• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400052014815
  • منبع : نمایندگی مرکزی

استاندار عنوان کرد:

لزوم تعیین سهم شهرستان های استان مرکزی از خاموشی/همه تقصیرات را نباید گردن وزارت نیرو انداخت

لزوم تعیین سهم شهرستان های استان مرکزی از خاموشی/همه تقصیرات را نباید گردن وزارت نیرو انداخت

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: با توجه به سهمیه کم برق استان و میزان مصرف فراتر از سقف اختصاص داده شده، نه تنها وزارت نیرو بلکه همه دستگاه‌ها دارای وظایفی هستند تا بتوانیم این بحران را تا حد امکان مدیریت کنیم.

سیدعلی‌آقازاده روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ در جلسه کارگروه گذر از پیک مصرف برق اظهار کرد: ظرف چند روز آینده حدود ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ مگاوات کمبود برق در کشور خواهیم داشت این میزان معادل یک ششم یا ۲۵ درصد مصرف کشور خواهد بود.

استاندار ضمن اشاره به اهمیت برق در تمامی ابعاد زندگی مردم، در ادامه گفت: در هفته گذشته در برخی مناطق شاهد ۷ الی ۸ ساعت قطعی برق بودیم که این میزان از قطعی برق در مناطقی که دارای مشکل کمبود و قطعی آب هستند دارای تبعات بسیاری است. در برخی روستاها و شهرها از جمله تفرش روزانه ۵ الی ۷ ساعت مشکل قطعی آب داشته اند که این میزان قطع آب با قطعی برق به ۷ الی ۸ ساعت میرسد، لذا لازم است علاوه بر رعایت عدالت در توزیع برق در شهرستان ها و برنامه‌ریزی قطعی برق، سهم هر شهرستان از قطعی برق مشخص و اطلاع رسانی شود. بهتر است مدیریت قطع برق شهرستان‌ها را به خودشان واگذار کنیم.

وی ادامه داد: رله‌های فرکانسی و فیلترها نیازمند برنامه ریزی است و لازم است اقدامات فنی مربوط به آن صورت بگیرد، اگر تسلیم شرایط روز شویم بزودی با مشکلات بزرگتری روبرو خواهیم شد.

آقازاده تاکید کرد: ظرف چند هفته آینده دستگاه‌های تلفن ثابت و سیار نیز لازم است برق سیار داشته باشند و تمامی دستگاه‌های BTS می بایست مجهز به UPS باشند.

وی با اشاره به صنایع و کشاورزی استان گفت: در پایان سال متوجه خسارت‌ها در تولید، اقتصاد و کشاورزی و بخصوص بخش آبزیان خواهیم بود. در بخش صنعت، همچنان لازم است تامین انرژی در دستور کار قرار بگیرد و شرکت‌های سیمان و فولاد و آلومینیوم موظف شدند به دنبال تامین انرژی و خرید نیروگاه بروند.

سعید فرخی، معاون اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: اینکه تنها یک دستگاه محکوم شود مشکلی را حل نخواهد کرد. می بایست کمیته‌ای برای بررسی سناریوها و برنامه ریزی جهت توزیع و صرفه جویی مصرف‌ برق برای سال های آینده تشکیل شود.

وی تاکید کرد: اداره ‌کل فناوری اطلاعات باید مجهز به برق اضطراری باشد و BTS ها نباید با قطعی برق خاموش شوند.

ضرورت همراهی و همکاری مردم در مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان‌مرکزی نیز اظهار کرد: در حال حاضر هیچ سد فعالی در زمینه تولید برق نداریم و ظرفیت تولید برق کم شده است، از طرفی با توجه به افزایش دما بار مصرفی بالا می‌رود.

وی ضمن درخواست کمک و راهنمایی از فرمانداران و مسئولین شهرستان‌ها ادامه داد: به ‌جز مراکز درمانی، در قطعی برق هیچ فرقی بین شهرها و روستاها نیست و رله‌های فرکانسی در همه شهرستان‌ها وجود دارد. با توجه به شرایط حساس کرونا، گرما و کمبود آب، حساسیت‌های زیادی در قطعی برق و تامین نیرو وجود دارد و هر شهرستانی خواهان کمترین میزان قطعی برق است. علاوه بر تفرش، محلات و زرندیه نیز در شرایط سختی از نظر تامین آب قرار گرفته‌اند.

اله‌داد گفت: شهرستان‌های کمیجان و دلیجان با تعداد قطع ‌برق بیشتری روبرو بودند و ساروق و کمیجان به جهت مدیریت شبکه بارها از شبکه خارج‌ شدند.

فرهاد شبیهی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای برق باختر نیز در این جلسه اظهار کرد: طبیعتا با خنک شدن هوا مصرف برق کل کشور ۶۰۰ الی ۷۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد. رله‌های فرکانسی برای پایداری شبکه برق و برقراری توازن بین تولید و مصرف برنامه‌ریزی شدند.

وی ادامه داد: صنایع بزرگ با موانع و محدودیت‌هایی مواجه هستند و صنعت سیمان بیشتر تولید خود را در شب و خارج از پیک مصرفی انجام می دهد. در سال ۹۷ دستگاه‌ها و سیستم‌های خدمات دهنده موظف به تهیه ژنراتور برای شرایط اضطراری شدند، که آنرا تامین نکردند در حالی که برای مدیریت برق استان لازم است که این ژنراتوها را تهیه کنند.

شبیهی تاکید کرد: در حال حاضر مصرف برق استان ۷۰ مگاوات بالاتر از سقف تعیین شده برای استان است و این در حالی است که در استان‌های دیگر میزان مصرف کمتر از سقف تعیین شده است.

رستمی، فرماندار کمیجان نیز در این جلسه گفت: برق مصرفی شهرستان کمیجان و روستاهای اطراف ۳۳ مگاوات است، در حالی که این شهرستان فاقد صنایع است. در برخی از شهرها در تامین آب شرب دارای مشکلات هستیم. رله فرکانسی موجب قطعی برق فراوان در شهرستان شده و این میزان از قطعی برق از نظر مردم کمیجان بی‌عدالتی است.

وی ادامه داد: میزان مصرف برق شهرستان کمیجان نسبت به سایر شهرستان‌ها بسیار کم است و این در حالتی است که میزان قطعی برق این شهرستان در مقایسه با شهرستان‌های دیگر بیشتر است و این موضوع موجب اعتراض مردم و تبعات اجتماعی بسیاری است.

طهرانی فرماندار خمین نیز در این نشست اظهار کرد: درخصوص زمان قطعی برق لازم است اطلاع رسانی و برنامه‌ریزی صورت بگیرد. کشاورزان خمین و بخصوص روستای قورچی باشی در حال کشت لوبیا هستند و به مدت ۱۰ روز لازم است آبیاری منظم در کشت آنها صورت بگیرد. لذا خواهشمندیم همکاری ۱۰ روزه‌ای با کشاورزان خمین شود تا بتوانیم بخش کشاورزی شهرستان را مدیریت کنیم.

جهانمیرزایی فرماندار آشتیان نیز اظهار کرد: به دلیل افزایش قطعی برق در شهرستان بخصوص در روستاها که سه نوبت در روز صورت می‌گیرد، هم‌اکنون شاهد اعتراض روستایی‌ها جلوی فرمانداری شهرستان هستم و کمبود برق و به‌ دنبال آن کمبود آب موجب اعتراضات و مباحث بسیاری در شهرستان شده است.

براتی زاده، فرماندار دلیجان نیز در این جلسه اظهار کرد: حجم عمده‌ای از مصرف برق شهرستان دلیجان به بخش صنایع تعلق دارد  و از ۵۴ مگاوات برق مصرفی دلیجان، ۲۲ مگاوات آن در صنایع سیمان مصرف می‌شود. پرورش ماهی و مرغداری‌ها و صنایع شهرستان دچار مشکلات شده‌اند و نارصایتی مردم در شهرستان و روستاها را به‌ دنبال داشته است. همچنین خواهان تغییر خط‌هایی که به‌ دلیل رله ‌فرکانسی قطع می شوند هستیم.

رجبی فرماندار شازند نیز در این جلسه تصریح کرد: با وجود اینکه تولید کننده عمده انرژی در استان هستیم و صنایع بطور خوداتکا انرژی خود را تامین می‌کنند، در شهرک‌ صنعتی شهیدبابایی و روستاها در روزهای اخیر شاهد سه نوبت قطعی برق بوده‌ایم.

بختیاری فرماندار اراک نیز در این جلسه گفت: در هر منطقه از شهر اراک قطعی برق یک الی دو ساعته داشتیم و اصناف نیز از این قطعی برق شاکی بودند. لازم است قطعی برق برنامه ریزی و اطلاع رسانی شود. در خصوص قطعی برق در روستاها لازم است اطلاعات به بخشدارها داده شده و آنها به دهدارها اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha