• شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400031510972
  • خبرنگار : 50042

اخلاق مداری و توجه به واقعیات دو مولفه مهم در مناظرات

اخلاق مداری و توجه به واقعیات دو مولفه مهم در مناظرات

ایسنا/گیلان عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گفت: مناظره نشاندهنده توانایی مناظره کنندگان در تشریح مسئله، انتقال شیوه های،صحیح پیام، احترام متقابل و رعایت اخلاق مداری، استفاده از ادبیات مناسب، توجه به واقعیات و انسجام گفتار است.

محمدعلی رحیمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شیوه مناظرات تلوزیونی در کشور ما اظهار کرد: مناظرات تلویزیونی در همه جای دنیا از جذابیت ویژه‌ای برای مردم برخوردار است بطوریکه پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی به جزئی جدایی ناپذیر از دموکراسی بدل گردیده است. در این شیوه مناظره، معمولا مکالمه و گفت‌وگویی دو طرفه شکل می‌گیرد که هر طرف با استدلال و ارائه‌ براهین سعی می‌کند برتری خویش را بر طرف دیگر به اثبات رساند. در مناظره‌های انتخاباتی، دیدگاه‌های متفاوتی مطرح می‌شود و مناظره کنندگان روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند اما آنها قصد ندارند نظر طرف مقابل را تغییر دهند بلکه به دنبال تغییر نظر ناظران و رای دهندگان هستند.

در مناظرات تنها برتری لحظه‌ای و جناحی ملاک عمل قرار نگیرد

وی افزود: هدف اصلی از مناظره باید به گونه‌ای باشد که تنها برتری لحظه‌ای و جناحی ملاک عمل قرار نگیرد بلکه شرایطی را مهیا سازد که به کشف حقیقت نایل شود. در این فرآیند؛ مشکلات وضع موجود، ضعف‌ها و راه‌های برون رفت از مشکلات، پتانسیل‌ها و برنامه‌های توسعه آتی کشور برجسته شود و سرانجام بتواند سرآغاز راهی قلمداد گردد که گره‌ای از مشکلات کشور را بگشاید.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی بیان کرد: مناظره صرف نظر از مواضع و دیدگاه‌های طرفین در پذیرش یا رد مساله‌ای، نشان دهنده توانایی مناظره کنندگان در تشریح مسئله، انتقال شیوه‌های صحیح پیام، احترام به طرف مقابل و رعایت اخلاق‌مداری، استفاده از ادبیات مناسب، توجه به واقعیات و مصادیق عینی و انسجام گفتار می‌باشد.

رحیمی‌پور گفت: ارزش واقعی مناظره، گفت‌وگو بر پایه ادب و احترام است و تخریب جایگاهی ندارد، معتقدیم که شیوه درست گفت‌وگو هم از نظر محتوایی و هم از نظر شکلی باید شکل بگیرد تا جامعه از مزایای آن بهره‌مند گردد.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که یک مناظره موفق متناسب با استانداردهای جهانی باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد؟ افزود: اصالت مناظره مبتنی بر استدلال، منطق، برنامه، شیوایی کلام، استناد به منابع معتبر، وقت شناسی و احترام به طرف مقابل است.

تاثیر و نفوذ کلام از اهمیت فراوانی در مناظره برخوردار است

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی ادامه داد: خداوند در آیه ۴۶ سوره عنکبوت می‌فرماید: وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ...؛ و با اهل کتاب جز به [شیوه‏ ای] که بهتر است مجادله مکنید..." «الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» تعبیری است که شامل تمام روش‌های صحیح و مناسب مباحثه چه در الفاظ و چه در محتوای سخن، چه در آهنگ گفتار و چه در حرکات دیگر می‌شود.

وی ادامه داد: در جدال احسن به تعبیر قرآن دیگر هدف از بحث و مجادله، برتری جویی و تفوق طلبی و شرمنده ساختن طرف مقابل نیست. بلکه تاثیر و نفوذ کلام از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای تسخیر دل‌ها و نفوذ سخن حق در افکار دیگران، تنها توسل به استدلالات قوی کافی نیست، نحوه برخورد با طرف و شیوه بحث به عبارتی رعایت آداب سخن، عمیق‌ترین اثر را در این مرحله می‌گذارد. حقیقت این است که اقناع «عقل و فکر» به تنهائی کافی نیست، باید «عواطف» نیز اقناع گردد که نیمی از وجود انسان را تشکیل می‌دهند.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای این دوره از مناظرات دارید؟ بیان کرد: نیت اصلی برگزارکنندگان مناظرات، شفاف‌سازی دیدگاه‌ها و استدلال مناظره کنندگان در حل مسائل اساسی کشور در نظر مردم می‌باشد. اما سابقه مناظرات نشان داده گاهی اوقات اخلاق در مناظره رعایت نمی‌شود و محیط مناظره را تحت الشعاع قرار می‌دهد این قضیه با توجه به زمان محدود باعث می‌شود مساله اصلی به حاشیه رانده شود. بنابراین اخلاق‌مداری، رعایت اصل بی طرفی از جانب برگزار کنندگان، استفاد از مستندات معتبر در گفتگو، رعایت پروتکل‌ها و منشور اخلاقی می‌تواند به شکل‌گیری مناظرات تاثیرگذار بیانجامد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha