• سه‌شنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400072013753
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اردبیل خبرداد:

عایدات موقوفه بیدستان قزوین در جیب اوقاف اردبیل

عایدات موقوفه بیدستان قزوین در جیب اوقاف اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: بعد از گذشت سال‌ها استان اردبیل از عایدات موقوفه بیدستان قزوین بهره‌مند شد.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفت‌و گو با ایسنا، با گرامیداشت هفته وقف اظهار کرد: هنوز در رسیدن به جایگاه واقعی وقف فاصله داریم و استان اردبیل در حوزه وقف با تلاش‌ها و پیگیری‌های جدی در جایگاه ممتاز قرار گرفته و ما همچنان پیگیر موقوفات استان در قزوین، آذربایجان غربی و گیلان هستیم تا عایدات آن را نصیب استان کنیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های 99 و 1400 با تلاش و پیگیری‌های انجام شده بیش از 340 سند مالکیت اولیه برای موقوفات صادر شده است، تصریح کرد: 549 رقبه نیز آماده صدور سند مالکیت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: 114 مورد وقف و رقبه در مرحله تبدیل از دفترچه به اسناد تک برگی است و سه هزار تجدید اجاره را در دو سال اخیر شاهد بودیم.

ستوده به طرح دعوی برای 135 پرونده وقفی اشاره کرد و افزود: در 120 پرونده حکم صادر شده به نفع اوقاف و امور خیریه بوده است.

وی بازدید از موقوفات را در این دو سال بیش از دو هزار و 580 مورد اعلام کرد و ادامه داد: در دو سالی که در اداره کل اوقاف و امور خیریه بودیم‌، سعی کردیم تا پیگیر طرح‌های بر زمین مانده و کارهای نابسامان در حوزه اوقاف و امور خیریه باشیم و حتی در منطقه شمالغرب مدیریت موقوفات با طرح مسائل مختلف به جد پیگیری شده و سعی و تلاشمان در خروج از روزمرگی‌های این حوزه بوده است.

ستوده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما کارهای خود را محدود به چند مغازه، دکان و یا واحد مسکونی وقفی نکردیم و تلاشمان بر این بوده تا خارج از مباحث اجاره‌نشینی و مستأجری سه دیدگاه اساسی و توسعه‌ای را در حوزه وقف پیگیر باشیم.

وی اولین رویکرد را احیاگری موقوفات بیان کرد و گفت: در کنار برگزاری مزایده برای اجاره واحدهای وقفی با قیمت واقعی، سعی کردیم تا موقوفات را که تخریبی بوده و یا در بافت فرسوده شهری قرار داشتند به صورت مشارکتی احیا و زمینه نقش‌آفرینی آنها را در کسب منابع بیشتر به وجود آوریم.

ستوده نمونه این موقوفات را وقف آقاباجی شیشه‌گران بعد از پیگیری 16 ساله و همچنین احیای موقوفه محله رضوان و نوسازی و تکمیل حسینیه میرزا محسن مجتهد به عنوان حسینیه تعزیه اعلام کرد و افزود: در احیای امامزاده‌ها نیز نظیر میرزادا خانم، سید صدرالدین و سید صالح اقدامات خوبی اعم از زیباسازی، کاشی‌کاری هفت رنگ معرق و طرح‌های مختلف اجرایی شده و همچنان این روند بازسازی ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در امامزاده سید صالح در بخش زیرزمینی فعالیت‌های خوبی را با همکاری پارک علم و فناوری در تولید محصولات رسانه‌ای و نرم‌افزاری و دیجیتالی در حال انجام است و شرایط مناسبی را در فعالیت‌های تولیدی و اشتغالزایی به انجام رساندیم.

ستوده به احیای عایدات موقوفات بیدستان قزوین اشاره کرد و ادامه داد: در شهرهای مختلف سعی و تلاشمان بر این بوده تا از ظرفیت موقوفات در تقویت تولید و اشتغال استفاده کنیم که نمونه‌هایی از آن در نمین، پارس‌آباد و گیوی اجرایی شده و منابع درآمدی خوبی نیز داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در کنار کسب درآمد پایدار، سعی شده تا شش کارگروه ایجاد شود که نمونه آن کارگروه تسهیل و ترویج امر ازدواج، سرپرستی کودکان بی‌سرپرست، ایجاد یتیم‌خانه و کارگروه سلامت، بلایا و حوادث طبیعی و... است.

ستوده تصریح کرد: ما در حال حاضر در مدیریت کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست مشکلی نداریم و وقف‌های متعددی در این زمینه انجام شده که نمونه آن اهدای 9 هزار و 117 متر فضای پارک برای احداث واحد یتیم‌خانه است.

وی از پرداخت کمک جهیزیه برای 140 زوج و آزادسازی زندانیان خبر داد و گفت: 26 بیمارستان و درمانگاه در استان به صورت وقفی مدیریت می‌شود و همچنان تاکید بر توسعه مراکز سالمندی و نگهداری از معلولان است چرا که روز به روز بر جمعیت سالمندان افزوده می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل وضعیت مالی اوقاف و امور خیریه را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: درآمد اداره کل اوقاف و امور خیریه با 95 درصد افزایش نسبت به سال‌های گذشته رقم درآمدی مناسب است اما امیدواریم با کمک دستگاه‌های اجرایی و متولی احیای موقوفات را در جای جای استان شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha