• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400061712664
  • خبرنگار : 30054

انواع صمیمیت از دیدگاه مشاوران بهترین مراکز مشاوره ازدواج

انواع صمیمیت از دیدگاه مشاوران بهترین مراکز مشاوره ازدواج

صمیمیت ویژگی عمده ی رابطه ی زوجین می باشد و رابطه ای است که یا خود افشاگری و درک متقابل تعریف می شود، در واقع می توان گفت که صمیمیت است که رابطه را سر زنده نگه می دارد. 

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام انتخاب نو، طبق نظر مشاوران بهترین مراکز مشاوره ازدواج شیوه ابراز صمیمیت زوج، از نیازها و انتظارات آن ها که ممکن است نشات گرفته از خانواده اصلی شان، سبک شخصیتی، سبک ارتباطی و.... متفاوت باشد و این تفاوت ها منجر به شیوه های متفاوت ابراز صمیمیت می شود و فقدان روابط صمیمانه می تواند به روابط استرس زا و حتی در صورتی که زوج به این موضوع توجه نکنند و به راه حل موثری دست پیدا نکنند، به ختم رابطه منجر می شود.

صمیمیت در ازدواج چه نقشی دارد؟

در بزرگسالی فرد باید بتواند صمیمیت، همدلی، احترام و قدردانی را نسبت به اطرافیانش به ویژه با جنس مخالف که در نقش همسر فرد ظاهر می شود، تجربه کند و به عمل در آورد. عشق و صمیمیت در فرایند ازدواج موفق، وجود دارند اما این موضوع به این معنی نیست که فرد خود را انسانی عاشق و صمیمی نشان دهد و هیچ تلاش دیگری برای بهبود زندگی مشترک خود انجام ندهد و انتظار یک زندگی موفق و بدون تنش را داشته باشد. سعی در تحکیم ازدواج امری است که بدون هیچ استثنایی باید با مهربانی، صمیمیت و عشق همراه باشد. بر اساس آمارهایی که از مراکز مشاوره خانوادگی خوب به دست آمده، همسرانی که نمی توانند در قالب ارتباط صمیمی، احساستشان را برای یکدیگر بروز دهند، احتمالا در جنبه های مختلف زندگی مشترکشان با مشکل مواجه خواهند شد و یا زوج هایی که نتوانند با یکدیگر توافق کنند و مشکلاتشان را حل کنند، اغلب گرفتار چرخه ای از گرفتاری های تمام نشدنی می شوند که سال ها ادامه خواهد داشت. در ادامه برای آشنایی بیشتر انواع صمیمیت را مطرح می کنیم که عبارت اند از:

صمیمیت عاطفی:

به یکدیگر احساس نزدیکی می کنید و از نظر عاطفی احساس می کنید که همسرتان شما را مورد حمایت و توجه قرار می دهد. ناراحتی ها و خوشحالی تان را با هم در میان می گذارید و در واقع احساسات مثبت مثل شادی  و منفی مثل ترس، خشم و گناه و... را با یکدیگر سهیم می شوید  و این حس را به یکدیگر می دهید که به سلامت و احساس خوب داشتن دیگری علاقه مند هستید.

صمیمیت  معنوی:

افکارها و باورها و تجربه ها درباره ی موضوعات مذهبی و متافیزیکی و اخلاقی و معنای زندگی و رابطه با خدا و جهان بعد از مرگ و... را با همسرتان در میان می گذارید.

صمیمیت فکری و ذهنی:

این نوع صمیمیت، شامل به اشتراک گذاشتن نظریه ها، عقاید، افکار و باورها می باشد. عنصر اصلی در ایجاد و نگهداری صمیمیت فکری و ذهنی توانایی نقش گزینی یعنی توانایی دیدن جهان از دریچه چشمان همسر، می باشد. وقتی از نظر ذهنی و فکری با هم صمیمی هستید، با یکدیگر صحبت می کنید و موضوع صحبتتان، فراتر از گفت و گوی سطحی است و به همسرتان و نظرات او احترام می گذارید و خواستار این هستید که عقایدتان را با او در میان بگذاید.

صمیمیت تفریحی و اجتماعی:

در بسیاری از فعالیت های تفریحی، با هم به صورت اجتماعی، خانوادگی و یا دو نفره مشارکت می کنید، از آن ها لذت می برید و علایق متعددی دارید.

صمیمیت زمانی:

صمیمیت زمانی یعنی افراد چقدر دوست دارند در فعالیت های صمیمانه برای هم وقت بگذارند. برخی از افراد ۱۵ دقیقه در روز را اختصاص می دهند و برخی دیگر نیاز به زمان بیشتری دارند.

دلایل ترس از صمیمیت چیست ؟

ترس از طرد شدن، رها شدگی و احاطه شدن:

طبق نظر روانشناسان مرکز مشاوره ایران ترس از طرد شدن یعنی به معنی از دست دادن شخص دیگر می باشد و می توان گفت که افرادی که ترس از رها شدگی دارند دائم در این نگرانی به سر می برند که شریک زندگیشان آن ها را ترک خواهد کرد و این ترس ریشه در اتفاقات دوران کودکی فرد دارد و ترس از احاطه شدن یعنی ترس از مورد هجوم قرار گرفتن، کنترل شدن و از دست دادن هویت خود. همه ی ما یاد گرفته ایم که در هنگام اختلاف و مشاجرات، رفتارهای کنترلی مختلف از عصبانیت گرفته تا گوشه گیری و مقاومت از خود نشان دهیم، و در نتیجه طرد شدن و یا احاطه شدن ایجاد می شود و اگر میزان آن افزایش پیدا کند، فرد ممکن است به این نتیجه برسد باقی ماندن در این رابطه فقط باعث آسیب دیدن است و در نتیجه از صمیمیت اجتناب می کند و این اجتناب از روابط منجر به احساس تنهایی و بسیاری از مشکلات دیگر می شود.

اختلال شخصیت اجتنابی:

افراد دارای این اختلال شخصیت به سبب هراس از انتقاد، عدم تایید یا طرد، از فعالیت هایی که نیاز به تعامل با افراد زیادی داشته باشد، اجتناب می کند. و به سبب احساس شرم و یا ترس از تمسخر، از بیان دنیای درون خودش خودداری می کند و به همین دلیل چنین افرادی از ایجاد رابطه وصمیمیت هراس دارد.

زنان و مردانی که قابلیت ایجاد صمیمیت با دیگران را ندارند، در روابط خود با دوستان، خانواده و همکاران دچار مشکل می شوند و با مشکلات عاطفی بیشتری نسبت به آن هایی که قابلیت ایجاد صمیمیت با دیگران را دارند، مواجه می شوند و ممکن است که به دلیل ترس از صمیمیت در مقابل فرد اضطراب زیادی را تجربه کنند و در نتیجه تسلیم ترس خود می شوند. برای حل کردن ترس از صمیمیت و داشتن رابطه ای موفق می توانید با مشاوران مرکز مشاوره انتخاب نو که توسط دکتر محمد رضا تابع جماعت و دکتر نسرین باقری تاسیس شده است، در ارتباط باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha