• یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400030906959
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

گزارش ایسنا از جلسه علنی شورا؛

از انتقاد به اجرای ناقص پروژه‌ها تا موضوع تاسیس دفتر ملی یونسکو در تبریز

از انتقاد به اجرای ناقص پروژه‌ها تا موضوع تاسیس دفتر ملی یونسکو در تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی روز یکشنبه جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر تبریز با حضور رئیس شورا و اعضای آن برگزار شد.

شهرام دبیری - رییس شورای اسلامی شهر تبریز روزیکشنبه در صحن علنی شورا،  با اشاره به روز فرهنگ‌ پهلوانی گفت: امیدواریم تمام ورزشکاران ما روحیه ایثار و گذشت را سرلوحه خود قرار دهند و همواره کمک حال مردم باشند و روحیه پهلوانی در کشور رواج یابد.


وی با اشاره به روز بدون دخانیات، گفت: در کل دنیا مردم را به عدم استفاده از دخانیات تشویق می‌کنند، اقدامات بسیار خوبی نیز در این انجام شده است و هرروز باید ارتقا یابد .


وی اضافه کرد: مهم‌ترین موضوع ترغیب جامعه به عدم استفاده از دخانیات است تا از بسیاری از بیماری ها پیشگیری شود، شهرداری نیز می‌تواند در این زمینه اقدامات فرهنگی خوبی انجام دهد.


دبیری با تبریک کسب رتبه نخست کشوری معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۹ را نیز به مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان، خواستار افزایش تعامل بیشتر شهرداری با این سازمان شد.

دستور اول: انتخاب عضو هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلانشهر تبریز

در ادمه‌ی جلسه، بررسی انتخاب یک نفر به عنوان عضو هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز در دستور کار شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفت.


محمد باقربهشتی - عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این رابطه، گفت: مرکز پژوهش های شورا ۹ عضو هیئت امنا دارد که سه عضو آن عضو شورای شهر، سه عضو متخصص شهری و سه نفر آن رییس شورای شهر، شهردار تبریز و رییس مرکز  است که دکتر حسین اصغرپور از متخصصین  امروز رییس مرکز پژوهش ها است که یک نفر اعضای هیئت امنا باید افزایش یابد ‌و پیشنهاد می‌دهیم دکتر فرهودی نیا کاندیدا شود .


این پیشنهاد با رای اعضا شورا به تصویب رسید.

در ادامه با پیشنهاد فرج محمد قلی‌زاده و تصویب اعضای شورای شهر دکتر محمد باقر بهشتی عضو افتخاری هئیت امنای مرکز پژوهش ها انتخاب شد .


دستور دوم: بررسی موضوع تملک بخشی از زمین های واقع در پارک موزه دفاع مقدس

در ادامه لایحه شهرداری تبریز در خصـوص تجویز انجام توافق و مصالحه جهت تملک قسـمتی از پلاک ثبتی ۱۵ فرعی از ۱۰ اصلی قطعه ۱۳۰ تفکیکی واقـع در بخش ۹ تبریز به لحاظ واقع شدن در محدوده پارک موزه دفاع مقدس از محل تبصره ۷۸ بررسی شد.

شکور اکبرنژاد - عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص، گفت: نباید برای تامین منابع برای پارک موزه دفاع مقدس زمین های فضای سبز را به مسکونی تبدیل کنیم.


وی ادامه داد: باید استانداری را نیز پای کار بیاوریم تا از تحمیل هزینه برای شهرداری و دولت پیشگیری کنیم.


سونیا اندیش -عضو شورای اسلامی تبریز نیز در ادامه اضافه کرد: نمی‌توان وسط پارک موزه دفاع مقدس مجوز زمین مسکونی داد و درختانی که در این محدوده کاشته شده را نادیده گرفت.


فرج محمد قلی‌زاده -عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: این پروژه، پروژه ای ملی است که مثل همیشه بر عهده شهرداری تبریز است، در این رابطه راه و شهرسازی نیز دخیل است و باید بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کند.


عبداله تقی‌پور - عضو شورای اسلامی تبریز اضافه کرد : اگر قرار است راه و شهرسازی توافق کند، کار ما راحت است و تنها مجوز این توافق را می‌دهیم.


موضوع تملک بخشی از زمین های واقع در پارک موزه دفاع مقدس برای بررسی بیشتر به جلسات بعدی موکول شد.


دستور سوم:بررسی لوایح شهرداری تبریز در صحن علنی شورا

لایحه شهرداری تبریز درخصوص تجویز واگذاری حق انتفاع عرصه حـدود ۱۵ هزار مترمربع از اراضی متعلق به شهرداری از محدوده شـهرک خـاوران بـا حفـظ مالکیت شهرداری و با طی مراحل قـانونی برای کاربری ملک صـرفاً به منظور طراحی احـداث بیمارستان به انجمن حمایت از بیماران سکته مغزی  بررسی شده و به تصویب اعضا شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

همچنین لایحه شـهرداری تبریز درخصوص تجویز مجوز انعقاد قرارداد فیمابین شـهرداری تبریز و کمیسـیون ملی یونسکو ایران به نمایندگی آقای حجت االله ایوبی با سمت دبیر کل به منظور پیوستن به شبکه های خلاق یونسکو بررسی شد.

محمد باقر بهشتی - عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این رابطه، گفت: تبریز زمینه‌های قوی برای انتخاب شدن به عنوان شهر شعر و ادب از طرف یونسکو  را دارد که برای انتخاب تبریز لازم است محلی برای استقرار دفتر استانی یونسکو ارائه شود.


تاسیس دفتر ملی یونسکو در تبریز با مشارکت شهرداری به تصویب رسید.

اسامی کارمندان تامین نیرو در اختیار تعداد محدودی از اعضا قرار دارد


محمد حسن اسوتچی - عضو شورای اسلامی شهر تبریز در تذکری، گفت: زحمات بسیاری برای تدوین بودجه کشیده می‌شود چند ماه است بودجه اسمی کارمندان تامین نیرو را خواسته‌ام، این بودجه اسمی در اختیار برخی از اعضای شورا قرار گرفته اما به من ارائه نشده است.

وی با بیان این‌که با وجود امضای رئیس شورا و درخواست عضو شورا هنوز جوابی در این خصوص داده نشده است  گفت: دو نفر از کارمندان شهرداری در هیئت فوتبال کار می‌کنند اما از شهرداری حقوق می‌گیرند که براساس قانون باید بعد از مدتی این حقوق از مقصد گرفته شود.


اسوتچی بیان کرد: موضوع استخدام و پرداخت حقوق برای  یکی از کارکنان شهرداری باید جواب داده شود قبلا کارکرد این فرد از شورای شهر صادر می‌شد اما از فروردین از شورای شهرستان صادر می‌شود.


وی اظهار کرد: بارها سوال کرده‌ایم و گفته‌اند از طریق قانونی اقدام شود، براساس کدام قانون برای  این کارمند گزارش کار ارسال می‌شود.


اختلال در امرار معاش شهروندان فروشنده ضایعات

محرم محمدزاده - عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در تذکری، گفت: مدت‌ها است برخی شهروندان از طریق جمع آوری ضایعات امرار معاش می‌کنند اما برخی افراد سودجو که معلوم‌نیست از کجا حمایت می‌شوند با زور ضایعات جمع آوری شده را از آن‌ها به قیمت پایین می‌گیرند و با قیمت بالا می‌فروشند و کسی جوابگوی این‌ها نیست که باید بدانیم چه کسی و با کدام مجوز این قشر را اذیت می‌کنند.


 وی افزود: بعد از شیوع کرونا اعتبار کارت شهری تاکسیرانان به اتمام رسیده ولی شهرداری اعتبار کارت را تمدید نمی‌کند تا پول آن را دریافت کند در این شرایط کرونایی تجمیع رانندگان تاکسی درست نیست و باید به صورت غیر حضوری و رایگان به مدت یکسال اعتبار کارت شهری ها تامین شود.


محمدزاده تاکید کرد: آسفالت مسیر کوجوار مناسب نیست که باید به آن نیز رسیدگی شود.

اجرای ناقص پروژه‌های شهرداری

فریدون بابایی اقدم - عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه، گفت: پروژه‌های شهرداری به صورت کامل کار نمی‌شود و ناقص افتتاح می‌شود.

وی با انتقاد از اجرای ناقص پروژه های شهرداری، گفت: در پل سرداران فاتح پروژه به صورت ناقص افتتاح شده و مسیری برای دسترسی اهالی کوی گلستان ایجاد شده که که اخیرا جزو نقاط پرخطر شناخته شده و مسدود شده که مشکلات زیادی برای اهالی محدوده ایجاد کرده است که لازم است این مشکل رفع شود چراکه حتی در زمان بروز حادثه نیز رسیدن خودرو های امدادی با مشکل روبرو می‌شود.

وی با بیان این‌که بحث انتخابات فاجعه‌ای است که در شهر درحال وقوع است، گفت: در دوسال گذشته شهدای بسیاری از کادر درمان و مردم جان خودرا از دست داده اند اما در ستادهای انتخاباتی ظاهرا پروتکل های انتخاباتی مشخص شده، رعایت نمی‌شود.


وی ادامه داد: براساس قانون تجمع های انتخاباتی باید در فضای باز انجام شود و آموزش و پرورش نیز موظف شده مدارس را در اختیار کاندیدا ها قرار دهد که لازم‌است در این امر تسریع شود.


بابایی اقدم افزود: از شورای شهر و فرمانداری و استانداری می‌خواهیم این فرآیند را تسریع کنند تا شاهد موج جدید کرونا نباشیم.


بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ به صورت کامل اجرا نشده است

محمدباقر بهشتی - عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در جلسه قبلی شورا به شهرداری تذکر داده‌ام که بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ را  به صورت کامل اجرا نکرده اند که یکی از آن‌ها بودجه اسمی است.

وی با بیان این‌که شهرداری چند تبصره بودجه سال ۱۴۰۰ را که باید اجرا می‌شود اجرا نکرده که لازم است توضیحات آن را ارائه کنند، گفت: بودجه اسمی را نه برای شخص من که به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ارسال کرده‌اند، تا بررسی شود.


وی افزود: بودجه اسمی باید حتما امضای مدیرکل منابع انسانی و معاون برنامه ریزی توسعه انسانی را داشته باشد یک بار بودجه اسمی را به ما داده بودند که فقط اسم و کد ملی افراد در آن درج شده بود که باید گفت برخی کارمندان شهرداری شورا و یا خود را دست انداخته اند.


وی ادامه داد: ماده ۷۵ آیین کار گفته تذکر داده می‌شود و بعد به سوال تبدیل می‌شود و شهردار باید جوابگو باشد و اگر اینگونه نباشد به استیضاح تبدیل می‌شود.


 بهشتی اضافه کرد: بودجه اسمی مبادله موافقتنامه و خزانه داری متمرکز و کمیته تخصیص در شهرداری اجرا نشده که شورا تا آخرین روز اختیارات دارد و اگر این‌گونه نباشد از اختیارات قانونی خود استفاده خواهیم کرد.

گزارش شهرداری از مرکز ساماندهی حیوانات شهری

در ادامه شهرداری تبریز از رویکرد های مرکز مدیریت حیوانات شهری گزارشی ارائه کرد.

 محرم محمدزاده - عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تبریز شهر ادبیات است، شهرباقرخان ها و ستارخان ها است تبریز شهر اولین ها است.


وی افزود: آبروی آذربایجان آبروی ما است مردمان آذربایجان مهربان و انسان دوست هستند، بدانند اگر آبروی تبریز را ببرند آبروی خودشان می‌رود، همه می‌دانند که سود میلیاردی برخی به خطر افتاده و امروز این سود هارا می‌خواهند.

عبداله تقی‌پور - عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: جلسه قبل گزارش عملکرد کمیسیون داده شد و برخی هجمه ها و بی حرمتی ها نیز انجام شد.

وی با بیان این‌که معلوم نیست پشت پرده  جنجال رسانه‌ای اخیر درخصوص سگ‌ها بلا صاحب چیست، گفت: سه سال است در کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز با محوریت دکتر نیکو خصلت طرح مطالعات جامع مدیریت حیوانات شهری درحال بررسی است.


رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست گفت: ما نمی‌توانیم از مذهب و اخلاق خود دور شویم اگر حمایت از حیوان مطرح است باید از تمام حیوانات حمایت کنیم همانگونه که بار ها گفته شده است نمی‌توان حمایت از حیوانات  را خلاصه در یک نوع کرد.

 حامیان حیوانات حامی گوسفندان نیز باشند


وی با بیان اینکه براساس احکام و آموزه‌های دینی سگ حیوان نجسی است، افزود: باید پرسید چرا حامیان حیوانات در مورد ذبح گوسفند واکنش نشان نمی‌دهند برخی تفکرات وجود دارد که احکام دینی را تهدید می‌کند که باید جلوی آنها ایستاد.


این عضو شورای اسلامی شهر گفت: توسعه نا متقارن شهر تبریز چرخه زندگی حیوانات را به هم زده است وقتی این موضوعات را مطرح می‌کنیم، متهم به ندانستن می‌شویم اما اینگونه نیست و از پشت پرده‌ها خبر داریم.


تقی پور با اشاره به این‌که باید به سمت فرهنگ سازی حرکت کنیم، گفت:  واقعیت قضیه این است که با حیوان آزاری مخالفیم اما در کلانشهر تبریز بسیاری از مردم خواستار جمع آوری سگ‌های بلاصاحب هستند و باید برای آن چاره اندیشی کرد.


رئیس کمیسیون خدمات افزود:  کارشناسان نیز گفته‌اند تامین غذا برای حیوانات در زمستان دستکاری در طبیعت بوده و باعث افزایش زاد و ولد حیوانات می‌شود که باید از برخی اقدامات احساسی اجتناب کرد.


 وی ادامه داد: عدم وجود جرم برای حیوان آزاران مشکل ساز است و تا زمانی که مطالعات جامع مدیریت حیوانات شهری وجود نداشته باشد این مشکلات وجود خواهد داشت.


تقی‌پور گفت: قدمت آذربایجان شرقی که به بیش از ۹ هزار سال رسیده است، فرهنگ بالای سرزمین مادری و لزوم حراست از این جایگاه را نشان می‌دهد.

در ادامه فریدون بابایی اقدم - عضو شورای اسلامی تبریز نیز گفت: پیشنهاد دارم به جای ایجاد فضای تقابل و اتهام زنی در شهر و زیر سوال بردن اقدامات گذشته در محیطی مناسب و اماکن قضایی موضوع پیگیری شود.


وی اظهار کرد: در سال های گذشته زمینی برای نگهداری سگ‌ها در محدوده جاده صوفیان اختصاص داده شده بود که همسایگان اعتراض کردند اما بعد از آن در محدوده قوم تپه محیطی فراهم شد و توانستیم مشارکت خیرین را نیز برای تاسیس پناهگاه جدید جذب کنیم و امکانات خوبی نیز دارد.


بابایی اقدم تصریح کرد: آن مبلغ ۴۰ هزار تومانی که مطرح می‌شود با زحمات فراوان پرداخت می‌شد، اگر قراردادی بسته شده باید به آن نیز نظارت شود و اینگونه نباشد که از ۹ هزار سگ ۲ هزار سگ وجود داشته باشد.


وی با بیان اینکه این فضای اتهام زنی مناسب نیست و باید با تعامل این چالش شهری را رفع کنیم، افزود: عواطف جزو وجود انسان ها است و قابل احترام ولی این عواطف گاهی موضوعات را نیز با چالش بیشتر رو برو می‌کند امیدواریم سرانجام حواشی موجود مثبت و توسعه‌ای باشد.


وی تاکید کرد: اگر شهرداری می‌خواهد مستقیم سگ‌هارا مدیریت کند باید ردیف بودجه‌ای برای آن مشخص و به صورت کارشناسی اقدام شود.


فرج محمد قلیزاده - عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این‌که  نگرانیم شهرداری با فشار های موجود مستقیما اقدام به تاسیس پناهگاه بکند، گفت: در این شهر دو دانشگاه وجود دارد که می‌توان با این دانشگاه ها قرارداد بست تا مطالعاتی برای برخورد مسالمت آمیز با حیوانات ارائه دهند.

شکور اکبرنژاد - عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: قرار نیست ما به سازمان های مردم نهاد و آنها به ما جواب دهند، لازم است از اختلافات کاسته شود.
وی افزود: عالم‌حیوانات خود یک دنیا است که باید با مطالعات و نظرات نفرات علمی این موضوع بررسی شود.


کریم صادق زاده - عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در چندین بند برای ساماندهی حیوانات شهری با مشورت کارشناسان راه حل تدوین شده که اکر توجه شود راهگشا خواهد بود.


شهرام دبیری گفت: از شهرداری می‌خواهیم با نظارت کمیسیون خدمات شهری و مشارکت شهروندان معضل سگ های بلاصاحب را حل کنند.


سعید نیکو خصلت با بیان اینکه وقتی عقلانیت،اخلاق و علم تجمیع شود راهکار پیدا می‌شود و راه بسته‌ای وجود ندارد گفت: اگر دامپزشکی، بهداشت، محیط زیست بحث های اکو لوژیکی، علوم پزشکی و مدیریت شهری هرکدام به وظایف تعیین شده عمل کنند وضعیت بهتر خواهد بود.


وی افزود: در زمینه آموزش بهداشت باید وارد عمل شود و سلامت، هاری و واکسن نیز وظیفه دامپزشکی و محیط زیست است.

 نیکو خصلت با بیان اینکه باید تمام مسائل اجتماعی، فرهنگی، شهری، سازمان‌های مردم نهاد، حمایت ها و ساماندهی مورد مطالعه قرارگیردر گفت: شیوه نامه مدیریت حیوانات شهری نوشته شده و مراجع زیربط تایید کرده‌اند که باید در شورا نیز تصویب شود.

عضو کمیسیون خدمات با بیان اینکه باید اطلاعات به صورت شفاف ارائه شود گفت: گفت: شرایط فعلی نسبت به گذشته بهتر است اما چون اطلاعات و دیتا های مناسب وجود ندارد اقدامات سیستم زیر سوال می‌رود.

وی افزود: در بحث ایجاد پناهگاه ۵ هکتاری نیز باید دیتا داشته و مطالعات پیرامون آن انجام شود که نمونه بارز آن مدیریت پسماند است که باید مردم را به کاهش تولید زباله تشویق کنیم و در این زمینه نیز باید با استفاده از شیوه‌های علمی و اخلاقی راهکار پیدا شود و نباید گفت راهکار وجود ندارد.


قائم مقام شهردار تبریز نیز از شناسایی و احداث محل نگهداری سگ های بلاصاحب در زمینی به وسعت پنج هکتار خبر داد.


رسول موسایی درباره برنامه زنده گیری سگ های بلاصاحب،  اظهار کرد: شهرداری تبریز محدوده ای پنج هکتاری برای نگهداری سگ های بلاصاحب در نظر گرفته است.


وی ادامه داد: این محل قرار است ظرف ۱۵ روز آینده توسط شهرداری منطقه یک تبریز حصارکشی و امکان بهره برداری از آن فراهم شود.


قائم مقام شهردار تبریز گفت: بر این اساس، سگ ها پس از زنده گیری با داروی بیهوشی در این محل رهاسازی می شوند و برنامه عقیم سازی نیز زیر نظر دامپزشک اتفاق می افتد.


وی تصریح کرد: تشکل های مردم نهاد و شهروندانی که دوستدار حیوانات اند، می توانند مجموعه مدیریت شهری را در نگهداری سگ های بلاصاحب یاری کنند.


موسایی یادآور شد: هم اکنون نیز شهروندان می توانند از محل جدید نگهداری سگ های بلاصاحب بازدید کنند.


وی افزود: معمولا در میان سگ هایی که زنده گیری و نگهداری می شود، نژادهای خاصی وجود دارد که می تواند در روستاها و باغ ها به عنوان سگ نگهبان استفاده شود و شهروندان می توانند مسئولیت نگهداری از این سگ ها را بر عهده بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha