• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040603694
  • خبرنگار : 30147

یاقوت‌های خلیل‌آباد به مرحله برداشت رسید

یاقوت‌های خلیل‌آباد به مرحله برداشت رسید

ایسنا/خراسان رضوی برداشت انگور یاقوتی از سطح ۳۰۰ هکتار از تاکستان‌های خلیل‌آباد آغاز شد.

محمود شبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد ۶ تیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان در مجموع دارای ۵۷۲۷ هکتار انگور است، اظهار کرد: انگور یاقوتی یکی از زودرس‌ترین ارقام انگور بوده که از نظر کیفیت از درجه بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: از این سطح نزدیک به ۴۵۰۰ تن انگور برداشت می‌شود که به بازارهای داخلی و سایر استان‌ها برای تازه خوری ارسال می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد بیان کرد: تاکنون در شهرستان خلیل‌آباد بیش از ۳۰ رقم انگور شناسایی شده است که مهمترین ارقام آن شامل پیکامی و عسکری معمولی است و برای تولید کشمش و تازه خوری مصرف می‌شود.

وی از ترشیز، لعل، ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی، سرقی و غیره که برای تازه خوری و تهیه مویز و تیفی استفاده می‌شود به عنوان سایر ارقام نام برد.

شبان گفت: تراکم حبه‌ها زیاد، حبه‌های آبدار، رنگ پوست قرمز مایل به بنفش، رنگ گوشت خیلی پررنگ، خیلی زودرس و مصرف تازه خوری از جمله مشخصات رقم یاقوتی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییر اقلیم، خشکسالی و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر به عنوان تهدیدی جدی در تاکستان‌های این شهرستان خود را نشان داده است، افزود: در شهرستان‌ انگورخیز خلیل‌آباد که به عنوان قطب تولید انگور خراسان رضوی، کاهش سطح زیرکشت انگور و نابودی بخشی از باغات به عنوان یک معضل اساسی گریبان گیر انگورکاران این منطقه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از وجود راهکارهای کاربردی و مفید برای مقابله با تهدید کم‌آبی در تاکستان‌های شهرستان خبر داد و افزود: کاهش مصرف آب با افزایش بهره‌وری مصرف آب در باغات انگور، تنظیم دور و زمان آبیاری بر اساس نیاز آبی انگور، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، مدیریت تاج و پوشش سبز انگور، مدیریت پوشش گیاهی سطح خاک در تاکستان و استفاده از ارقام و پایه‌های متحمل به خشکی از جمله موارد مؤثر در مدیریت مصرف آب در باغات انگور به شمار می‌آیند که به عنوان راهکارهای مقابله با تنش خشکی در سال‌های اخیر پیشنهاد و عملیاتی شده است.

وی اذعان کرد: همچنین ارقام تجاری و جدیدی توسط مراکز و مؤسسات تحقیقاتی معرفی شده که دارای راندمان بالا و کیفیت و عملکرد مطلوبی هستند و جهاد کشاورزی آماده همکاری با متقاضیان ارقام جدید است.

شبان در ادامه خاطرنشان کرد: امسال خسارت تگرگ و باران‌های بی‌موقع و توفان خسارت جبران‌ناپذیری به باغات انگور وارد می‌کند که در کشت گلخانه‌ای این خسارت به حداقل می‌رسد.

وی گفت: زودرس نمودن انگور و رساندن محصول به عنوان انگور نوبرانه از اهداف اصلی و اقتصادی این طرح است که با موفقیت انجام شد. این امر می‌تواند کمک قابل توجه‌ای به اقتصاد باغداران کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha