• سه‌شنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۲:۳۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400052618994

مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم مطرح کرد:

تعظیم شعائر حسینی(ع) با رعایت پروتکلهای بهداشتی 

تعظیم شعائر حسینی(ع) با رعایت پروتکلهای بهداشتی 

ایسنا/قم مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: این سازمان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا برنامه هایی جهت تعظیم شعائر حسینی(ع) در طول ماه محرم برگزار می کند.

ابوالقاسم مقیمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اقامه عزای سیدالشهداء (ع) در ماه محرم از مهم‌ترین شعائر دینی است که هرگز نباید رنگ فراموش به آن زده شود اما به خاطر شیوع و جولان بی امان کرونا؛ محرم امسال متفاوت تر از سالهای دیگر شده و طبعا برگزاری آیین های دینی را نیز با محدودیت های همراه کرده است.
وی افزود: شیوع ویروس کرونا نتوانسته ذره‌ای خلل در ارادت قلبی و محبت دیرینه دلباختگان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در برگزاری آیین عزاداری با پایبندی به پروتکلهای بهداشتی و شیونامه نامه های ابلاغی ایجاد کند و به همین منظور سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم نیز برنامه های خود را در راستای تعظیم شعائر حسینی(ع) بر مبنای مصوبات ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا پی ریزی نموده است.
آیین "سیاه پوشانی" شهر مقدس قم
مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: همزمان با ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان(ع) آیین سیاه پوشانی شهر مقدس قم به همت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم برگزار شد این آیین روز دوشنبه ۱۸ مردادماه سالجاری ساعت ۷صبح در گلزار شهدا در جوار آستان حضرت علی بن جعفر(ع) آغاز بکار کرد.
وی یادآور شد: همه ساله با شروع ماه محرم، شهرداری قم اقدام به سیاه پوشی شهر با هدف تعظیم شعائر حسینی(ع) می نماید، این مهم گرچه همراه با سلسله اقدامات دیگری انجام می شود اما از آنجا که فضای بصری شهر تاثیر زیادی بر ایجاد شور حسینی(ع) می نماید از سال گذشته شهرداری بر آن شد که شروع این حرکت را با مراسم ویژه ای گرامی بدارد.
به گفته مقیمی، این مراسم همه ساله در جوار مزار شهدای گرانقدر اسلام عزیز واقع در گلزار شهدا امامزاده علی بن جعفر (ع) با حضور مسئولین استانی با اهتزاز پرچم ۱۵۰ مترمربعی اباعبدالله الحسین (ع) در روز قبل از شروع ماه محرم آغاز می شود و پس از آن خادمین شهر مقدس قم اقدام به پرچم زدن و سیاه پوشی شهر می کنند.
مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم  تاکید کرد: تعظیم شعائر هدف همیشگی سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم است و یک جلوه آن مشکی پوش شدن حال و هوای شهر است و در این زمینه فضاسازی سمعی و بصری و آماده سازی فضای کالبدی شهر بخشی از بزرگداشت این ایام می باشد.
سوگواره «اشک وصال»؛ همزمان با ماه محرم
وی افزود: در ادامه برنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم جهت تعظیم شعار حسینی(ع) سوگواره«اشک وصال» همزمان با ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در قالب برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در قم ترتیب یافته است.
مقیمی ابراز داشت: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم بر اساس سنت همه ساله خود همپای شهروندان و همراه و دوشادوش آنها برنامه های متنوعی تحت عنوان طرح اشک وصال با مشارکت دیگر نهادهای استانی جهت بزرگداشت ایام حزن و اندوه ماه محرم در سطح شهر به اجرا می گذارد.
به گفته وی، وجه نامگذاری این طرح برگرفته از احادیثی است که در فضیلت گریه بر مصائب امام حسین (ع) وارد شده است که در یکی از این احادیث از  امام باقر (علیه‌السلام) وارد شده است که می‌فرماید: «هر مؤمنی که برای کشته شدن حسین (ع) اشک بریزد تا بر گونه اش جاری شود، خداوند او را در غرفه‌های بهشتی جای می‌دهد که مدتی طولانی در آنها ساکن باشد. و همه این موارد نشان دهنده این مطلب است که نزدیکترین راه وصل به معبود گریه بر حسین (ع) است.
ویژه برنامه "حسینیه سیار" و "کاروان ایثار"
مقیمی یادآور شد: ویژه برنامه حسینیه سیار "اشک وصال" که شامل برگزاری برنامه هایی نظیر مداحی، ذکر مصیبت ، برگزاری تعزیه در جوار مساجد با همکاری کارگروه محراب مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا در قالب این طرح اجرا می شود. برنامه کاروان ایثار نیز با برپایی مجالس روضه در جوار منازل خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس ترتیب خواهد یافت.
مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: همچنین استقرار مشاور و گروه های امر به معروف و نهی از منکر در بوستان های شهری در این ایام به ویژه در دهه اول محرم که مصادف با دهه امر به معروف و نهی از منکر است با همکاری گروه های جهادی نیز اجرا شد.
وی تصریح کرد: کلیه برنامه های این طرح با رعایت ضوابط بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام گرفته است.برپایی نمایشگاه امر به معروف و نهی از منکر  شامل عکس نوشته وصی نامه شهدای گرانقدر استان قم با موضوع نماز و امر به معروف و نهی از منکر در دهه اول محرم نیز از مجموعه اقدامات این طرح می باشد.

توزیع"پرچم‌های عزای حسینی(ع)" در مساجد قم
مقیمی ادامه داد: طرح توزیع "پرچم های حسینی" از مجموعه برنامه های کارگروه محراب، برای نصب  در سردرب منازل، همزمان با فرارسیدن ماه محرم در شهر مقدس قم انجام شد.
مقیمی اظهار کرد: این طرح از مجموعه برنامه های  محراب شهر و شامل  توزیع پرچم های عزاداری در بین مساجد عضو کارگروه، جهت تعظیم و تکریم مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)  و همراهی با شهروندان و اهالی محلات شهر مقدس قم در برگزاری مراسم عزاداری در سطح محلات می باشد که با استقبال مساجد مواجه شد.
وی افزود: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم همزمان با فرا رسیدن ماه محرم ماه حزن و اندوه اهل بیت و ماه رثای شهیدان کربلا  برنامه های معنوی متعددی را دوشادوش و همراه شهروندان شهر به ویژه مساجد انجام ترتیب داده است.از جمله این برنامه ها می توان به حسینیه سیار اشک وصال شامل نوحه خوانی ، پرده خوانی عاشورا ، مجلس ذکر مصیبت و سخنرانی و همچنین برنامه های میزهای معرفتی و استقرار مشاور مذهبی و نیروهای امر به معروف و نهی ازمنکر با همکاری گروه های جهادی در بوستان های شهری و همچنین  برپایی نمایشگاه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد.
مقیمی اضافه کرد: برنامه کاروان ایثار نیز با برپایی مجالس روضه در جوار منازل خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس ترتیب یافته است. اقدامات سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در طول ۲ ماه ایام عزاداری به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و تلاش خواهد شد تا تعظیم شعائر حسینی و ایجاد حال و هوای عزاداری اهل بیت علیهم السلام در سطح شهر قم به بهترین شکل دنبال شود.
برپایی روضه‌ در منازل شهدا
مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: هر چقدر که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد افق های تازه ای از فراز و نشیب‌های مشخص می شود و ارزش جانبازی و فداکاری خانواده های شهدا بیش از گذشته جلوه می کند. رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم با خدا معامله کرده و به مطلوب خود رسیدند اما این وظیفه ماست که از خانواده آنها در حد وسع ناچیز خود تقدیر کنیم و سر تعظیم در برابر مجاهدت و صبورهای آنها فرود آریم.
وی تصریح کرد: به همین مناسب و با همت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم همزمان با دهه دوم ماه محرم؛ مجالس عزاداری و روضه سیدالشهدا علیه‌السلام در منازل شهدا و با حضور خانواده‌های این شهدا برگزار می‌شود؛ شهدایی که بسیاری از وصیت نامه های آنها با الگوگیری از امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) نوشته شده است.
مقیمی در پایان گفت: همچنین همزمان و در طول دهه اول ماه محرم نیز نمایشگاه امر معروف و نهی از منکر  و نماز  شامل عکس نوشته و وصیت نامه شهدای گرانقدر لشگر ۱۷ امام علی ابن ابیطالب (ع) در بوستانهای شهری برپا شده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha