• سه‌شنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400052618650
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

درخواست‌های یک خوشنویس خراسانی از دولت سیزدهم

درخواست‌های یک خوشنویس خراسانی از دولت سیزدهم

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد خوشنویسی با اشاره به مشکلات و مسائل جامعه هنری، گفت: تحول بخش فرهنگ و هنر از جمله انتظارات جامعه هنری از رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

محمد تعریفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انتظارات هنرمندان و خوشنویسان از دولت سیزدهم اظهار کرد: انتظار من آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور کشور این است که به شعارهای انتخاباتی خود عمل کنند. در واقع جامعه هنری از ایشان انتظار دارد که شعار انتخاباتی خود مبنی بر تحول بخش فرهنگ و هنر را محقق سازند و به تعبیری دیگر جایگاه هنرهای ایرانی را از رکود و بن‌بست خارج کنند. به این ترتیب امیدوار هستیم آقای رئیسی در زمینه هنر و به ویژه هنرهای بین‌المللی مانند خوشنویسی تحول ایجاد کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه در ایران هنر خوشنویسی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم؛ در حالی که حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز کشورهای همسایه به برگزاری نمایشگاه و مسابقات خوشنویسی می‌پردازند و برای رشد و معرفی هنرمندان خود و عرضه ظرفیت‌های خود به جهانیان، این هنر را مورد توجه قرار می‌دهند.

ادامه روند کنونی مهاجرت هنرمندان را افزایش می‌دهد

این استاد خوشنویسی بیان کرد: به این ترتیب امیدوارم ایشان، وزارت ارشاد را بر عهده فردی توانمند قرار دهد تا از مهاجرت هنرمندان نابغه ایرانی جلوگیری شود زیرا تداوم این روند سبب افزایش مهاجرت هنرمندان می‌شود. عملکرد آقای رئیسی در گذشته و کارنامه موفق ایشان در تولیت آستان قدس انتظارات را بالا برده، به گونه‌ای که امیدواریم اقدامات و برنامه‌هایی داشت باشند تا هنرهای تمدن اسلامی نه‌تنها در کشور رونق یابد بلکه به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

تعریفی افزود: در حال حاضر اقتصاد هنر کشور ضعیف است و هنرمندان درآمد بسیار اندکی از هنر خود به دست می‌آورند؛ در حالی که در هنر حرفه‌ای، هنرمندان نباید دغدغه مالی داشته باشند و باید تنها به تولید آثار فاخر بپردازند. با این وجود متأسفانه هنرمندان ایرانی برای گذران زندگی، در کنار فعالیت هنری خود، به شغل و درآمد دیگری نیز نیاز دارند.

بستر عرضه آثار فرهنگ و هنری فراهم نیست

وی خاطرنشان کرد: از جمله مسائل موجود در زمینه اقتصاد هنرمندان این است که فضا و اماکنی برای فروش آثار آن‌ها وجود ندارد و لذا دولت باید بستری برای عرضه آثار هنرمندان فراهم آورد تا مردم با هنرهای مختلف آشنا شوند. به عنوان مثال می‌توان آثار هنری مختلف را به عنوان هدایا و جوایز برنامه‌های مختلف خریداری کرد تا بودجه تخصیص‌یافته در مسیر درستی هدایت شود و از این طریق  اقتصاد هنر کشور شکوفا شود.

این استاد خوشنویسی با اشاره به راهکارهای موجود جهت تحول فرهنگ و هنر عنوان کرد: نخستین اقدامی که می‌توان در راستای تحقق این تحول انجام داد، ارائه قوانین و لایحه‌های حمایت از هنرمندان به مجلس شورای اسلامی است. برای نمونه لازم است بازنشستگی و بیمه هنرمندان مورد توجه بیش‌تری قرار گیرد. در واقع باید هنرمندان پیشکسوت را تحت پوشش قرار دهند و آن‌ها را در جهت گسترش هنر هدایت و ترغیب کنند.

تعریفی اضافه کرد: برگزاری مسابقات در ارتباط با وزارت ارشاد است؛ به شکلی که لازم است مسابقات بزرگی در زمینه هنرهای مختلف و با اهدای جوایز مناسب و نفیس برگزار شود تا هنرمندان سایر کشورها به ایران بیایند و با هنرمندان ایرانی آشنا شوند و به نوعی تبادل هنری برقرار شود که به تبع آن رشد و شکوفای هنر و اقتصاد هنر کشور را به دنبال خواهد داشت.

لزوم توجه به صادرات محصولات فرهنگی هنری

وی تصریح کرد: رایزن‌های فرهنگی و وزارت امور خارجه در این زمینه بسیار اثرگذار خواهند بود؛ در حالی که رایزن‌های فرهنگی ما در کشورهای مختلف فعالیت و اقدام ویژه‌ای در این زمینه انجام نداده‌اند. در واقع کشورهای دیگر بسیار خوب عمل کرده‌اند اما ما اقدامی مؤثر نداشته‌ایم.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: در این خصوص لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه با یکدیگر همکاری کنند و بودجه‌هایی به این حوزه تخصیص یابد تا هنرمندان ما به کشورهای دیگر سفر کنند و در این کشورها نمایشگاه برگزار کرده و آثار خود را به فروش برسانند، تا از این طریق علاوه بر رونق هنر، صادرات فرهنگ و هنر تسهیل پیدا کند.

تعریفی تصریح کرد: همچنین تعامل و گفت‌وگو با هنرمندان و شنیدن خواسته‌های آن‌ها از دیگر اقدامات مؤثر بر تحول و بهبود شرایط هنر کشور است. در واقع این اقدامات آغازگر راهی است که تداوم آن نیاز به حمایت‌های دولتی  را کم‌رنگ می‌کند؛ بنابراین بسیاری از این اقدامات نیازمند فرهنگ‌سازی و مدیریت درست است و دولت توانایی انجام آن را دارد، به شکلی که پس از آن بخش خصوصی نیز این مسیر را در پی خواهد گرفت. به این ترتیب چنانچه توجه ویژه‌ای به این مسائل نشود و اقدامات لازم صورت نگیرد، بسیاری از هنرها از بین خواهند رفت.

وزیر ارشاد باید فعال باشد

وی با اشاره به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی، بیان کرد: به نظر من فعال بودن وزیر بسیار حائز اهمیت است. در واقع علی‌رغم این‌که پیشینه و تجربه افراد مهم و تأثیرگذار است اما اگر وزیری انگیزه و انرژی کافی برای فعالیت داشته باشد، می‌تواند از تجربیات دیگران بهره گیرد و معاونان قوی و کار کشته‌ای برای خود انتخاب کند. امیدواریم وزیر فرهنگ نیز بتواند کارهای مؤثری در این بخش انجام دهد.

این استاد خوشنویسی گفت: در کشور ما پتانسیل و ظرفیت‌های فراوانی در زمینه‌های گوناگون وجود دارد، اما رشد و شکوفایی این ظرفیت‌ها، مسئله امروز به شمار می‌رود. بنابراین امیدواریم وزیر فرهنگ نیز با نخبگان و هنرمندان به گفت‌وگو بپردازد و جلسات مداومی با آن‌ها تشکیل دهد تا از پیشنهادات و انتقادات آن‌ها استفاده کند. با توجه به این‌که بیشتر بار و فشار کاری بر دوش معاونت‌ها است، لذا انتخاب معاون قوی و کاربلد بسیار اهمیت دارد.

لزوم توجه به کتابت قرآن

تعریفی در خصوص بودجه اختصاص‌یافته به کتابت قرآن، خاطرنشان کرد: همواره خریداری کوچک‌ترین وسایل در بودجه سالانه عنوان می‌شود، اما متأسفانه از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ بودجه‌ای به کتابت قرآن اختصاص پیدا نکرده است و تنها معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ سالانه‌ای در اختیار دارد که در صورت نیاز در بخش چاپ و کتابت قرآن سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی اضافه کرد: به این ترتیب در زمینه کتابت قرآن ضعیف عمل کرده‌ایم و لذا این شرایط باعث شده است افراد کمی به دنبال کتابت قرآن بروند و اگر فردی در این مسیر گام بر می‌دارد به سبب علاقه خود بوده و قرآن را نگه‌داری می‌کند و یا به موزه اهدا کرده است. بنابراین لازم است برای کاتبان قرآن نیز بودجه‌ای تخصیص یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha