• شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060603870
  • خبرنگار : 50081

دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی پاسخ داد

چگونه دانشجوی نمونه کشوری شویم؟

چگونه دانشجوی نمونه کشوری شویم؟

ایسنا/خراسان رضوی دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی گفت: برای اینکه دانشجوی نمونه کشوری شوید، همه گواهی‌هایی که برای جشنواره دانشجویی نمونه ارائه می‌شود باید مورد تایید معاون فرهنگی یا پژوهشی دانشگاه باشد؛ در غیر این صورت به آن‌ها امتیازی داده نمی‌شود.

منصور فیلی‌زاده در وبینار انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی در خصوص اینکه چگونه دانشجوی نمونه کشوری شویم، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه جشنواره دانشجوی نمونه به مدارکی نیاز داریم که باید آن‌ها را  در وب‌سایت جشنواره آپلود کنیم تا در مقابل این فعالیت‌ها امتیازاتی به فرد دانشجو داده شود. اگر دانشجو در مقطع کارشناسی باشد، امتیاز آموزشی که در این مقطع برای دانشجو در نظر گرفته می‌شود حداکثر ۴۰ امتیاز، در حوزه پژوهش حداکثر ۲۵، فرهنگی ۳۰ و در حوزه فناوری پنج امتیاز است که در مجموع می‌تواند ۱۰۰ باشد. 

وی اضافه کرد: این فرآیند در دکتری عمومی نیز به این صورت است و این امتیازات در دکتری تخصصی PHD  آموزشی ۱۸، پژوهش حداکثر ۵۲، فرهنگی حداکثر ۲۰، فناوری حداکثر ۱۰ و در مجموع ۱۰۰ امتیاز را شامل می‌شود که این امتیازها حداقل و حداکثر دارد بدین منظور اگر فردی دانشجوی دکتری تخصصی در مقطع PHD  باشد، حداقل امتیاز پژوهشی که نیاز دارد تا در جشنواره شرکت کند ۲۰ امتیاز و حداقل امتیازی که برای فرهنگی نیاز دارد ۱۰ امتیاز است. بنابراین اگر دانشجو عضویت انجمن‌های علمی را نداشته باشد یا فعالیت فرهنگی انجام ندهد به هیچ عنوان نمی‌تواند در جشنواره شرکت کند. 

دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی افزود: بنابراین دانشجویان تا زمانی که فرصت دارند در نهادهای فرهنگی ثبت نام کنند. همچنین جشنواره دانشجوی نمونه امتیازهایی را به صورت فوق‌العاده برای افرادی در نظر می‌گیرد که حافظ قرآن باشند و اینکه در حوزه فناوری فعالیت‌ کرده باشند. در رابطه با تاثیر معدل در جشنواره دانشجوی نمونه، باید گفت در رابطه با معدل دکتری تخصصی حداکثر امتیازی که می‌توانیم از معدل بگیریم ۱۵ امتیاز است. 

وی بیان کرد: نحوه امتیاز بدین گونه است که معدل دانشجو منهای ۱۷ و ضربدر پنج می‌شود و از سه نیم سال برای فرد در نظر گرفته می‌شود و یک نمره بین نیم تا یک به فرد داده می‌شود و این نمره ضربدر پنج می‌شود که حداکثر ۱۵ می‌شود. در قسمت آموزشی، افرادی که در المپیادهای علمی مقام آورده باشند اگر طلا بگیرند سه امتیاز، نقره، دو و در صورت داشتن برنز یک امتیاز دریافت می‌کنند. همچنین اگر فرد شایسته‌ای باشند نیم امتیاز دیگر نیز کسب می‌کنند. 

فیلی‌زاده عنوان کرد: دانشجویان برای شرکت در جشنواره دانشجوی نمونه باید مدرک زبان داشته باشند بنابراین افرادی که قصد شرکت در جشنواره را دارند از اکنون به فکر باشند و مدرک زبان خود را دریافت کنند. اگر نمره فرد در زبان بین ۶۵ تا ۷۵ باشد دو نمره، ۷۵ تا ۸۵ سه نمره و ۸۵ تا ۱۰۰ باشد پنج نمره امتیاز کسب می‌کنند. ما برای شرکت در جشنواره به این امتیازات نیاز داریم و فردی که بیشترین امتیازات را داخل دانشگاه به دست آورد دو الی چهار نفر اول به جشنوار نمونه کشوری معرفی می‌شود. 

وی در خصوص امتیازات بخش پژوهشی تصریح کرد: هر مقاله ISI که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد؛ اگر تعداد نویسندگان بین یک تا دو نفر باشد، به این مقاله دو تا پنج امتیاز داده می‌شود اما اگر نویسندگان آن مقاله بیش از دو نفر باشد یک تا سه امتیاز به آن مقاله تعلق می‌گیرد. امتیازاتی که بین یک تا پنج داده می‌شود بستگی دارد که آن فرد نویسنده مسئول مقاله باشد. همچنین اگر مقاله کوتاه باشد نیم تا یک امتیاز اتخاذ می‌شود. 

دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: هر مقاله‌ای در پایگاه استنادی جهان اسلام یا مجلات علمی پژوهشی باشد بین یک تا چهار امتیاز دارد. همچنین ارائه مقاله، پوستر در کنفرانس‌های خارجی بین نیم تا دو امتیاز و کنفرانس‌های داخلی بین نیم تا یک امتیاز است. مقالات ISI که این فاکتورها را دارند معیاری برای اعتبار ژورنال است و بین نیم نمره تا سه نمره به ازای هر مقاله به آن‌ها اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: در قسمت پژوهشی، طرح پژوهشی را داریم که این طرح شامل فعالیت و همکاری در طرح‌های ملی، پژوهش‌های کاربردی و طرح‌های پژوهشی دانشگاهی باشد به صورتی که این طرح‌های پژوهشی اتمام یافته باشند، به آن‌ها امتیاز داده می‌شود. این طرح‌های پژوهشی اتمام یافته هم گزارش پایان کار و هم گواهی پایان کار از معاون پژوهشی دانشگاه را دارند. در آن طرح پژوهشی که گواهی را ارائه می‌دهیم؛ اگر مجری طرح در مقطع کارشناسی باشید بین صفر تا دو نمره امتیاز دارید و اگر هم همکار طرح باشید بین نیم تا یک نمره امتیاز خواهید داشت. 

فیلی‌زاده افزود: در واقع مجری طرح، مسئول طرح پژوهشی است و این طرح‌های پژوهشی بسیار مهم هستند و به عنوان سابقه پژوهشی و آکادمیک فرد در آینده بسیار موثر خواهند بود. بنابراین توصیه می‌کنم که این طرح‌های پژوهشی را دنبال کنید. در قسمت پژوهشی مولفه دیگری که تاثیر دارد چاپ کتاب است.کتابی که دارای شابک و شناسنامه باشد، نیز اهمیت دارد. اگر قصد دارید در مقطع دکتری تخصصی در جشنواره شرکت کنید باید تمام موارد آپلود شده از مقطع دکتری باشد. بنابراین اگر در مقطع کارشناسی ارشد کتابی نوشته باشید، امتیاز آن برای مقطع دکتری لحاظ نمی‌شود. 

وی بیان کرد: همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که باید حداقل معدل را از مقطع گذشته داشته باشید. به عبارتی اگر قصد دارید برای دکتری نمونه شوید باید معدل کارشناسی ارشد ۱۷ باشد و اگر قصد دارید در کارشناسی ارشد نمونه شوید باید معدل کارشناسی حداقل ۱۶ باشد. برای تالیف کتاب حداقل ۱۰ امتیاز پژوهشی را شامل می‌شود. بدین منظور که در مقطع دکتری تخصصی ۵۲ امتیاز گرفته باشید تنها ۱۰ درصد این ۵۲ امتیاز به تالیف کتاب اختصاص پیدا می‌کند و اگر شما امتیازی بیشتر از ۵.۲ تالیف کتاب دریافت کنید، این امتیاز لحاظ نمی‌شود. 

دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی در خصوص امتیازات اختراع، ابداع و نوآوری، گفت: اختراع باید دارای تاییدیه از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی یا معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد و امتیاز هر اختراع بین یک تا پنج است البته در مقطع دکتری این امتیاز تا هشت نیز می‌تواند اتخاذ شود. اگر این اختراع یک نفره باشد ۶ تا هشت امتیاز برای دکتری تخصصی به همراه دارد و اگر سه به بالا باشد چهار تا پنج امتیاز را در برمی‌گیرد. همچنین اگر اختراعی مورد تایید بنیاد ملی نخبگان قرار گیرد و سطح دو را به خود اختصاص دهد چهار امتیاز دریافت می‌کند و اختراعات سطح یک نیز هفت امتیاز اضافه می‌شود. 

وی در خصوص نحوه امتیازهای مسابقات و جشنواره‌های علمی، بیان کرد: این مسابقات و جشنواره‌های علمی کشوری مربوط به جشنواره‌های خوارزمی، رازی و فارابی می‌شود که اگر دانشجو در مقطع کارشناسی در این جشنواره‌ها شرکت کرده و به صورت یک نفره مقامی آورده باشد دو امتیاز به وی تعلق می‌گیرد. در مقطع کارشناسی نحوه محاسبه امتیاز فرهنگی به گونه‌ای است که فرد می‌تواند حداکثر ۳۰ امتیاز را کسب و حداقل ۱۵ امتیاز فرهنگی را داشته باشد. 

فیلی‌زاده خاطرنشان کرد: اولین قسمتی که در فرهنگی امتیاز دارد فعالیت‌های قرآنی است. کسب مقام در مسابقات قرآن، حفظ و قرائت است که اگر دانشجویان مقام بین‌المللی و مقام اول کسب کنند هفت امتیاز و برای مقام دانشجویی یک و نیم امتیاز اتخاذ می‌شود. فعالیت در نهادهای دانشجویی که شامل انجمن‌های علمی دانشجویی، تحقیقات دانشجویی، کانون‌های فرهنگی، شوراهای سیاسی، شورای صنفی، شورای نظارت بر انجمن‌های علمی دانشگاه و کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاهی نیز می‌شود.

وی عنوان کرد: هر سال دبیری در این انجمن‌های علمی، دو امتیاز و عضویت در آن‌ها یک امتیاز دارد و این امتیازات می‌تواند ۲۰ درصد کل امتیازات فرهنگی فرد نیز باشد. همچنین نشریات دانشجویی، محلی برای بروز فعالیت‌های دانش‌آموزان، دانشجویان و نهادهای مختلف دانشگاه است و اگر مدیر مسئول باشد به ازای هر سال یک و نیم امتیاز، شورای سردبیری یک امتیاز و هیات تحریریه یک امتیاز را کسب می‌کنند. بنابراین سعی کنید داخل هر نشریه‌ای که فعالیت می‌کنید حتما یا در شورای سردبیر، هیات تحریریه یا مدیر مسئول باشید. 

دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: اگر در مسابقات، جشنواره‌های فرهنگی و ادبی مقام اول را در سطح کشوری کسب کنید سه امتیاز و همچنین مسابقات ورزشی به عنوان مثال مقام سوم را در کشور کسب کنید، یک و نیم امتیاز را به خود اختصاص می‌دهید. در این جشنواره یک بخش ویژه‌ای به نام فناوری وجود دارد که می‌تواند ایده فناوری باشد. ایده یا پروژه فناوری باید منجربه تولید، ارتقاء محصول یا خدمت شود و اگر به صورت مستقل این کار را انجام دهد پنج امتیاز به امتیازات اضافه می‌شود و اگر با یکی از اعضاء هیات علمی انجام دهد ۲.۵ امتیاز به امتیازات نیز اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر فرد داخل یکی از واحدهای فناور یا شرکت ثبت شده فعالیت کند که این شرکت داخل مرکز رشد استقرار داشته باشد دو امتیاز دارد اما اگر در پارک علم و فناوری استقرار یابد یک امتیاز تعلق می‌گیرد. همچنین اگر شرکت دانش‌بنیان باشد دو امتیاز حتی اگر سابقه دانش‌بنیان هم داشته باشد دو امتیاز نیز دریافت می‌کند. اگر این فرد بتواند محصول، کالا و خدماتی را ارائه دهد که بتواند مجوز آن را از معاونت فرهنگی دانشگاه دریافت کند و این محصول به عنوان نمونه آزمایشگاهی باشد یک امتیاز و اگر به تولید انبوه برسد یک امتیاز دیگر و اگر به صادرات برسد یک امتیاز دیگر نیز دریافت می‌کند. 

فیلی‌زاده بیان کرد: همچنین فرد می‌تواند در زمینه آموزش امتیاز دریافت کند و با برگزاری کارگاه‌های حضوری یا مجازی امتیازات خود را افزایش دهد و در استارت‌آپ‌ها شرکت کند. دوره‌های آموزشی می‌تواند در ۱۳ محور باشد و اگر فرد می‌خواهد گواهی را ارائه دهد؛ همه گواهی‌هایی که برای جشنواره دانشجویی نمونه ارائه می‌شود باید مورد تایید معاون فرهنگی یا معاون پژوهشی دانشگاه شود؛ در غیر این صورت به آن‌ها امتیاز داده نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha