• سه‌شنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400052618611
  • خبرنگار : 50212

توضیحاتی درخصوص کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا

توضیحاتی درخصوص کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا

ایسنا/مرکزی معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه گفت: واکسن تولید مشترک ایران و کوبا در حال حاضر در مرحله سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد و هنوز به مرحله تزریق عمومی نرسیده است.

دکتر محمود کریمی با بیان اینکه اخیرا بخش کوتاهی از مصاحبه رئیس انستیتو پاستور ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص مراحل انجام کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا در فضای مجازی دست به دست شده و نگرانی هایی را در برخی کاربران ایجاد کرده است، اظهار کرد: موارد منتشر شده به نوعی القای این مطلب است که در جریان استفاده از واکسن های ایرانی، به مردم آب مقطر تزریق می شود و این موضوع برخی کاربران را نگران کرده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، این نگرانی را بی مورد دانست و به مردم در خصوص کذب بودن این ادعا اطمینان داده و توضیحاتی به منظور روشن شدن اذهان جامعه در خصوص اصل ماجرا ارائه کرد.

کریمی افزود: توضیحات ارائه شده در این مصاحبه، در مورد مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک ایران و کوبا است که در حال حاضر در مرحله سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد و هنوز به مرحله تزریق عمومی نرسیده است.

وی بیان کرد: این فرآیند برای هر دارویی که می خواهد در انسان مورد استفاده قرار گیرد طی می‌شود، یعنی قبل از اینکه به مرحله استفاده عمومی برسد ضروری است. در واقع مطالعات در فاز آزمایشگاهی، حیوانی و در فاز سوم بر روی انسان‌های داوطلب انجام شود، تا بر اساس نتایج آزمایش‌های انجام شده در هر فاز تصمیم‌گیری در خصوص اثربخشی آن ماده دارویی یا واکسن انجام گرفته و اجازه تولید انبوه و مصرف عمومی داده شود یا احتمال دارد از چرخه تولید حذف شود.

وی ادامه داد: در این مرحله از انجام کارآزمایی بالینی تعدادی از گروه های هدف، طبق فراخوان از بین متقاضیان شرکت در مطالعه توسط محققین انتخاب و توضیحات کامل در خصوص روند اجرا به این افراد ارائه و با اخذ رضایت نامه در مطالعه شرکت داده می‌شوند. در این مرحله ضروری است افراد شرکت کننده در مطالعه به منظور امکان سنجش میزان اثر بخشی واکسن و اثبات موثر بودن آن، به ازای هر چند نفری که واکسن مورد مطالعه را دریافت می‌کند یک نفر به عنوان کنترل، دارونما دریافت کند. (دارونما یا پلاسبو دارویی است که از نظر ظاهری و شکل شبیه داروی اصلی است اما ماده بی اثر است).

سخنگوی علوم پزشکی ساوه در ادامه گفت: در ابتدای مطالعه به تمام افراد شرکت کننده اعلام می‌شود، ممکن است شما جزو گروه دریافت واکسن یا دارونما باشید و تا پایان مطالعه نیز از این موضوع که جزو کدام گروه بوده‌اند مطلع نخواهند شد. لیکن به تمام شرکت کنندگان اعلام می‌شود، ضروری است تا پایان مطالعه توصیه‌های پیشگیری و احتیاط های لازم را بکار ببرید و تمامی این افراد در پایان مطالعه در صورتی که جزو گروه دارونما باشند، پس از دریافت مجوز های لازم، واکسن اصلی را دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: تمامی واکسن‌های موجود در چرخه کنونی واکسیناسیون کشور، مراحل کارآزمایی را طی کرده و پس از دریافت مجوزهای لازم در سطح کشور و دنیا تزریق می‌شوند. به مردم توصیه می‌شود با اطمینان کامل جهت دریافت واکسن مراجعه کنند چرا که موثرترین استراتژی در حال حاضر در تمام دنیا انجام واکسیناسیون حداکثری و ایجاد ایمنی گروهی در جامعه است که نتایج آن را در تمامی کشورهای پیشرو دنیا در خصوص تزریق واکسن ملاحظه می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha