علی خلجی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: شرکت برق منطقهای زنجان یکی از ۱۶ شرکت برق منطقهای کشور است که مسئولیت انتقال و تامین برق در استانهای زنجان و قزوین را بر عهده دارد، از این رو این شرکت در حال حاضر ۱۷ مشترک صنعتی دارد و در راس تامینکننده برق مشترکان صنعتی است که مصرف آنها بالای ۷ مگابایت است و خود شرکت برق منطقهای زنجان نیز این ظرفیت را دارد که ولتاژهای ۶۳ کیلوولت و بالاتر را تامین کند.
وی افزود: زمستان پارسال در زمینه تامین برق مورد نیاز نیروگاهها با چالشهای زیادی مواجه بودیم. برق فرآیندی است که باید به همان میزانی که مصرف میشود، به همان میزان نیز تولید شود، به همین خاطر قابل ذخیرهسازی و انبار کردن برای مصرف در زمانهای اوج مصرف نیست.
این مسئول ادامه داد: امسال با کمبود تولید برق نسبت به افزایش مصرف در کشور مواجه هستیم. افزایش مصرف سالانه در همه جهان کمتر از ۵ درصد است و این میانگین در ایران نیز طی سالهای گذشته همینگونه بود ولی امسال رشد مصرف برق به میزان ۲۰ درصد بود که این رشد ناگهانی، هر کشوری را با مشکل مواجه میکند.
مدیرعامل شرکت برق منطقهای زنجان تصریح کرد: در تابستان امسال صنعت برق با ناترازی بین تولید و مصرف و یا همان عرضه و تقاضا مواجه شد. مدیریت مصرف از جانب بخش تقاضا یا همان مشترکان اهمیت بالایی دارد، به طوری که اگر بخشی از میزان کمبود برق از محل مدیریت مصرف تامین شود؛ گویی که یک نیروگاه تولید برق اما به صورت مجازی در کشور، بدون هیچگونه سرمایهگذاری راهاندازی شده است و این سرمایه میتواند در دیگر بخشهای اقتصادی کشور سرمایهگذاری شود.
خلجی یادآور شد: علاوه بر این، انگیزه برای مصرفکننده وجود خواهد داشت تا به دنبال استفاده از تجهیزاتی باشد که راندمان انرژی بالایی دارد، چون هزینه انرژی مصرفی برای مصرفکنندگان قابل توجیه نیست، به همین خاطر برای مصرفکننده مهم نیست که از وسایلی استفاده کند که دارای مصرف انرژی راندمان بالا است.
این مسئول خاطرنشان کرد: فرهنگسازی مدیریت مصرف، مسئله مهمی است که باید با همکاری رسانهها در جامعه نهادینه شود تا منحنی بار در کشور به الگوی جهانی نزدیکتر و هموارتر شود، به همین دلیل توجه به مدیریت مصرف برق از جانب رسانهها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات