سازمان فرهنگی شهرداری ارائه کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی همراه شد ولی به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا موقتاً مجوزی برای آن صادر نشده که امیدواریم با برچیده شدن کرونا، این امر محقق شود.

احدیان در رابطه با نقش گالری‌ها در ایجاد ارتباط بین هنرمندان، خاطرنشان کرد: گالری‌ها که برگرفته از آثار انفرادی یا گروهی هنرمندان است، نشان از تامل و وحدت در بین هنرمندان دارد، می‌توانند زمینه‌ ارتقای سطح دانش علمی را نیز فراهم آورند. همچنین گالری‌ منجر به ایجاد فضای سالم رقابت در ارائه آثار به بهترین شکل ممکن خواهد بود و زمینه پذیرش نقد اثر را نیز فراهم می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha