• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400050604378
  • خبرنگار : 50040

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

دفاع مقدس معنویت مسئولیت پذیر است؛ نه مسئولیت گریز/ مقاومت زمینه ساز عدل

دفاع مقدس معنویت مسئولیت پذیر است؛ نه مسئولیت گریز/ مقاومت زمینه ساز عدل

ایسنا/گیلان دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، وی با بیان اینکه مقاومت، عقلانیت و معنویت در دین وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از عرفان ها گوشه نشین و مسئولیت گریز هستند و انسان را در جامعه حاضر نمی کنند، اما فرهنگ ایثا و شهادت یک معنویت مسئولیت پذیر است.

آیت الله رضا رمضانی در آیین رونمایی از پنج عنوان کتاب با موضوع رزمندگان و شهدای روحانی دفاع مقدس استان گیلان که در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اسلام و انقلاب و دفاع مقدس و مدافع حرم و سلامت، اظهار کرد: جمع آوری آثار و خاطرات و مستندات دوران دفاع مقدس کار بسیار ارزشمندی است.

وی استان گیلان را نیازمند موزه مشاهیر علمی و دینی و شخصیت های فقهی و عرفانی و اخلاقی و جهادی دانست و افزود: ایجاد موزه مشاهیر کار سختی نیز و نیازمند اهتمام است، زیرا گیلان گنجینه ای از انسان ها بزرگ و برجسته دارد.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر لزوم پیگیری موزه دفاع مقدس گیلان، بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس باید در همه ابعاد و جنبه ها اهتمام داشته باشیم تا هیچگونه تحریفی صورت نگیرد، زیرا دشمنان در تلاش هستند تا اصل انقلاب اسلامی را تحریف کنند و واقعیات تاریخی و دستاوردهای عظیم آن را به گونه ای دیگر جلوه دهند.

آیت الله رمضانی، مستندسازی را لازمه مقابله با تحریف دانست و عنوان کرد: انقلاب اسلامی معجزه قرن بود که به دست امام خمینی(ره) تحقق یافت؛ در واقع معمار کبیر انقلاب با نهضت اسلامی خود دنیا را بیدار کرد و تفکرات پوچ و نظریات غلط آنان که می گفتند دیگر انقلاب دینی رخ نخواهد داد را از بین برد.

وی با بیان اینکه امام راحل در عصر پست مدرنیته یک انقلاب بر پایه ارزش های دینی و اسلامی بنا کرد، گفت: در پرتو انقلاب اسلامی همه تفکرات پوشالی دنیای مدرن به زباله دان تاریخ سپرده شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، با اشاره به ایستادگی اسلام در مقابل جریان استکبار، یادآور شد: هر فهمی از اسلام در مقابل استکبار نیست، بلکه آن فهمی از اسلام در مقابل جریان استکبار قرار می گیرد که مقاومت، عقلانیت و معنویت را احیا کند.

وی با تاکید بر احیای معارف و ارزش های دفاع مقدس در قالب مستندسازی و انجام مصاحبه با والدین و همسران و فرزندان شهدا و ایثارگران در اقشار مختلف دانش آموزی، دانشجویی، فرهنگی، بازاری، کارگری، روحانیت و...، اظهار کرد: احیای فرهنگ و معارف دفاع مقدس احیای مفاهیمی همچون ایثار، امانتداری، شجاعت، صداقت، جهاد، مقاومت و شهادت است.

آیت الله رمضانی، با اشاره به نقش روحانیت در ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت، متذکر شد: امروز ایران اسلامی الگوی مقاومت در جهان معاصر است و روحانیون که در سال های دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشتند، مسئولیت سنگین تری در تقویت این الگو دارند.

عضو مجلس خبرگان، مقاومت را زمینه ساز انتشار رحمت الهی و توسعه عدل دانست و بیان کرد: اعتقاد داریم که دین و عدل عجین هستند و از لحاظ اجتماعی هر کجا دین باشد عدل هم هست و هر کجا عدل باشد، دین آنجاست.

وی با بیان اینکه مقاومت، عقلانیت و معنویت در دین وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از عرفان ها گوشه نشین و مسئولیت گریز هستند و انسان را در جامعه حاضر نمی کنند، اما فرهنگ ایثا و شهادت یک معنویت مسئولیت پذیر است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، مقاومت را یک مفهوم مسئولیت پذیر دانست که در مقابل ظلم و ستم و خودکامگی می ایستد و گفت: اگر مقاومت نباشد، ظلم و بی عدالتی گسترش می یابد، اما تحقق مقاومت به معنای درست کلمه، عدالت را در جوامع منتشر می کند.

وی دفاع مقدس را مصداق کامل فرهنگ مقاومت دانست و یادآور شد: بیشترین احکام قرآن کریم در حوزه مقاومت است، زیرا برخی نماز می خوانند و زکات می دهند، اما در برابر ظالم و مستکبر مقاومت ندارند. از این جهت زنده نگه داشتن عاشورا و گریه بر امام حسین(ع) سیاسی است، زیرا اصلاح فرد و جامعه را به دنبال دارد.

آیت الله رمضانی، با بیان اینکه بدون مقاومت سلطه و سیطره استکبار اوج پیدا می کند، رحمت الهی در جامعه منتشر نمی شود و عدل از بین می رود، خاطرنشان کرد: مقاومت به کسی اجازه ظلم و ستم نمی دهد و اگر مقاومت در جهان نبود دنیای استکبار به استثمار و استعمار جوامع بشری ادامه می داد.

وی با اشاره به نقش شاخص بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در ثبت و ضبط خاطرات سال های جنگ تحمیلی، اضافه کرد: در همه جای دنیا برای سرباز وطن ارزش و احترام قائل هستند و نام و یادش را گرامی می دارند لذا امروز حفظ آثار دفاع مقدس کمتر از مجاهدت و شهادت نیست و فعالان این عرصه به ویژه اهالی قلم باید این معارف را به نحو احسن، درست و مستدل احیا کنند.

عضو مجلس خبرگان، با تاکید بر لزوم معرفی معارف دفاع مقدس با ادبیات نسل جوان، تصریح کرد: شهدا و ایثارگران روحانی از شخصیت های عمیق و اثرگذار دوران دفاع مقدس هستند. البته توقع جامعه از روحانیت تعلیم درست دانش دین به مردم و تزریق روح معنویت در جامعه است و لذا یک روحانی در درجه اول خودش باید از معنویت و سلامت روح برخوردار باشد که در دوران دفاع مقدس شاهد اوج این معنویت و روحیه بودیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، به نقش روحانیت گیلان در اعزام رزمندگان و پشتیبانی هزار کامیونی از جبهه ها اشاره کرد و ادامه داد: هرچقدر انقلاب جلوتر می رود، تبیین دستاوردهای آن سخت تر می شود، زیرا دشمن با فشارهای اقتصادی و هزینه کرد میلیاردها دلار به دنبال ضربه زدن به انقلاب از طریق تضعیف اسلام و رهبری و حضور مردم در صحنه است و این توطئه را منظم و پیوسته دنبال می کند و به غیر از براندازی راضی نمی شود لذا نیازمند نقش آفرینی بیش از پیش روحانیت همچون سال های دفاع هستیم.

وی ملت ایران را مردمی کم توقع دانست که هرگز از اسلام و انقلاب و اهل بیت(ع) جدا نمی شوند و اضافه کرد: اگر مردم ببینند که مسئولانشان همانند آنان زندگی می کنند، حضوری پرشور و گسترده در انتخابات خواهند داشت.

آیت الله رمضانی، پایداری انقلاب اسلامی را به برکت خون های پاک شهدا و رهبری داهیانه و حضور گسترده مردم بصیر و آگاه دانست و گفت: مسئولان باید با مردم صداقت داشته باشند و گاهی اشتباهات خودشان را بپذیرند.

عضو مجلس خبرگان، دفاع هشت ساله را از آن جهت مقدس دانست که بر پایه تکلیف الهی و مفاهیم مقدس همچون امانتداری و ایثار و شجاعت بوده و یادآور شد: شهدا برای امور مادی و لذات دنیایی به جبهه نرفتند و هدفشان لقاءالله بود لذا این انقلاب را با خون پارک ترین انسان ها به دست آوردیم و برای حفظ آن آماده جانفشانی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha