• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400022921383

استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی:

جوایز ادبی چراغ وجودی محمد قهرمان را زنده نگه می‌دارد

جوایز ادبی چراغ وجودی محمد قهرمان را زنده نگه می‌دارد

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی گفت: جوایز ادبی چراغ وجود محمد قهرمان را برای آیندگان روشن نگه می‌دارد. استاد قهرمان زمانی به سبک هندی پرداخت که هیچ صحبتی از دوره صفویه نبود و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی توجه چندانی به این مقوله نمی‌کردند.

محمد جعفر یاحقی عصر امروز در برنامه سومین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان که به صورت لایو در اینستاگرام برگزار شد، اظهار کرد: استاد قهرمان در کتابخانه ادبیات دانشگاه فردوسی ساعت‌ها و روزها وقت می‌گذاشت تا بتواند این کتاب‌ها را گردآوری کند و راهی را پیش پای نسل امروز بگذارد. اکنون آثار خوب و گرانمایه‌ای از ایشان تالیف شده و این فرصت خوبی برای آیندگان است.

وی افزود: استاد قهرمان توجه ویژه‌ای به موضوع ادبیات دوره صفوی و دوره هندی داشت و همین امر سبب شد قدم شایسته‌ای برای احیا این طرز تفکر بردارد. در دوره صفوی زبان و ادبیات فارسی از شبه قاره هند آغاز بعد از آن به آسیای صغیر گسترش یافت و سپس جهانی شد. اگر این فرصت‌ها به وجود نمی‌آمد، هرگز این آثار و اندیشه‌ها پدید نمی‌آمد. باید سپاسگزار خانواده قهرمان باشیم که این اجازه را به ما دادند که بعد از فوت ایشان این مسیر برای نسل امروز همچنان ادامه داشته باشد.

این استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: یکی دیگر از چهره‌های استاد قهرمان شعر او بود. استاد قهرمان پایگاه ادبی و ستون ادبیات خراسان بود. به همین منظور سعی کردیم که یادگار وجود این استاد را همچنان حفظ کنیم. در همین راستا جلسات شعر خوانی را به یاد استاد قهرمان و شعر خراسان در روزهای سه‌شنبه هر هفته در منزل ایشان  برگزار می‌کنیم که البته در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا این جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود.

یا حقی ادامه داد: امیدوارم نسل جوان ما بتواند ادامه دهنده مکتب استاد قهرمان در خراسان باشند. همچنین دانشجویان رشته ادبیات به ویژه دانشجویان این رشته در دانشگاه فردوسی سبک ادبیات این استاد را ادامه دهند تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر  تحقیقات ادبی در حوزه سبک هندی و حوزه علاقه استاد قهرمان باشیم.

در بخش دیگری از این نشست سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: استاد محمد قهرمان و استاد گلچین مقامی هر دو به صورت مشخص و رسمی با گروه‌های آموزشی ارتباط نداشتند بلکه خارج از گروه آموزشی بیشترین تاثیر را در شکوفایی پژوهش‌های مرتبط با ادبیات این دوره داشتند.

وی افزود: استاد قهرمان تمام وقت خود را در کتابخانه ادبیات دانشگاه فردوسی گذارند و کتابخانه دانشکده، حاصل تلاش و زحمات او بود. او به عنوان ریاست کتابخانه در پژوهش‌های دانشجویان و استادان به عنوان مشاور در کنار آن‌ها بود و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کرد. 

ساکت عنوان کرد: اولین دوره جایزه ادبی در سال ۱۳۹۷  به اثر تذکره ادبی نفایس الماثر به دکتر سعید شفیعیون و در دوره دوم در سال ۱۳۹۸ به کتاب رسائل طغرای مشهدی با تصحیح سید محمد صاحبی تعلق گرفت.

وی در خصوص فراخون دوره سوم جایزه ادبی محمد قهرمان خاطرنشان کرد: در این فراخوان ۱۵ اثر به دبیرخانه جایزه فرستاده شد که شامل ۴ کتاب و ۱۱ پایان‌نامه و رساله بود. از میان ۱۱ رساله و پایان‌نامه سه اثر در مقطع کارشناسی ارشد و ۸ اثر در مقطع دکتری تالیف شده بود و دو کتاب نیز به دلیل خارج بودن از موضوع حذف شد.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی ادامه داد: در مرحله اول داوری از این تعداد آثار یک کتاب و ۴ رساله در مقطع دکتری به مرحله دوم داوری راه یافت. تنوع دانشگاه‌ها در میان این آثار قابل توجه بود. این آثار از دانشگاه‌های تهران، شیراز، علامه، خوارزمی، پیام نور و فردوسی بود. بنابراین بسیاری از دانشجویان از دانشگاه‌های مطرح در این جایزه ادبی شرکت کرده‌اند.

وی افزود: در دوره دوم داوری به دلیل اینکه تعداد بیشتری از این رساله‌ها متعلق به دانشجویان دانشگاه فردوسی بود، تصمیم گرفتیم از متخصصان خارج از دانشگاه فردوسی استفاده نماییم تا داوری نهایی را بر عهده گیرند. در همین راستا از سه نفر از استادان برجسته فرهنگستان ادب و فارسی و دانشگاه‌های دیگر طلب همکاری نمودیم.

ساکت اضافه کرد: در نهایت در این دوره طبق بررسی‌های انجام شده، هیات داوران هیچ اثری را برگزیده اعلام نکرد و تنها یک رساله دکتری به عنوان اثر شایسته معرفی شد که این رساله دکتری متعلق به خانم فاطمه رضوی با موضوع وسعت مشرب، صلح و آزادگی با زیر عنوان رشد و دگردیسی یک اندیشه در سبک هندی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha