• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1400062719897
  • خبرنگار : 50224

فرماندار کهگیلویه خبر داد

از استمداد برای تزریق بودجه به پروژه آبرسانی چهارشهر کهگیلویه تا حمایت از هنر خاص زنان دیشموکی

از استمداد برای تزریق بودجه به پروژه آبرسانی چهارشهر کهگیلویه تا حمایت از هنر خاص زنان دیشموکی

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد فرماندار کهگیلویه خواستار عزم همه مسئولان استانی و ملی برای به سرانجام رسیدن پروژه عظیم آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، لنده و چرام از سد کوثر شد.

فرماندار کهگیلویه به همراه جمعی از خبرنگاران این شهرستان از چندین پروژه مهم بازدید به عمل آوردند.

ابتدای برنامه‌ها با بازدید پروژه آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده آغاز شد.

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر گرمسیری دهدشت، سوق، چرام، لنده و روستاهای اطراف در افق ۱۴۱۰ طراحی شده که مطابق برنامه ریزی مسئولان و متولیان امر باید تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می رسید ولی با این روند لاک پشتی این وعده مسئولان نیز همچون دیگر وعده‌های رنگین و سنگین، توخالی از آب در آمد.

این طرح قرار است حدود ۱۷ میلیون متر مکعب در سال، آب شرب با دبی لحظه‌ای ۸۶۰ لیتر در ثانیه انتقال دهد که از این مقدار ۱۲.۲ میلیون متر مکعب برای مصارف شرب شهری و ۴.۸ میلیون متر مکعب برای مصارف روستایی در نظر گرفته شده است.

اجرای خط انتقال به طول ۷۵ کیلومتر با لوله فولادی با اقطار یک هزار تا ۳۰۰ میلیمتر، احداث جاده دسترسی به طول ۷۰ کیلومتر، احداث ۴ واحد ایستگاه پمپاژ، خرید لوله، شیرآلات و اتصالات و احداث تصفیه خانه به ظرفیت ۱۳۵۰ لیتر بر ثانیه از جمله مشخصات فنی این پروژه بزرگ آبی است.

این پروژه که از سال ۹۶ با مبلغ پیمان ۱۷۵ میلیارد تومان شروع شده و هنوز بعد از ۴ سال فقط ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دارا کریمی نژاد فرماندار شهرستان کهگیلویه ضمن ابراز گلایه از روند کند این پروژه گفت: چرا این پروژه بزرگ، اما بودجه تخصیص به آن قطره‌چکانی است؟ آیا مشکل فقط بودجه هست یا کارشکنی عده ای بالا دست که حق‌آبه ما پایین نرود.

وی با بیان اینکه کارکرد این پروژه فقط پمپاژ آب نیست گفت: بهره برداری این پروژه باعث مهاجرت معکوس، اشتغالزایی و امید آفرینی برای مردم ایجاد میکند.

کریمی نژاد خواستار توجه ویژه نماینده مردم کهگیلویه در مجلس نسبت به این پروژه شد و بیان کرد: نگذارید این پروژه در بلاتکلیفی باقی بماند و سرعت ریل پروژه را بیشتر کنید.

حمید نگین تاجی مشاور پروژه چهار شهر، این پروژه را از جمله پروژه‌های بزرگ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا عنوان و اظهار کرد: اگر تشکیلاتی دیگر به غیر از قرارگاه متولی این پروژه بود تا الان این کار را تعطیل کرده بود.

وی مشکل اصلی پروژه را تغییر نرخ قیمت‌ها دانست و گفت: ما باید مصالح را بر اساس نرخ پیمان اما با قیمت چهاربرابری خریداری کنیم که چیزی جز ضرر ندارد.

نگین تاجی تنها راه برای اجرای این پروژه را همکاری و تلاش مسئولان استانی و رایزنی با رییس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اصلاح قرارداد و تثبیت قیمت‌ها عنوان کرد.

هم‌چنین ابراهیم پورمحمدی سرپرست کارگاه پروژه آبرسانی چهارشهر کهگیلویه، افزایش ناگهانی قیمت‌ها را باعث روند کند این پروژه عنوان و گفت: تاکنون ۶۰ میلیارد تومان برا این پروژه هزینه شده که برای بهره برداری آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی افزود: در صورت تامین اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومان، تا یکسال آینده قطعه یک از سد کوثر تا مخزن دهدشت انجام خواهد شد.

سید هادی خاضعی ریس اداره منابع آب شهرستانهای کهگیلویه، چرام و لنده نیز گفت: میزان اعتبار انجام شده در این پروژه حدود ۶۰ میلیارد بوده که پیش بینی اعتبار برای سال ۱۴۰۰ بین ۶۰ تا ۹۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: در حال حاضر قطعه اول که حدود ۶۵ درصد کل پروژه را شامل می شود از تصفیه خانه خیر آباد تا مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی ورودی شهر ( تپه نورالشهدا) دهدشت در حال انجام‌ است، طول این قطعه ۲۸ کیلومتر که شامل ۱۳کیلومتر لوله ۹۰۰، ۱۵ کیلومتر لوله ۱۰۰۰ بوده و تاکنون ۱۰ کیلومتر ازلوله  ۱۰۰۰ اجراشده است همچنین این قطعه شامل ۵ مخزن با مجموع ظرفیت ۴۱۵۰۰ متر مکعب و سه ایستگاه پمپاژ  که تاکنون یکی از مخازن بطور کامل اجرا گردیده(مخزن شماره ۴) و دو مخزن دیگر نیز در حال اجرا هستند.

خاضعی گفت:حدود ۶۵۰ تن لوله قطر ۹۰۰ و ۱۰۰۰ بطول ۶ کیلومتر در حال تولید بوده که در آینده نزدیک وارد کارگاه‌ می شود. و حفاری کانال جهت اجرا نیز توسط ۴ دستگاه‌ بیل مکانیکی هم اکنون در محدوده بین مخازن ۴ و ۵ در حال انجام‌ است.

وی بیان کرد با توجه به‌ سیاست ابلاغی از شرکت آب و فاضلاب کشور و به جهت مدیریت مالی طرح فعلا در قطعه سوم طرح که از تپه نورالشهدا به ‌سمت چرام و روستاهای مسیر ادامه می یابد فعلا فعالیتی انجام نمی شود. قطعه دوم از تپه نورالشهدا به شهر سوق و لنده، بطول ۲۴کیلومترکه حدود ۱۲کیلومتر از عملیات مسیرخط انتقال خاکبرداری آن انجام‌ شده است.‌

خاضعی ضمن با اشاره به اهمیت خاص این پروژه برای شهرستان گفت: می طلبد با پیگیریهای بیشتر نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی و مسئولین در روند اجرای پروژه تسریع بعمل آید تا در آینده نزدیک پروژه به بهره برداری برسد.

بازدید از منطقه زیبای الگن در بخش چاروسا مقصد دیگر فرماندار کهگیلویه بود، وی ضمن تشکر از اقدامات بنیاد الگن در راستای بازسازی خانه‌های قدیمی، از سایر اقدامات انجام شده در این منطقه بازدید به عمل آورد و گفت: نهادهای دولتی آماده هرگونه همکاری با بنیاد الگن هستند.

سعید انصاریان موسس بنیاد الگن خواستار همراهی دولت به لحاظ سخت افزاری با این موسسه شد و اظهار کرد: کماکان داریم منفی‌های گذشته را کار میکنیم و هنوز به نقطه صفر نرسیدیم که به فکر توسعه مراحل بعدی باشیم.

بازدید از کارگاه گلیم مشته در روستای درغک از دیگر بازدیدهایی بود که صورت گرفت، بانوان مشغول در این کارگاه از بی‌توجهی مسئولان نسبت به این هنر منحصر بفرد گلایه داشتند و گفتند: تاکنون مسئولی ما را حمایت نکرده و در بازدیدهایی که دارند فقط مصاحبه خود را ضبط می‌کنند و می روند.

دارا کریمی نژاد از حمایت همه جانبه خود برای توسعه گلیم بافی خبر داد و گفت: اخیرا بنیادی برای توانمندسازی زنان روستایی تقاضای تولید گلیم کرده و تا ۱۰۰ هزار تخته سفارش خواهد داشت.

وی افزود: متاسفانه میراث فرهنگی طی این سالها کوچکترین توجهی به این هنر نکرده و این هنر در سایه بی‌توجهی این اداره در حال آوار است.

بازدید از پتروشیمی دهدشت و مجتمع پتروشیمی دشت‌مازه دیگر برنامه‌های فرماندار کهگیلویه بود که صورت گرفت.

نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی در دیشموک با حضور مشاوران رییس مجلس در امور بانوان، آخرین برنامه دارا کریمی نژاد بود که فرماندار کهگیلویه در این نشست ظرفیت‌های بانوان در این منطقه را یادآور شد و اظهار کرد: گلیم مشته به عنوان یکی از این ظرفیت‌هاست که متاسفانه میراثس فرهنگی در این سالها از این ظرفیت استفاده نکرده است.

وی خواستار حمایت کمیسیون اجتماعی مجلس برای این هنر و سایر توانمندی‌های زنان دیشموکی شد.

فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون اقدامات خوبی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دیشموک انجام شده گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل، آمار خودکشی‌ها کاهش محسوس پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، وی با توجه به اقدامات خوب بنیاد علوی در بخش دیشموک، خواستار توجه کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزش مجلس برای رفع نیازمندی‌های در این حوزه‌ها در دیشموک شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha