• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403040603846
  • منبع : بازار

بهترین الگوی مدیریت مصرف برق در شهرهای گرمسیر

بهترین الگوی مدیریت مصرف برق در شهرهای گرمسیر

بیشترین سهم مصرف برق در تابستان مربوط به بخش لوازم سرمایشی است که ۴۰ درصد از میزان برق مصرفی یک خانوار ساکن مناطق معتدل و غیرگرمسیر را به خود اختصاص می‌دهد. این عدد در مناطق گرمسیر به‌مراتب بیشتر می‌شود. بنابراین عمده اصلاحی که یک مشترک مناطق جنوبی و یا سایر شهرهای گرمسیری می‌تواند در مصرف برق خود به عمل بیاورد در شیوه استفاده از کولر گازی است.

به گزارش ایسنا به نقل از کاماپرس، درصورتی‌که در ماه‌های گرم مشترکان ساکن مناطق غیرگرمسیر، تا سقف ۳۰۰ کیلووات‌ساعت (الگوی تعیین شده برای مناطق عادی) برق مصرف کنند قبض برقی با مبلغ پایین دریافت می‌کنند، اما با گذاشتن از این مقدار، هزینه قبض برق به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

به‌گفته توانیر ۸۶ درصد مشترکان خوش‌مصرف هستند و بیشتر از این مقدار مصرف نمی‌کنند. معمولاً چیزی که باعث نجومی شدن مبلغ قبض برق مشترکان بدمصرف ساکن مناطق معتدل می‌شود استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی است. از آنجاکه استفاده از کولر آبی در مناطق معتدل پاسخگو بوده و محیط را به اندازه دلخواه خنک می‌کند، لذا بکارگیری کولرگازی در این مناطق وسیله‌ای پرمصرف محسوب شده و برای استفاده از آن باید هزینه برق را با تعرفه مازاد بپردازید.

البته در مناطق گرمسیر باتوجه به دما و رطوبت بالای هوا چاره‌ای جز استفاده از کولر گازی نیست و وزارت نیرو نیز این موضوع را در تخصیص تعرفه به این مناطق در نظر گرفته است.

اقلیم‌های مختلف ایران از نظر تعرفه برق

به گزارش کاماپرس، ایران از نظر تعرفه برق شامل ۵ اقلیم می‌شود که یک اقلیم از آن غیرگرمسیر است و حدوداً ۸۰ درصد مشترکان را دربرمی‌گیرد. میزان مصرف الگو ؛ مقداری از مصرف برق که مشترک هزینه آن را با تعرفه عادی می‌پردازد، در اقلیم‌های گرمسیر ۱ تا ۴ به‌ترتیب برابر با ۲۵۰۰، ۱۵۰۰، ۶۰۰ و ۴۵۰ کیلووات‌ساعت است.

جدول زیر نام شهرهای گرمسیری کشور و اقلیم مربوط به آن‌ها را نشان می‌دهد:

بهترین الگوی مدیریت مصرف برق در شهرهای گرمسیر

مشاهده جدول بالا و اعدادی که درمورد مصرف الگو در هر منطقه ذکر شد، نشان می‌دهد که اگرچه مشترکان ساکن مناطق گرمسیری می‌توانند با پرداخت تعرفه عادی، سرمایش خود را با کولر گازی تأمین کنند اما این به‌معنی استفاده به هر مقدار و از هر کولری نیست. استفاده بی‌رویه و بی‌دقت از این کولرها می‌تواند به نجومی و میلیونی شدن قبض برق در نواحی گرمسیر بینجامد.

در این بخش چند نکته مهم جهت مدیریت بهینه مصرف برق کولر گازی مطرح شده است:

کولر گازی مناسب را خریداری کنید

اولین نکته در مصرف صحیح کولر گازی، انتخاب دستگاه مناسب است. این انتخاب ابعاد مختلفی داد و از گرید انرژی دستگاه (که باید A و یا بالاتر باشد) تا ظرفیت آن را در هنگام خرید دربرمی‌گیرد. اگر کولر گازی قدیمی و یا نامناسب دارید شاید به خاطر هزینه زیاد آن به فکر تعویض دستگاه خود با نمونه بهتر و یا جدیدتر نباشید اما دانستن مقدار هزینه اضافی که یک کولر نامناسب یه شما تحمیل خواهد کرد کمک می‌کند در این زمینه تجدید نظر کنید. توجه به مواردی که در ادامه ذکر خواهد شده در مصرف برق کولر گازی تأثیری چشمگیر خواهد داشت.

ظرفیت دستگاه

ظرفیت کولر گازی به معنای توان سرمایشی آن است و با ضریبی به نام BTU سنجیده می‌شود. ظرفیت دستگاه را می‌توانید بر روی برچسب انرژی آن ببینید. ظرفیت مناسب برای یک کولر گازی به متراژ اتاقی که در آن قرار خواهد گرفت بستگی دارد. به‌طور کلی ظرفیت دستگاه از ضرب مقدار مساحت اتاق در عدد ثابتی به دست می‌آید که به آن ضریب BTU گفته می‌شود. این ضریب برای مناطق معتدل عددی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ و برای مناطق گرمسیر بین ۵۰۰ و ۶۰۰ است.

همچنین استفاده از دستگاهی با ظرفیت بیش از مقدار مورد نیاز به‌غیر از اینکه با سرمایش بیش از حد، سلامتی خانواده را به‌ خطر می‌اندازد، هزینه گزافی را در زمان خرید دستگاه و همچنین موقع پرداخت قبض برق به شما تحمیل می‌کند. به‌عنوان مثال ۱ کولر گازی با ظرفیت ۳۶ هزار بین ۱.۵ تا ۲.۸ کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کند اما کولری با ظرفیت ۶۰ هزار این عدد را به ۲.۵ تا ۴.۵ کیلووات‌ساعت می‌رساند. بهتر است هنگام خرید کولر گازی درمورد میزان ظرفیت مورد نیاز خود با یک متخصص مشورت کنید و یا پس از آگاهی از ضریب BTU در ناحیه محل سکونت خود از فرمول ذکر شده برای به دست آوردن ظرفیت لازم دستگاه بهره بگیرید.

مجهز بودن به اینورتر

کولرهای گازی معمولی، تنها ۲ حالت خاموش و یا فعالیت با حداکثر توان را دارند اما کولرهای مجهز به اینورتر می‌توانند با تغییر فرکانس برق، دور موتور را تنظیم کنند. این کولرها علاوه بر این که سروصدای کمتر و دوام بالاتری دارند بین ۳۰ تا ۶۰ درصد کمتر از کولرهای قدیمی‌ برق مصرف می‌کنند.

بهترین الگوی مدیریت مصرف برق در شهرهای گرمسیر

علاوه بر نکاتی که ذکر شد، مورادی مانند نوع کمپرسور و مدل کولر گازی نیز اهمیت دارد. بهترین نوع کمپرسور برای مشترکان جنوبی نوع اسکرال و برای مشترکان شمالی کمپرسور روتاری است. از میان ۳ مدل اسپلیت، پنجره‌ای و پرتابل، کولرهای گازی اسپلیت مصرف بهینه‌تری دارند.

پس از انتخاب کولر مناسب باید به شیوه استفاده از آن نیز توجه کنید. سرویس کردن منظم کولر و تعویض و تمیز کردن فیلترها در بازه‌های ۱ تا ۳ ماهه، قرار دادن دستگاه دور از تابش مستقیم آفتاب و با فاصله از وسایل برقی گرمازا، پایین آوردن دمای خانه با جایگزین کردن لامپ‌های رشته‌ای با لامپ LED همگی به کاهش میزان برق مصرفی آن کمک می‌کند. عامل مهم دیگر درجه‌ای است که کولر را روی آن تنظیم می‌کنید.

دمای کولر گازی را پایین‌تر از ۲۴ نیاورید

دمای سالم و مناسب اتاق برای بدن انسان عددی بین ۲۴ تا ۲۶ است و پایین بردن دمای اتاق از این اعداد سلامت سیستم عروقی و تنفسی را به خطر می‌اندازد. علاوه بر این تنظیم کولر روی دماهای پایین فشار زیادی را روی کمپرسور کولر اعمال می‌کند که این فشار هم بر دوام دستگاه اثر مخرب دارد و هم مصرف برق را بالا می‌برد. میزان مصرف اضافی به‌ازای هر درجه به گرید و نوع کولر بستگی دارد اما به‌طور میانگین هر درجه کاهش دما بین ۳ تا ۵ درصد مصرف انرژی را زیادتر خواهد کرد. به‌عبارتی ایجاد دمای ۱۸ درجه، ۳۰ درصد تبیش از ایجاد دمای ۲۷ درجه انرژی می‌برد.

در پایان ذکر این نکته مفید است که مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت باانرژی که از سوی توانیر تعبیه شده، می‎‌توانند ضمن آگاهی از راهکارهای کاهش برق و تخمین رقم قبض برق خود، با مدیریت و مصرف بهینه، همچنین از جوایز درنظر گرفته شده برای مشترکان خوش مصرف بهره‌مند شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha