• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400070301094
  • خبرنگار : 50404

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در انتقاد به تاخیر در احراز شهادت شهدای سلامت؛

نیمی از پرونده‌های شهدای سلامت تعیین تکلیف نشده است

نیمی از پرونده‌های شهدای سلامت تعیین تکلیف نشده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از به تاخیر افتادن احراز شهادت شهدای مدافع سلامت و پاسخگو نبودن بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با این موضوع گفت: آن کسی که در واقع تعیین می‌کند چه کسی شهید است یا نیست فقط خداوند است.

سید محمدحسین بحرینی در مراسم یادواره شهدای مدافع سلامت خراسان رضوی که شامگاه گذشته، دوم مهرماه در تالار شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جای خالی شهدای مدافع سلامت هیچ‌وقت پر نخواهد شد. همانگونه که خانواده‌های شهدای مدافع سلامت، هنوز نتوانستند بپذیرند که عزیز خود را از دست داده‌اند، ما هم هنوز نتوانستیم بپذیریم که همکارمان صبح سر کار نیاید؛ هنوز انتظار این را داریم که در باز شود و همکار ما وارد اتاق کار خود شود.

وی افزود: خیلی از افراد دوران دفاع مقدس و دوران مقابله با کرونا را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، اما به نظر بنده این مقایسه درست نیست؛ چراکه در جنگ نیروی خودی و دشمن مشخص هستند، اما در مقابله با کرونا اصلا دشمنی مشخص نیست. در این شرایط شاید یک نفر خودش دشمن خانواده‌اش باشد و خبر نداشته باشد. برای نمونه عرض می‌کنم که ویروس به بدن یکی از همکاران ما منتقل شده اما جزو ۸۰ درصدی قرار دارد که علائمی ندارد؛ حالا این فرد اگر به خانه برود و با خانواده‌اش ارتباط داشته باشد آن‌ها را مبتلا می‌کند و ویروس منجر به فوت آن‌ها می‌شود. با این شرایط اگر عضو خانواده او فوت شود هم شهید محسوب می‌شود؛ چراکه به صورت غیرمستقیم فدایی خدمت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نادیده گرفتن زحمات مدافعان سلامت در روزهایی که اوضاع کرونا بهتر می‌شود، تصریح کرد: هر زمان که در اثر تلاش‌های جمعی کادر درمان و مسئولان، آمار مبتلایان به بیماری کاهش پیدا می‌کند، نام همه به عنوان افرادی که در جهت بهبودی اوضاع تلاش می‌کنند مطرح می‌شود به غیر از مدافعان سلامت، اما در اوج گرفتاری‌ها آن افرادی که مقصر اصلی شناخته می‌شوند کادر بهداشت و درمان هستند. وقتی که بیماری اوج می‌گیرد گفته می‌شود که مدافعان سلامت در اوج این بیماری نقش داشتند.

وی با اشاره به تاخیر در اعلام نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص شهادت برخی از مدافعان سلامت، خاطرنشان کرد: امروز شرمنده بسیاری از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت هستیم؛ چراکه تاخیر غیرقابل قبول و غیرموجهی در تعیین و تکلیف پرونده‌های شهدای سلامت اتفاق افتاده است. خانواده شهدا باید بدانند که دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تنها یکی از اجزاء کارگروه بررسی پرونده‌های شهدای مدافع سلامت است و هنگامی که پرونده‌ها را به تهران ارسال می‌کنیم، چندین‌ماه طول می‌کشد تا به ما جواب بدهند و هنوز جواب مثبت یا منفی برای بیش از نیمی از پرونده‌ها به ما داده نشده است.

بحرینی اضافه کرد: از نظر من، دانشگاه علوم پزشکی و کادر بهداشت و درمان، حتی اگر اعضاء یکی از خانواده‌های همکاران ما بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا از دنیا بروند شهید محسوب می‌شوند، اما حالا شرایط طوری پیش رفته که برای احراز شهید بودن خود کادر درمان انقدر سخت‌گیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: قبول داریم که شهادت برخی از همکاران ما تایید شده، اما مکانی را به نام آن‌ها نامگذاری نکردیم و تقدیر و تکریم را آن‌طور که باید از خانواده‌های آن‌ها انجام نداده‌ایم، اما این موضوع دو دلیل دارد که واقعا توجیه نیست. اولین دلیل گرفتاری بیش از حد دانشگاه علوم پزشکی مشهد است؛ چراکه درحال سپری کردن روزهایی هستیم که خراسان رضوی و مشهد نسبت به یک ماه گذشته در آرامشی نسبی قرار دارد، اما در واقع اگر شرایط فعلی را با پیک چهارم کرونا مقایسه کنیم باید گفت که شرایط خوبی نداریم. همچنین موضوع واکسیناسیون و مشکلات آن تمام انرژی ما را گرفته است.

وی ادامه داد: درحال احداث ساختمانی در پردیس دانشگاه هستیم که پیشرفت فیزیکی آن به ۵۰ درصد رسیده و قرار است که ۴ دانشکده ما در آنجا متمرکز شوند. نامی که برای آن ساختمان در نظر گرفته شده، مجتمع دانشگاهی شهدای مدافع سلامت است و قرار است که تمام فضاهای آن مجتمع با نام شهدای مدافع سلامت نام‌گذاری شود. در خیابان‌های منتهی به این مجتمع نیز بلوارهایی طراحی شده که قرار است سردیس شهدای مدافع سلامت در آن نصب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha