• چهارشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400080503157
  • خبرنگار : 50176

یک کارشناس سواد رسانه مطرح کرد:

تغییر سبک زندگی خانواده‌ها و گرفتار شدن فرزندان در دام مدرسه‌های مجازی

تغییر سبک زندگی خانواده‌ها و گرفتار شدن فرزندان در دام مدرسه‌های مجازی

ایسنا/لرستان یک کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه یکی از دلایل استفاده افراطی کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به برطرف نشدن نیاز اصلی آنها به بازی و تعامل و گفت‌وگو برمی‌گردد، گفت: فاصله گرفتن خانواده‌ها از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باعث شده فرزندان ما در دام مدرسه‌های مجازی گرفتار شوند.

فاطمه معظمی‎گودرزی در نشست بصیرتی با موضوع «آسیب‎های فضای مجازی بر خانواده‌ها» که شامگاه سه‌شنبه، چهارم آبان ویژه بانوان طلبه لرستان در بستر فضای مجازی برگزار شد، بیان کرد: امروزه ما شاهد استفاده افراطی مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان از فضای مجازی هستیم که این می‎تواند یک زنگ خطر برای خانواده‌ها باشد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل استفاده افراطی کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به برطرف نشدن نیاز اصلی آنها به بازی و تعامل و گفت‌وگو برمی‌گردد، افزود: فضای مجازی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را مورد تهدید قرار داده و ما شاهدیم سبک زندگی بسیاری از خانواده‌های ایرانی به‌سمت غربی شدن در حرکت است.

این طلبه جامعةالزهرا(س) ادامه داد: سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی پاسخگوی نیازهای کودکان و نوجوانان بود که فاصله گرفتن خانواده‌های ایرانی ازاین نوع سبک زندگی باعث شده فرزندان ما در دام مدرسه‌های مجازی که سیاست‌گذاران اصلی آن صهیونیست و استکبار جهانی است، گرفتار شوند.

معظمی‌گودرزی با بیان اینکه آسیب‌های فضای مجازی به استفاده غلط و نابجا از این فضا و مدیریت نکردن فضای مجازی در سطح کلان برمی‌گردد، اضافه کرد: تکنولوژی ذاتاً یک‌سری آسیب‎ها را به همراه دارد و می‎طلبد مدیریت صحیحی روی آن انجام بگیرد این در حالی‌است که برای مقابله با آسیب‎های مواد مخدر راه‌های مختلفی ازجمله فرهنگ‌سازی و نظارت دقیق و کنترل از مرزها وجود دارد ولی مقابله با آسیب‎های فضای مجازی دشوار است.

این فعال فرهنگی به آسیب‎های فردی و خانوادگی استفاده افراطی از فضای مجازی اشاره کرد و افزود: استفاده افراطی از فضای مجازی از لحاظ فردی آسیب‎های جسمی، اعتقادی، رفتاری و روحی و روانی را به‌دنبال دارد که ازجمله آنها می‎توان به بیماری‌هایی مثل چاقی، دیابت، ضعف بینایی، فشارخون، بیماری‎های باروری، بیماری‎های مغز و اعصاب، اختلالات دستگاه گوارشی، ضعف سیستم ایمنی، بیماری‎های ارتوپدی در مچ دست و انگشتان، گردن و کمر، افت فعالیت‌های مغزی، تیک‌ها و فشارهای عصبی، کاهش یادگیری و ادراک، اختلال در خواب، سرطان، بیماری‌های غدد تیروئید و لنفاوی و... اشاره کرد.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی در بیان آسیب‎های اعتقادی با بیان اینکه فضای مجازی بستر راحتی برای شبهه و پخش آن است، گفت: استفاده افراطی از فضای مجازی باعث ابتلا به شبهات، تزلزل ایمان، گرایش به عرفان‌های کاذب و فرقه‌های نوظهور، گرایش به ادیان، پوچ‌گرایی و از دست دادن هویت اسلامی ـ ایرانی می‎شود.

معظمی‎گودرزی به آسیب‎های روحی و روانی اشاره کرد و ادامه داد: کاهش قدرت تمرکز، وسواس فکری و عملی، افزایش اضطراب و استرس، کاهش اعتماد به نفس، کاهش عزت نفس، احساس نارضایتی از زندگی و بحران هویت، احساس ناامیدی، عدم آینده‌نگری از آسیب‎های روحی و روانی استفاده افراطی از فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا از طریق فضای مجازی مردم ایران را ناامید و مایوس کند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه «گام دوم انقلاب» تاکید زیادی بر امیدآفرینی در جامعه دارد.

این کارشناس رسانه سطحی‌نگری، بلندپروازی، افسردگی، تصمیم‌گیری بر پایه وهم و خیال، دغدغه دیده شدن، آسیب‎های رفتاری، اتلاف وقت و عدم مدیریت زمان، اعتیاد اینترنتی، انزوا و گوشه‌گیری، مسئولیت‌گریزی، جعل هویت، حواس‌پرتی، قانون‌گریزی، پوچ‌گرایی و گرایش به خودکشی را از دیگر آسیب‎های استفاده افراطی از فضای مجازی ذکر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha