• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400020805972
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سربازان سلامت شغلی، در جبهه تولید و بهره‌وری

سربازان سلامت شغلی، در جبهه تولید و بهره‌وری

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهداشت حرفه ای را از با ارزش ترین دارایی های کشورمان دانست که تاثیر مثبتی بر بهره وری و کیفیت محصولات تولیدی دارد و گفت: تلاش های جامعه بهداشت حرفه ای، عاملی در جهت ارتقای کیفیت زندگی جامعه کار است.

رضوان زنده دل در گفت و گو با ایسنا، با گرامی داشت هشتم اردیبهشت ماه، روز جهانی بهداشت حرفه ای و  ایمنی کار با تاکید بر شعار "پیش بینی، آمادگی و پاسخ گویی به بحران ها"، اظهار کرد: این روز یادآور نقش حیاتی سربازان سلامت شغلی برای حفظ ایمنی و پیشگیری از بیماری در افراد شاغل است.

وی افزود: از زمان آغاز همه گیری کرونا تا امروز نقش کارشناسان بهداشت حرفه ای در معاونت های بهداشتی کل کشور برای کنترل بحران بسیار پررنگ و قابل توجه بوده و فعالیت های مختلفی جهت تاب آوری و مقابله با کرونا توسط جامعه بهداشت حرفه ای انجام شده که از آن جمله می توان به برنامه های بازرسی فعال در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی، آموزش کارشناسان و کارگران در شرکت ها و کارخانجات، گندزدایی و تامین تهویه مناسب در محیط های کار اشاره کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه گیری کرونا در محیط های شغلی و صنایع نیز تاثیر زیادی داشته و در مواردی سبب تغییر در الگوی کار و تجارت در محیط های کار شده، گفت: کرونا همچنین موجب افزایش غیبت های شغلی به دلیل ابتلا فرد شاغل یا یکی از اعضای خانواده به کرونا شده است. این تغییرات شاید بر روی حوادث و مخاطرات قابل انتظار در آن شغل تاثیر مستقیم و قابل توجهی نداشته، ولی به دلیل تغییر وضعیت های شغلی و ایجاد مسائل و استرس های روانی، مشکلاتی را در محیط کار به وجود آورده است.

ضرورت تدوین طرح آمادگی مدیریت بیماری کووید۱۹ در محیط کار

زنده دل تدوین طرحی جهت آمادگی برای مدیریت بیماری کووید۱۹ در محیط کار را ضروری دانست و تاکید کرد: در این طرح باید منابع تولید ویروس کرونا در محیط کار شناسایی و سپس راهکارهایی برای کنترل آن پیشنهاد شود، نقشه ریسک افراد برای ابتلا به کرونا مشخص شده و اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی مناسبی برای ممانعت از ابتلای افراد با ریسک های مختلف فراهم شود و در نهایت آموزش های مورد نیاز به پرسنل جهت کاهش ریسک ابتلا در این طرح مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تلاش جامعه بهداشت حرفه ای کشور جهت کاهش حوادث و خطرات شغلی انکارناپذیر است، گفت: این فعالیت ها در موقعیت های مختلف همچون بحران همه گیری ویروس کرونا کاملا مشهود و قابل ستایش است.

این عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بسیاری از اقدامات محافظتی بهداشت حرفه ای را در راستای کاهش عوامل بیماری زا دانست و با یادآوری اینکه این اقدامات سبب کاهش بیماری های مختلف می شود، تصریح کرد: اگر آمار مناسبی طی سال های مختلف از ابتلا به ناشنوایی های شغلی، بیماری های ریوی ناشی از کار، سرطان های شغلی و... داشتیم، می توانستیم نحوه عملکرد متخصصان این حوزه را بهتر تحلیل کنیم.

وی با اشاره به فقدان آمار و ارقام مشخص و نداشتن خط کش مناسب جهت ارزیابی اقدامات بهداشت حرفه ای، توضیح داد: به همین دلیل نمی توانیم به خوبی نحوه کار متخصصان این حوزه را تحلیل کنیم، از طرفی بروز حوادث ناخوشایند مشاهده شده در محیط های کاری کشور نشان می دهد این تلاش ها باید به شکل گسترده تر و با عمق بیشتری مدیریت شود.

ماموریت کارشناسان بهداشت حرفه ای برای محافظت از شاغلان

این استاد دانشگاه دانشکده بهداشت شهید بهشتی با بیان اینکه آموزش های تخصصی در دوره های کارشناسی و مقاطع بالاتر، توانمندی های مورد نیاز جهت پیش بینی، شناسایی و کنترل عوامل ایجاد خطر در مشاغل مختلف را ارائه می دهند، تصریح کرد: بهداشت حرفه ای با بکارگیری نتایج علمی جدید و به روز ماموریت دارد افراد شاغل در محیط کار را تا بالاترین حد ممکن در برابر خطرات شغلی و حوادث ناگوار محافظت کند.

زنده دل به نقش پیشگیرانه متخصصان بهداشت حرفه ای در زمینه خطرات شغلی به واسطه پیگیری های مداوم و اعمال نظر در محیط کار اشاره و تصریح کرد: در این راستا اقدامات قابل توجهی با همکاری کارشناسان بهداشت حرفه ای شاغل در وزارت بهداشت، وزارت تعاون و کارشناسان بهداشت حرفه ای مستقر در صنایع، بیمارستان ها و محیط های کاری انجام می شود.

وی افزود: اقدامات پیشگیرانه و محافظتی در محیط کار شامل پایش محیط های شغلی از لحاظ عوامل زیان آور شغلی، معاینات دوره ای جهت پایش سلامت شغلی، بازرسی های شغلی جهت صیانت از سلامت شاغلان، تدوین استانداردهای مجاز برای مواجهه با عوامل زیان آور شغلی و ... است.

افزایش بهره وری و اثربخشی فعالیت های تولیدی با حفظ سلامت جامعه کار

این عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: با بررسی محیط های کاری مختلف، ردپایی از عوامل زیان آور شغلی را در همه مشاغل می توان پیدا کرد و شاید نتوان شغلی را پیدا کرد که نیازی به پیشگیری از عوامل مخاطره آمیز نداشته باشد.

زنده دل با بیان اینکه تعیین شغلی با بیشترین یا کمترین مخاطره امکان پذیر نیست، افزود: در این مورد توصیه می شود با بهره گیری از نظرات متخصصان این رشته در همه مشاغل به حفظ سلامت جامعه کار کمک کنیم تا سطح بهره وری و اثربخشی فعالیت ها را افزایش دهیم و قدم های موثری به سمت تولید و پشتیبانی از ملزومات آن برداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه عوامل مخاطره آمیز در محیط کاری به پنج گروه تقسیم می شوند، گفت: «عوامل زیان آور فیزیکی همچون صدا، ارتعاش، گرما و...»،  «عوامل زیان آور شیمیایی همچون گاز و بخار، آیروسل ها»، «عوامل ارگونومیکی همچون حمل بار، کار ایستاده، استرس روانی و ...»، «عوامل زیان آور بیولوژیکی همچون باکتری ها، ویروس ها و ...» و «حوادث و مسائل ایمنی در محیط کار» عوامل مخاطره آمیز در محیط کاری هستند.

بروز عوامل زیان آور شغلی در دراز مدت

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه عوامل زیان آور، مشکلات زیان بار و گاهی غیر قابل برگشت در محیط کار ایجاد می کنند، افزود: عوامل زیان آور در دراز مدت می تواند اثراتی همچون ناشنوایی، سرطان، بیماری های اسکلتی_عضلانی و... ایجاد کنند که غیرقابل جبران هستند، از طرفی این بیماری ها چون در دراز مدت بروز می کند نمود چندانی در عموم ندارد، بنابراین تمام عوامل زیان آور خطرناک هستند و باید مورد توجه واقع شوند.

زنده دل با اشاره به اینکه جهت ارتقای مسیر حرکت برای هر فعالیتی باید دیدگاهی باز برای بروز تفکرات نو فراهم کرد تا سیستم دچار رخوت و ایستایی نشود، تصریح کرد: انجام فعالیت های مختلفی در زمینه بهداشت حرفه ای و ایمنی کار همچون برقراری ارتباط عمیق تر بین مراکز دانشگاهی و صنایع، تقویت دیدگاه های علمی و عملیاتی در بازرسان بهداشت حرفه ای و متخصصان بهداشت حرفه ای در صنایع، تقویت توان علمی و عملیاتی در آزمایشگاه های بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، تقویت ارتباط بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه به عنوان حامیان مسایل محیط کار، همکاری بین این دو وزارت با وزارت خانه های مختلف و نهادهای اجرایی و عملیاتی و... هنوز باقی است.

نیاز به تقویت جایگاه متخصصان بهداشت حرفه ای

وی استفاده از دیدگاه متخصصان بهداشت حرفه ای را از ملزومات کاهش خطرات شغلی در محیط کار دانست و توضیح داد: تقویت جایگاه قانونی و حقوقی این دیدگاه، تدوین قوانین قابل اجرا و قابل پیگیری برای پیشگیری از بروز مشکلات شغلی به عنوان عامل مهمی در کاهش خطرات شغلی ضروری است. علاوه بر این آموزش در سطوح مختلف جامعه از تولیدکنندگان تا کارگران و جامعه عموم، گام موثری برای کاهش مخاطرات شغلی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیستم بهداشت حرفه ای از با ارزش ترین دارایی های کشورمان است که تاثیر مثبتی بر بهره وری و کیفیت محصولات تولیدی دارد، گفت: تلاش های جامعه بهداشت حرفه ای، عاملی در جهت ارتقا کیفیت زندگی جامعه کار است.

وی در خاتمه بار دیگر با قدردانی از تلاش تمامی متخصصان بهداشت حرفه ای، تاکید کرد: تامین نیروی کار سالم ضمانت موفقیت و تقویت تولید در کشور است.

رویا یاوری_خبرنگار افتخاری ایسنا اصفهان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha